[AR] [NH] voetje leren geven als pony trapt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

[NH] voetje leren geven als pony trapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:21

Beetje vage titel maar wist het even niet duidelijker te brengen, sorry.

Mijn tweejarige heeft tot de zomer keurig altijd braaf voetjes gegeven. Ik ging niet zo vaak heen want ze stond in de opfok, maar vorige zomer kon ik alle voetjes pakken ook als ze los in de wei stond.

Ze is toen perongeluk gedekt, en sinds ze het veulen gehad heeft, geeft ze dus niet meer haar voetje rechts achter.
Sterker nog, ze haalt er flink mee uit, echt met de bedoeling om je te raken Terwijl ze de andere drie, dus ook links achter gewoon geeft..
Heel erg naar, maar de smid heeft dus haar dus vorige keer ook niet aan dat voetje bekapt. Naar mijn idee heeft zij daar dus gewonnen, en doet ze het bij mij nu ook

Iemand enig idee hoe ik dat aan kan pakken met NH? (zonder er zelf al te veel schade aan over te houden )

Of iemand zelfde ervaringen met zoiets? Ik wil ook graag weten waar het vandaan komt, zat er al aan te denken om de DA er naar te laten kijken, of ze geen pijn heeft ofzo. Maar ik weet bijna zeker dat hij haar dan gaat verdoven als ze zo trapt en dat doe ik liever als laatste optie...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-06 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Haakjes om tag.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:18

heel veel friendly game van Parelli spelen op dat been en dan langzaam aan weer op gaan pakken en niet te lang vasthouden de eerste keren.

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 14:41

cissy schreef:
heel veel friendly game van Parelli spelen op dat been en dan langzaam aan weer op gaan pakken en niet te lang vasthouden de eerste keren.

Thanks! Maar hoe werkt dat ongeveer?

Als ik er nu alleen al naar wijs dan begint ze al... Ik kan wel op haar kont komen en dat hele gebied tot het stuk waar het been begint...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:55

op welke manier pas jij dan NH toe? er zijn diverse methodes/goeroes en volgens welke werk jij dan?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:02

Als ze gericht trapt kun je proberen met een zacht katoenen halstertouw de benen op te tillen (neem een heel lang touw, en haal er wel de clip vanaf, als ze echt het touw uit je handen trekt kan die clip jou en het paard goed zeer doen) En zorg ervoor dat je naast het paard gaat staan, op de hoogte van de heup. Als je verder naar achteren staat is de kans alsnog groot dat je geraakt wordt als hij uithaalt.

Probeer eerst of je met een zweep of een stok/carrot stick het been aan kunt raken. Oefen ook met stok op de rest van het lichaam, iedere keer proberen of je bij dat been een stukje verder kan komen, en op het moment dat je weerstand krijgt, terug naar de comfort zone.
Als het met de stick lukt, neem je een halstertouw. Probeer weer eerst of je weerstand krijgt als je het halstertouw aan het been op en neer laat glijden, gebruik wat zagende bewegingen. Als je weerstand krijgt ga je terug naar een punt waar je dat niet meer krijgt, en zo tast je je stukje bij beetje weer naar de lastige plek toe.

Op het moment dat je bij het hele been geen weerstand krijgt, laat je het halstertouw zakken tot de kootholte en trekt het been zachtjes naar voren toe. In het begin hoeft de hoef maar heel even van de grond te komen, later kun je langer vasthouden. Ga niet grof trekken, alleen maar genoeg kracht zetten totdat hij zijn voet geeft. Daarna vasthouden tot hij niet meer hengelt of trapt, tot het paard ontspannen is.

Als je deze oefening met succes kunt doen, kun je een lus maken in het touw en deze weer laten zakken tot de kootholte. Je gaat schuin achter het paard staan en doet nu hetzelfde naar achteren toe. Ook hier weer niet grof trekken, voldoende druk houden tot ze het been geeft, en pas weer laten zakken als ze stopt met hengelen of trappen.

Belangrijk is dat je de tijd neemt. Op het moment dat je weerstand krijgt moet je terug naar de plek waar je dat niet krijgt. Vraag iemand om het paard vast te houden. Meerdere korte sessies per week is belangrijker dan een lange sessie. En hou voldoende afstand zodat je niet geraakt wordt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:25

Overigens kan het heel goed dat ze ergens last van heeft, het is wel heel opvallend dat ze dit doet nadat ze haar veulen heeft gehad, en ook alleen maar op een been
Ik zou er een keertje een fysio bijhalen, of een echte osteopaat/kraker.
Zo'n veulen moet toch door het bekken heen, en helemaal omdat ze zo jong was dat ze het veulen kreeg: misschien zit daar wel iets niet snor?

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:27

cissy schreef:
op welke manier pas jij dan NH toe? er zijn diverse methodes/goeroes en volgens welke werk jij dan?

Ik heb wel het boek van Parelli, maar moet eerlijk zeggen dat het voor mij al een hele tijd geleden is dat ik het gelezen heb.
En mijn andere merrie is zo makkelijk qua omgang dus heb ik het ook een hele tijd niet actief toegepast

Malibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:34

Cassidy, bedankt voor je uitleg! Helemaal top!

En dat is inderdaad wel een goed idee, zal even gaan zoeken voor een goede osteopaat bij ons in de buurt

Cassidy schreef:
Zo'n veulen moet toch door het bekken heen, en helemaal omdat ze zo jong was dat ze het veulen kreeg: misschien zit daar wel iets niet snor?

Ze begon al vervelend te doen voor die tijd. Toen ben ik er 1 x bijgeweest om te helpen, en iedere keer als ze netjes hoefje gaf (bij ieder hoefje dan) mocht ze muesli eten. En dat hielp toen wel bij dat ene achterbeen, toen bleef ze verder wel braaf.

Maar ik wil er zeker naar laten kijken, want ze is nooit gemeen geweest. Kon altijd overal aan komen en zelfs aan haar staart hangen... Dus denk dat er toch echt wel wat mis is.
Maar ze is nu ook een beetje aan het puberen misschien...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:44

ik ga helemaal met Cassidy mee in deze, iets dergelijks wilde ik je ook al vertellen daarvoor wilde ik weten welke methode jij volgde. ik kan wel over een carrot stick beginnen maar als je al niet eens weet wat dat is en wat een friendly game is, schiet dat niet op. Maar ze was me voor

En zeker even een ostheopaat bellen is een goed plan, eerst het medische uitsluiten en dan verder zoeken naar een oplossing.
Succes!

Anoniem

Re: [NH] voetje leren geven als pony trapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:45

Laat ook eens het been en de hoef linksvoor controleren. Wanneer ze haar rechterachterbeen moet geven, komt er druk op haar linkervoorbeen en/of -hoef te staan en het kan heel goed zijn dat daar pijn zit.
Osteopaat vind ik een goede tip. Ook kun je een holistische DA laten komen, die meet je hele paard na (aanrader!).