[AR] Eerst onder het zadel, of eerst voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeSilvester

[AR] Eerst onder het zadel, of eerst voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:33

Hoi,,
Ik wil met mijn bijna 3 jarige fjorden merrie beginnen!
Maar nu zit ik te twijfelen waar ik mee zal beginnen.. ik vind beide sporten leuk en wil haar ook zeker allebei de sporten aanleren...
Maar met welke zouden jullie gaan beginnen?

Groetjes Milou
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-06 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:39

Ik zou als eerste beginnen met ohz rijden dan kan je veel beter de commando`s aanleren en het stuurwijs maken want ohz heeft je pony veel meer ruimte om om te draaien als hij een sprintje wil nemen en met de kar kan dat gevaarlijk zijn je kan natuurlijk wel beginnen met voor de kar beleren maar ik zou zeggen beleer haar eerst ohz leer haar luisteren naar stem hulpen en gewoon het braaf laten worden.

ImkeTarek

Re: Eerst onder het zadel, of eerst voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:39

je kunt ook kijken of je paard al (qua bouw) klaar is om bereden te worden. is ze nog wat iel (wat ik bij een fjord toch eigenlijk niet echt voor me zie ) of is ze al aardig stevig. als de bouw er naar staat zou ik haar eerst onder het zadel beleren (ook om de reden die shelltje zegt) is ze daar nog niet klaar voor: eerst voor de kar om wat bespiering te krijgen, aangezien de meeste paardjes het makkelijker hebben voor de kar dan onder het zadel...

Anoniem

Re: Eerst onder het zadel, of eerst voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:47

VMR --> UZ.

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:03

Ik zou eerst onder het zadel doen, dat doen wij ook, dan hebben ze voor de wagen het wat makkelijker met het aanleren.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:10

Ik heb verschillende pony's in beide beleerd maar alles heeft z'n voor en na delen.

Als je het ene eerst doe zijn ze voor het ander al bitwijs en hebben ze al een basis opvoeding gehad.

Ik doe vaak van alles wat nu, rustig aan, maar doe ze niet netjes na elkaar.
Mijn twenter staat zich gruwelijk te vervelen dus die krijgt nu al af en toe (lees: 1 of 2x in de maand) een tuigje op en daar word dan een rondje mee gewandeld. Die gaat dus eerst voor de wagen(maar als dat komende winter is is dat vroeg zat!).

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:21

Persoonlijk heb ik ze liever eerst ohz, dan heb je beter controle en kun je beter werken met je hulpen. Als ze daarna voor de kar gaan hebben ze al een opvoeding genoten en dit komt je alleen maar ten goede.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:16

Mijn bijna 3-jarige gaat ook onder het zadel en voor de kar. Dit wil ik allebei tegelijk doen, dus gewoon een beetje afwisselen. De ene keer voor de kar, dan een keer ohz..

A10

Re: [AR] Eerst onder het zadel, of eerst voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:41

Als ik aan mijn rij-instructeur vraag wat ik het eerste moet gaan doen zegt hij "betuigen, dan kunnen ze al wat en zit je er zo op."

Als ik dezelfde vraag stel aan mijn meninstructeur "zadelmak maken en inrijden, dan kunnen ze al wat en staan ze zo voor de wagen."

Het maakt niet echt uit, mijn ene pony hebben we eerst laten betuigen (en daar zat ik idd zo op) de ander eerst zadelmak gemaakt en die zijn we nu aan het betuigen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:07

Zus (wordt eind mei 3) zijn we nu aan het longeren, en willen we voor april nog voor de wagen proberen te zetten. Daarna weer lekker de wei op en in de herfst doorrijden en een zadeltje erop.
Op Sem kon je al zitten voor hij hier kwam.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:23

Ik geef de voorkeur aan eerst betuigen. Is iets minder belastend voor een jonge pony/paard (zeker met de concourswagentjes waar wij het mee doen) en ik vind het prettiger dat ze al wat wijzer zijn als ik erop zit. Denk eerst aan mezelf, van de kar val ik niet zo makkelijk af, van een paard/pony wel.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:22

Persoonlijk zou ik eerst beginnen met longeren, dan dubbele longe, dan tussen de lange lijnen leren lopen (begin van voor de kar). Voordeel is dat het paard gewend is aan het bit, teugelhulp voor het sturen en remmen, stemhulpen, vertrouwen heeft opgebouwd in de mensen die met hem aan de slag gaan en weinig problemen meer zal maaken als je erop klimt.
De kar komt als het helemaal perfect gaat met tussen de lijnen lopen, en reageren op de stemhulpen. Je moet het paard laten wennen aan de dingen die achter hem gebeuren en die hij niet kan zien.

Zorg dat je altijd met twee of drie man bent als je met een jong paard aan de slag gaat. Zeker met beginnen tussen de lange lijnen te laten lopen. Dan heb je ook iemand nodig die naast het paard zijn hoofd loopt.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:33

Betuigen is minder belastend, mits je het met een licht wagentje doet dat op de juiste maat staat voor de pony. Als je de mogelijkheid hebt om dit in een tweespan te doen is het nog gemakkelijker.

