[AR] [VD] Goede tip voor boek over vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

andiamo97

[VD] Goede tip voor boek over vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:26

Ik vind het erg leuk om verschillende dingen met mijn paard te doen. Ik zou het ook leuk vinden om vrijheidsdressuur met hem gaan doen. Maar ik wil het graag op de goeie manier doen. Dus ik ben op zoek naar een goed boek, waarin alles stap voor stap uitgelegd staat. Hebben jullie nog tips?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-06 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:42

Ik vind het boek "Grondwerk" van Inge Teblick een absolute aanrader voor iedereen die wil gaan beginnen met vrijheidsdressuur. Met name de basis wordt heel goed uitgelegd en daar vanuit worden vervolg-oefeningen behandeld.
Ik heb het besteld via www.paardentips.nl.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:49

Ook bestaat circuskunstjes met paarden van Nathalie Penquitt en is er veel op internet te vinden zoals op mijn site. Zie onderschrift...

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:50

Amable schreef:
Ook bestaat circuskunstjes met paarden van Nathalie Penquitt en is er veel op internet te vinden zoals op mijn site. Zie onderschrift...

dat boekje heb ik ook, kost maar een goeie 6€ en staan interessante dingen in

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:34

Dat boekje van Nathalie Penquitt heb ik ook, maar vergeleken bij het boek van Inge Teblick is het maar heel sumier vind ik.

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:02

tis natuurlijk veel minder uitgebreid, maar het gaat dan ook enkel om die kunstjes, bij het boek van Inge gaat het over veel meer dan die kunstjes. Vind dat boek ook interessanter hoor.
Maar als je gewoon je paard wat kunstjes wil leren, is dat boekje van die Natalie best wel goed

Odin

Re: [VD] Goede tip voor boek over vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:21

Het klopt natuurlijk wat jij zegt, in het boekje van Nathalie Penquitt worden alleen de "kunstjes" beschreven. Maar ik ben van mening dat je eerst een goede basis moet hebben in de omgang met je paard voordat je allerlei kunstjes aan gaat leren. En dan is grondwerk weer heel nuttig om te doen, zodat je paard op jou let als je daarom vraagt, en beleefdheid heeft naar jou toe wat voer aangaat en dergelijke.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 23:34

Oké, hartstikke bedankt. Ik heb het gevonden. Snel bestellen en kijken wat ik er uit kan halen... Maar ik wil het wel goed doen. Ik ben gek op paardenboeken. Heb gelijk ook het Medisch Handboek paarden bestelt. Daarin kan je aan de hand van symptonen gelijk kijken welke kwaal je paard eventueel zou kunnen hebben. Leek me ook wel handig... Nogmaals bedankt!

Jakary

Re: [VD] Goede tip voor boek over vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 23:38

Odin schreef:
Het klopt natuurlijk wat jij zegt, in het boekje van Nathalie Penquitt worden alleen de "kunstjes" beschreven. Maar ik ben van mening dat je eerst een goede basis moet hebben in de omgang met je paard voordat je allerlei kunstjes aan gaat leren. En dan is grondwerk weer heel nuttig om te doen, zodat je paard op jou let als je daarom vraagt, en beleefdheid heeft naar jou toe wat voer aangaat en dergelijke.

ja, da's ook waar.
Ik doe al veel grondwerk met m'n paard, doe nl. parelli met haar, dus dat zit wel goed qua basis.
Natuurlijk iemand die geen grondwerk doet en dan die kunstjes probeert, zal wel sneller op problemen stuiten. Want bij die kunstjes gaat het toch ook om vertrouwen en de band met je paard.