[AR] stelling naar links

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

[AR] stelling naar links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:33

hallo allemaal.

Ik loop tegen een probleem op. Mijn pony is vroeger scheef geweest met links als zijn holle kant. Nu is dat door het werk aan de lange lijn en aan de dubbele longeerlijn al zeer goed verbetert, en was links en rechts eigenlijk vrijwel evengoed.
Nu echter merk ik dat hij voor de wagen terug zeer sterk een stelling naar links aanneemt, in plaats van netjes op twee teugels te lopen. Wanneer ik terug aan de lange lijnen werk is er weer niets aan de hand.
Wat kan ik hier tegen doen, zodat hij toch recht voor zich kijkt tijdens het mennen?
Groetjes, Lacuna

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:36

Op dezelfde manier oplossen als hoe je het aan de lange lijnen hebt gedaan.
Links loslaten, rechts blijven kriebelen en motiveren om die teugel ook aan te pakken. Mijn pony doet precies hetzelfde.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:33

Heb je op beide leidsels wel evenveel druk? Zit je aan de rechterkant op de wagen of in het midden? Het kan zijn dat je toch teveel druk op links zet. Zoals Sjonniej zegt, links loslaten en op rechts concentreren.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 17:40

Ik zit links in de wagen (omdat mn rechterbankje verrot is, moet een nieuwe plank komen.) het gaat hier om een governes cart, dus je kan ook niet in het midden van de wagen zitten (je zit altijd onder een hoek van 90 graden ten opzichte van je paard)
Op het moment dat mijn paard netjes recht loopt, is er op beide teugels gelijke druk. Dat wil zeggen, een nette contactteugel. Wanneer hij naar links buigt, komt er automatisch al meer druk op de rechterteugel te staan, waarop hij zn bit aan die kant vastpakt om onder deze druk uit te komen. De linkerteugel is op dat moment geen contactteugel meer, maar hangt in een licht boogje.
Ik heb niet het idee dat ik meer druk zet op links, maar schijn kan uiteraard bedriegen, dus morgen komt er even iemand controleren.
Heb vandaag de tip van Sjonnie uitgeprobeerd, en sun liep wel beter recht. Dus die gaan we er zeker goed bij houden. Zo had ik ook binnen een tel eigenlijk mn bit rechts weer terug.
Meer tips zijn uiteraard welkom.
Groetjes, en bedankt!
Lacuna

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:44

Je bent zelf ook aan de ene kant sterker dan aan de andere kant, waardoor het héel moeilijk is om gelijke druk te hebben bij je paard. Want 1 kg aan een sterke arm voelt anders dan 1 kg aan een minder sterke arm.

Probeer in de wending wat meer toe te staan met je buitenteugel, zodat er minder druk op komt. Ik weet niet in hoeverre je paard van je buitenteugel afhankelijk is? Als hij scherper heeft leren wenden als jij meer toegeeft werkt dit natuurlijk niet.

A10

Re: [AR] stelling naar links

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:25

Links één flinke ophouding maken (zodat hij naar buiten gaat, ik neem aan dat je paard altijd naar links kijkend naar binnen valt) en tegelijkertijd aan de rechterkant twee ophoudingen maken, zodat hij het bit rechts loslaat.

Als je een volte wilt rijden houd je links er goed bij, maar met die hand wijs je in feite alleen maar de plaats aan. (meer druk is meer naar buiten,minder druk is de volte kleiner maken) met je rechterhand maak je ophoudinkjes zodat je paard het bit aan de rechterkant loslaat.

Ik moet dit van mijn instructeur doen (zie link onderaan) en ik heb de buiging op deze manier verbeterd

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:59

en de zweep aan de linkerkant aanleggen om haar attentie aan die kant te krijgen