Hoe een paard volwassen een paard eruit ziet zegt weinig over hoe volwassen het dier in werkelijkheid is. De groeisnelheid van het skelet is voor alle rassen vrijwel gelijk. De groeischijven in de rug sluiten pas met 5 1/2 jaar. Daar kan ong. 1/2 jaar verschil in zitten, maar niet veel meer dan dat. En juist deze groeischijven kan je het snelste overbelasten omdat het ruitergewicht ze gemakkelijk uitelkaar kan drukken. De groeischijven in de benen kunnen door gewicht wel ingedrukt worden, maar naar verhouding geeft dat minder risico.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:14

mijn vzpony's zijn eerst bereden (voor zover ik weet) allemaal voor de kar, en daarna pas onder het zadel (moet nog gebeuren) maar dat is opzich wel handig vind ik want met inrijden reageren ze/hij dan goed op de stemhulpen

sammykuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:58

ik zou eerst ohz beleren ik heb zelf ook een fjord gehad en die is eerst voor de kar beleerd resultaat: voor de kar loopt ze lekker in de mons onder het zadel heb ik na 2 jaar pas een beetje gevoel in de mond kunne krijgen en altijd met stang moeten rijden aangezien je met mennen een stang gebruikt word de mond harder dan met een gebroken bitje vooral fjorden krijgen er een "houten mond" van en zijn onder het zadel moeilijk te berijden kwa het gevoel in de mond als je ze eerst beleerd voor de kar dan onder het zadel ik zou hem of haar dus eerst onder het zadel een goed jaar laten lopen en na een jaar pas beginnen met een stangetje en het beleren voor de kar
groetjes samantha

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:05

Duvel is ook eerst beleerd onder het zadel en toen voor de kar. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit.

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 23:08

denk niet dat het wat uitmaakt, als je beide met beleid doet en kijkt wat je pony aan kan.. Ik denk dat beide z'n voordelen heeft.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:43

Mijn verzorgpeerdje staat nu sinds kort voor de koets, naast de oudere merrie. Hij gaat dus eerst voor de koets, en dan pas onder het zadel.

Het klopt inderdaad wel wat hierboven gezegd werd, dat in sommige gevallen het paard hierdoor harder in de mond wordt omdat het alleen maar met een stang te maken krijgt. Wat ik nu probeer te doen is om Jelle tussendoor een dubbelgebroken bitje in te doen tijdens het wandelen en longeren, zodat hij ook leert om op iets 'zachters' te reageren {al hangt het natuurlijk voor een groot deel af van hoe zacht de hand van de menner is..}.

Loukje is 16 jaar alleen koetspaard geweest, voordat ze bij ons kwam.
Nou, ik kon mijn lol wel op hoor, met een gebroken bitje.. Ze ging overal naartoe, behalve waar ik wilde dat ze ging. Toen ben ik met stang gaan rijden en nu ben ik het weer om aan het bouwen naar gebroken.

Anyhow, ik ben niet van plan om Jelle in te rijden, totdat hij het koetsen-gedoe helemaal onder de knie heeft. Tegen die tijd is hij hopelijk ook wat wijzer en liever , en dan hoop ik er het beste van

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:05

Ik heb die van mij vorige beleerd voor de wagen met 3 jaar, en ben alvast begin aan het maken met de voorbereiding om hem onder het zadel te beleren maar heb nog helemaal geen nadelen onder vonden dat ik hem eerst voor de wagen heb gezet en nu pas ga beleren onder het zadel.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:28

Volgens mij maakt het niets uit en is het maar net wat je zelf het fijnste vindt.
Wij hebben de paarden éérst voor de wagen beleerd en tegen de tijd dat ze daarmee lekker liepen zijn we er op gaan zitten.
Ik vind het het fijnste als ze al wat kunnen en aan een boel dingen gewend zijn voor ik er boven op klim.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:19

Precies, dat scheelt al een hoop. En harder in de mond is mijn menpony echt niet geworden. OHZ loopt ze op een trens.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:31

Dat is toch altijd een groot misverstand, dat een paard een harde mond krijgt van de stang.....
Maar daar zullen we maar niet wéér over uit weiden toch?

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:32

ik zou hem eerst onder het zadel beleren en dan voor de kar.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:08

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:40

sammykuh schreef:
ik zou eerst ohz beleren ik heb zelf ook een fjord gehad en die is eerst voor de kar beleerd resultaat: voor de kar loopt ze lekker in de mons onder het zadel heb ik na 2 jaar pas een beetje gevoel in de mond kunne krijgen en altijd met stang moeten rijden aangezien je met mennen een stang gebruikt word de mond harder dan met een gebroken bitje vooral fjorden krijgen er een "houten mond" van en zijn onder het zadel moeilijk te berijden kwa het gevoel in de mond als je ze eerst beleerd voor de kar dan onder het zadel ik zou hem of haar dus eerst onder het zadel een goed jaar laten lopen en na een jaar pas beginnen met een stangetje en het beleren voor de kar
groetjes samantha

ik heb een belgisch trekpaard beleerd van 9 jaar
ze heeft eerst op het land gewerkt met een aanzienlijke stang (bij vroegere eigenaars)
dan voor de kar gestaan (bij huidige eigenaars) met een liverpoolstang op het 2 de gat, die eigenaar heeft zichzelf leren mennen, dus echt vriendelijk was het niet...
ik rij haar (nouja, reed, nu is ze in verlof ivm veulen) haar op een enkelgebroken watertrens...
ze heeft een mondje als boter en is op de pinken te sturen...

ik rij ook een 3 jarige boulonnais, heeft pas enkele keren voor de kar gestaan, liverpool op 2 de gat, rij haar nu op een enkelgebroken bustrens, haar mond is als beton...

3 jarige fries, ook voor de kar, livrpool op 2 de gat, wordt nu aan de lange lijnen en longe gewerkt, mondjes is als boter...

dat hangt dus echt af van paard tot paard, en zou geen reden moeten zijn voor het ene voor het andere te pakken...
en je zou niet meer mogen afwisselen tussendoor ook, want hun mond wordt toch hard van een stang?