Vanochtend vroeg was het uitgestorven bij ons op stal (echt uniek op een bedrijf waar zo'n 90 paarden staan!) en heb ik daarom lekker genoten van de bak voor onszelf voor Romanov en mij.
Eerst heb ik lekker wat gelongeerd, gewoon aan een halster en zonder longeerzweep. Hij reageert prima op mijn stem en lichaamstaal dus ik vind een zweep een overbodig hulpmiddel voor ons.
Daarna mocht Rommie lekker los. Halster eraf, even wachten en hem vrij geven. In het begin ging hij dan gelijk uit zijn dak maar nu wacht hij eerst af wat ik ga doen. Eerst heb ik een beetje met hem gespeeld, en hem door middel van mijn lichaamstaal gestuurd, linksom/rechtsom, harder/zachter in stap, draf en galop. Dat gaat ook heel gemakkelijk en op vrij lichte aanwijzingen.
Als ik mijn hand uitsteek weet hij dat hij naar me toe mag komen, en raakt hij mijn hand met zijn neus aan. Dan krijgt hij meestal een beloning in de vorm van een klein stukje appel. Dat spelletje ben ik sinds een week ongeveer aan het doen en hij doet dat bijna feilloos!
Dan weer even wat spelen, hem weer bij me vragen, en de buiging laten doen. Ook dat gaat steeds beter. Alleen gaat hij het af en toe als ik niet laat weten wat ik graag wil uit zichzelf doen, een heel grappig gezicht. Ik ga daar maar niet op in natuurlijk! :wink:
Ik heb ook een hindernisje neergezet vandaag, gemaakt van 2 oliedrums en een balk erop, en aan weerszijden een grondbalk. Deze hindernis is aan 1 kant langs de lange zijde van de bak geplaatst. Rechtsom kon ik Rommie er heel gemakkelijk overheen leiden, dus zonder geknal met een zweep, of touw of iets dergelijks en zonder dat de bak verder was afgezet of zo. Hij had de keus om er wel of niet overheen te gaan, en vond het blijkbaar leuk want hij ging er rechtsom steeds overheen. Linksom was lastiger, hij ging erg hard en daardoor kon hij er heel gemakkelijk langs sjezen. Maar ook dat is me gelukt, door hem even heel rustig vanaf zijn linkerkant naar de hindernis mee te nemen (los dus hoor!) en hem daarna opnieuw van niet al te grote afstand er naartoe te leiden/drijven.
Het nadeel van Romanov die zo enorm goed op me let is dat hij niet meer zomaar gaat liggen rollen. Telkens als hij aanstalten maakte gaf ik hem blijkbaar toch een signaal om bij me te komen, en dan kwam hij weer aanlopen. Daar moet ik nog wat op verzinnen, ik vind het heel fijn als hij de rust neemt om even lekker te gaan rollen. Ik ben vanochtend gewoon even weg gelopen en toen ik terug kwam lag hij te rollen.
Nou, zo hebben we al met al een uurtje samen in de bak lopen klooien, heerlijk gewoon! Ik merk aan alles dat Romanov er van geniet, en duidelijk lol heeft in het spelen en het grondwerk op zich.
Ik was helemaal alleen, dus foto's maken is dan lastig. Ik heb dan minimaal 1 hand tekort vrees ik! Maar als het goed is hebben we binnenkort een camcorder en hoop ik af en toe wat filmpjes te kunnen maken van onze vorderingen.