[AR] [AR]Beginnen met leren voor de kar lopen Hoe ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

[AR]Beginnen met leren voor de kar lopen Hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 21:01

Ik heb een vraagje ik wil mijn paardje voor de kar gaan doen. Maar hoe kan je dit hem aan gaan leren hij heeft nog nooit voor de kar gelopen zo ver ik weet.. Kan iemand de begin stappen vertellen.
Groetjes mij

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:12

Ik verplaats het even naar UZ .

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:14

Ik zal als je het veilig wil doen naar iemand brengen die er verstand van heeft zodat je weet dat het veilig gebeurt maar je moet in ieder geval een passend tuig + kar hebben en hem dat gewoon leren je kan hem dan voor een sleep of iets dergelijks zetten zodat hij leert trekken (als hij stuurwijs is gaat het meestal wel makkelijker) en daarna voor de kar zetten en gaan met die banaan

Dreumel1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:14

Begin eerst gewoon met een hoofdstel en leidsels, ga er achter lopen en ga zo lekker door de bak, dit kan je uitbreiden, door het bos, door de polder, door het dorp.
ga daarna pas beginnen met iets erachter hangen!
de pony moet eerst goed op jou commando's leren lopen, en daaraan wennen, het is natuurlijk heel anders dan wanneer je erop zit!
maak er een pallet achter, en ga door de bak, allemaal oefeningen doen.
zorg zodra je begint dat je minstens met 2e bent!!!!!!

eerst de kar erachter (niet gelijk een zwaar model!!) en er naast lopen, gewoon aan de hand, daarna met de leidsels er schuin achter lopen, dus net naast de kar, en de 2e persoon loopt naast de pony.... dit ga je langaam steeds verder uitbreiden, daarna ga je op de bok zitten, let er wel op dat er nu natuurlijk gewicht bijkomt voor de pony!! (je kan ook eerst een pak stro ofzo op de kar leggen voor het gewicht) de 2e persoon loopt nog steeds naast de pony, nu ga je hetzelfde doen als het begin, eerst bak en dan uitbreiden met bos, polder, dorp.
de 2e persoon gaat ook steeds verder van de pony vandaan lopen!
doe dit alles heel rustig aan! neem de tijd, als je het forceert dan ben je verder van huis! hier alles doe je minstens een maand over!! en soms zelfs 2 maanden, probeer elke stap in een week (met elke dag herhaling) te bereiken!

succes!!

Albert

Re: [AR]Beginnen met leren voor de kar lopen Hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:35

Klopt redelijk, alleen, er is geen standaard methode die voor alle paarden werkt. Goed inschatten wanneer het paard aan de volgende stap toe is.
Wat wij alleen nooit doen omdat het levensgevaarlijk is:
Paard inspannen en er dan met de leidsels naast gaan lopen.
(Natuurlijk krijg ik nu verhalen van wij doen dit wel altijd)
Gaat het met de kar er achter mis en je loopt er naast ben je je kar kwijt en je paard. Wel eens afgevraagd waar je leidsels dan blijven?
Zit je er op kan je nog enigzins corrigeren en remmen. Voor het extra gewicht maakt het niks uit, dat had je al geoefend met de sleep. Gewoon er op zitten dus. Wel iemand er naast laten lopen voor de morele steun.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:46

Albert schreef:
Klopt redelijk, alleen, er is geen standaard methode die voor alle paarden werkt. Goed inschatten wanneer het paard aan de volgende stap toe is.
Wat wij alleen nooit doen omdat het levensgevaarlijk is:
Paard inspannen en er dan met de leidsels naast gaan lopen.
(Natuurlijk krijg ik nu verhalen van wij doen dit wel altijd)
Gaat het met de kar er achter mis en je loopt er naast ben je je kar kwijt en je paard. Wel eens afgevraagd waar je leidsels dan blijven?
Zit je er op kan je nog enigzins corrigeren en remmen. Voor het extra gewicht maakt het niks uit, dat had je al geoefend met de sleep. Gewoon er op zitten dus. Wel iemand er naast laten lopen voor de morele steun.

