[AR] [NH] Wandelen als arbeid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

[NH] Wandelen als arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 00:01

Hallo!

Mijn pony is al redelijk wat jaartjes oud(30) en heeft zware spat.
Ik heb er voor gekozen om haar 3 jaar terug op pensioen te doen.

We wandelen minstens 5 keer per week een uurtje, andere dagen troetelen we wat of doen we aan vrijheidsdressuur in de bak.

Nu is het wel de bedoeling dat ze wandelen ziet als plaatsvervangende arbeid, ze is nog heel levendig en heeft zeker nog *leerstof* nodig, anders gaat ze zich vervelen.
Wat ik tijdens het wandelen doe is haar allert maken op mij, als ik harder ga lopen moet zij harden lopen (draf komt daar ook korte stukjes in voor) als ik stilsta moet zij ook stilstaan, zo ook met achteruitlopen etc. Ik moet haar vaak even opfrissen om alles heel rustig te herhalen, maar daarna let ze erg goed op en is er met de kippen bij als ik een *oefening* inzet.

Nu vraag ik mij af wat ik nog meer met haar kan doen om haar hersentjes een beetje te trainen tijdens het wandelen, zonder dat het nare gevolgen heeft voor haar spat.

Hebben jullie nog leuke ideeen?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:19

Misschien iets voor bij UZ ? Daar zijn vast mensen met veel ideeën.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:39

allemaal 'enge' dingen neerzetten, kijken hoe ze daarop reageert? misschien wat dingen uit NH halen, zitten vaak ook leuke oefeningen bij

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:09

Je bent al leuk bezig, en echt veel meer zal wellicht niet gaan vanwege de spat. Ik combineer het wandelen ook waar mogelijk met grondwerk. Je kunt zaken moeilijker maken. Recht achteruit stappen tussen twee balkjes e.d. dijkjes op en af, halthouden halverwege de helling...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:14

Wat vamp zegt. Ik zette ook wel eens een 'enge-dingen-parcours' op. Opengeklapte paraplu neerleggen, stuk plastic, een paar cavaletti achter elkaar, een waaier van springbalken enz. Je paard aan een lang touw en dan langs en over al die dingen laten lopen.

Maar zo te horen biedt je je pony al behoorlijk wat afwisseling.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:16

Heb even in je profiel gespiekt en klopt het nou dat Pepper een oude manegepony is? Heb jij haar overgenomen van de manege? Ik weet niet hoe oud de foto's zijn maar ze ziet er nog superattent uit! Leuk.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:49

hihi,
Ellenlouise: ze komt uit een pretpark (lees: saaier en vervelender werk dan op maneges.. over het algemeen dan) de foto''s in mijn profiel zijn van vorig jaar winter en zomer.. ze is niet veel veranderd iig.

Erhm, een enge-dingen-pacours is een goed idee. Denk alleen dat pep het na 1 of twee keer wel gezien heeft.. Moet daarom natuurlijk met veel verschillende *enge* dingen komen..
- paraplu
- zeil
- balkjes
- skippybal
- wat nog meer?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:30

VMR -> UZ

Temp

Re: Wandelen als arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:31

je kan ook een hele smalle doorgang maken en op verschillende manieren er doorheen gaan, of een zeiltje ophangen en dat ze daardoor heen moet. Of een hele grote fel oranje pillon neerzetten en dan daar een tennis bal op, die je moet pakken, of een paar autobanden neerleggen, waar ze een route doorheen/ langs moet zien te vinden om in het midden te kunnen komen... Zoals Vamp zegt, kan je uit het NH heel wat leuke ideetjes halen

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:49

smalle doorgangen kan ze al, gezien in het amstelpark we alleen de baan opkonden en afkonden door een heeeeel smal hekje, dat idee van het zeil is wel heel leuk..
We hebben wel autobanden op stal, maar denk niet geneog voor dat idee.. maar ga van de week even kijken..

Eigenlijk was mijn vraag wat ik zou kunnen doen tijdens het wandelen, dit is toch onze hoofd-arbeid en zou graag wat tips hebben om haar goed los te maken en/of nog geconcentreerder op mij te maken..(erhm rare zin,, naja) .

Anoniem

Re: Wandelen als arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:07

Wat je kunt doen tijdens het wandelen, zijn tempowisselingen. Van snel naar langzaam naar 'normaal' tempo en daartussendoor - wat je dus al doet - overgangen naar halt en draf en achteruit lopen.
Verder kun je om bomen heen slingeren, zowel linksom als rechtsom.
En heuveltjes op en af lopen.
En je kunt je paard leren om dingen aan te raken met d'r snoet (bijv. dmv clickeren), zodat 'obstakels' (vuilnisbak, wapperend lint, grote steen etc) leuke uitdagingen worden.

Nou, dit zijn een paar dingen die Jovarna en ik tijdens het wandelen zoal doen en waar we altijd veel plezier in hebben.
Als me nog iets te binnen schiet, meld ik me wel weer.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 23:16

slingeren en aanraken zijn leuk! ontzettendbedankt!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:31

hey.
Wat ik op wandelingen met mijn shet nog wel eens doe is leiden vanuit een andere positie. Dus in plaats van voor je paard uit (of naast je paard) leiden van schuin naast de achterhand. Waarbij je paard dus voor jou uit loopt.
Zeer goede afwisseling, op die manier moet het paard zelf moedig gedrag vertonen en zeer alert zijn op jouw (lichaams)hulpen.
Groetjes, Lacuna