[ar] hoeveel kilo mag een fjord en een haflinger trekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

susan_opel

[ar] hoeveel kilo mag een fjord en een haflinger trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 01:35

ik wil weten hoeveel kilo een haflinger en een fjord mogen trekken,
en of daar in de wet iets over staat.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:06

Staat niets over in de wet.

Wat ze kunnen trekken is afhankelijk per paar.d

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:36

volgens mij is het zo dat een paard pony 3x zijn eigen gewicht mag trekken. dat betekent dus kar en de mensen er bij op bij elkaar.

HTSMark

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:54

pumba_4_ever schreef:
volgens mij is het zo dat een paard pony 3x zijn eigen gewicht mag trekken. dat betekent dus kar en de mensen er bij op bij elkaar.

inderdaad.
en op een zandweg 2x zijn eigen gewicht.

Vickelientje

Re: [ar] hoeveel kilo mag een fjord en een haflinger trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:12

Is geen wet, wel een richtlijn. Licht idd ook aan paard (leeftijd, conditie etc)
Gewoon verharde weg 3x eigen gewicht
Zandweg (iets zwaarder terrein) 2x eigen gewicht
en zwaar terrein 1x eigen gewicht
(totaal gewicht, dus wagen + personen)

Michje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:03

k denk ook niet dat een wet veel nut zou hebben. Het valt toch niet te controleren hoeveel een kar + mensen erop weegt. Als je iemand met een Fjord/Haf voor de kar ziet, ga je niet zomaar er naartoe om te zeggen: 'En hoeveel weegt dat samen, volgens mij is dat te zwaar.'

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:14

het zou best een wet mogen zijn je ziet namelijk bij ons dan van de hele zwaar huifkarren met soms 20 mensen er in met 2 haflingers ervoor op een zand weg. vind ik wel een beetje zielig want die beestjes moet er echt zwaar aan trekken ook nog de bult op.

Michje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:46

pumba_4_ever schreef:
het zou best een wet mogen zijn je ziet namelijk bij ons dan van de hele zwaar huifkarren met soms 20 mensen er in met 2 haflingers ervoor op een zand weg. vind ik wel een beetje zielig want die beestjes moet er echt zwaar aan trekken ook nog de bult op.

Tuurlijk zou er een wet voor mogen zijn, maar toch, je kan het niet controleren. 2 paarden zijn sterker dan 1 (in dit geval) en het verschilt per paard wat hij kan trekken.

Een huifkar kan heel zwaar zijn jah, ook zonder iemand erop, maar er is een verschil tussen een huifkar en een huifkar.

Maar k ben het met je eens. Ik vind het ook zielig als een paard een te zware vracht moet trekken. Maar nogmaals, het valt niet te controleren hoeveel zo'n huifkar+mensen weegt, en of het paardje het kan houden!

xxx Michelle

plutolover

Re: [ar] hoeveel kilo mag een fjord en een haflinger trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:41

ik weet niet hoeveel haflingers kunnen trekken

ik weet wel dat vroeger de haflinger werdt gebruikt om bomen de berg op of af te slepen. En dat ze in de oorlog als pakezels werden gebruikt. omdat ze zo goed door de bergen kunden lopen. enz

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:22

fjorden moeten voor de trekproef dacht ik 1500 kilo kunnen trekken (geremde wagen)

dus ze kunnen best wa thebben,al is ditwel een korte tijd natuurlijk (en geen uur lang)