Ben het helemaal met Albert eens.
Nooit het paard alleen voor de kar zetten en ernaast lopen .
Dan heb je helemaal geen controle meer als het fout gaat.
En het gewicht ach de karren van tegenwoordig rollen zo makkelijk dat merkt het beestje niet.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:04

Neem zelf ook een paar menlessen bij een manege/stal of doe de cursus koetsiersbewijs. Dan kan je meteen goed verder als je paard voor de wagen staat. Er is toch nog veel verschil met ohz.
Het beleren zou ik aan iemand anders overlaten.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:38

Ik ben bestwel van het ''je hoeft niet altijd alles duur te maken'' maar ik vind ook dat je beleren niet zelf moet gaan doen.. Met mennen kan nou eenmaal veel fout gaan

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:19

Ben het inderdaad met de vorige sprekers eens.
Laat het beleren aan een ervaren iemand over en ga aub nooit naast de kar lopen

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:32

we hebben 1 keer een paard ingespannen en laten lopen zonder dat er iemand op die kar zat, hadden echter wel voldoende maatregelen getroffen..

1 we waren binnen
2 we waren met 20 man
3 het was een 2 wieler
4 we waren aan het longeren.
5 er waren 4 mensen met veel ervaring, waaronder ikzelf.

andere verhalen over ernaast lopen heb ik ook nog wel
degene die ernaast liep die stond in zijn eigen leidsels, en toen het paard er dus vandoor ging, jawel, toen ging hij erachteraan. 5 minuten later toen het paard stil stond opnieuw begonnen, paard ging weer rennen, toen schoot zijn been in een wiel en heeft bijna zijn been gebroken.

erg veilig is het dus niet.

www.onderdekastanje.nl is een van de vele adressen waar ze je kunnen helpen..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:23

Je kunt beter zelf op de kar gan zitten en iemand er naats laten lopen die een longe aan bit heeft zitten.

Relien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 17:24

bedankt voor de tips

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:33

Albertine_N schreef:
Je kunt beter zelf op de kar gan zitten en iemand er naats laten lopen die een longe aan bit heeft zitten.

dat paard van ons wisten we dat hij zou gaan bokken.. dus daar ga ik niet achter zitten

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:35

duhuh ga toch lekker zitten man

Nee dan kan ik t me wel voorstellen

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:53

haha nee okey dan is het goed
wilde jou al uitnodigen om erachter te gaan zitten

maar laten we hier maar over ophouden, we dwalen een beetje af

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:17

Wij gingen laatst zegmaar op de groomplaats staan want de pony ging steeds bokken en daar kan je nooit geraakt worden(als mijn mama daar had gezeten liep ze een tijdje met een blauw hoofd rond:D)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:46

palousa_boy schreef:
dat paard van ons wisten we dat hij zou gaan bokken.. dus daar ga ik niet achter zitten

Dan doe je hem / haar een springriem over de onderrug. Er zijn echt genoeg mogelijkheden om het bokken minder aantrekkelijk te maken voor een paard.
Bovendien als je weet dat er gebokt (what's in a word ) gaat worden lok je dat aan de longe uit en maak je duidelijk dat dit voortaan ongewenst gedrag is. }> Daar heb je op zo'n moment een zweep voor in je handen.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 23:11

Albert schreef:
palousa_boy schreef:

Dan doe je hem / haar een springriem over de onderrug. Er zijn echt genoeg mogelijkheden om het bokken minder aantrekkelijk te maken voor een paard.
Bovendien als je weet dat er gebokt (what's in a word ) gaat worden lok je dat aan de longe uit en maak je duidelijk dat dit voortaan ongewenst gedrag is. }> Daar heb je op zo'n moment een zweep voor in je handen.

Helemaal mee eens. Ik zou er ook niet naast gaan lopen. Liever een africhtingswagen gebruiken die een dusdanige hoog voorschot heeft dat een lel van een paard geen effect op de menner heeft (een zo genaamde tank) en idd een bokriem gebruiken.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:19

dat verhaal van bokriemen etc hoef je mij niet te vertellen, dat weet ik ook wel

maar deze (tja hoe noem je het..) was voor een onderzoek voor rechtzaken en verzekeringen etc.. het hele verhaal ga ik hier niet neerzetten, dat is geheime info..

maar waar het op neerkomt is dat we wel degelijk wisten waar we mee bezig waren.