Hallo, Ik weet niet of dit bij natural horsemanship hoort, het gaat namelijk over grondwerk. Mijn verzorgpony is nu 3,5 en ik ben vooral bezig met grondwerk met haar ( ik ben te groot om haar te kunnen rijden) Nu kan ze prima op commando stappen, halthouden en achterwaarts lopen. Maar op de een of andere manier lukt het niet om haar aan de hand te laten draven. Op ze het nou niet snapt of niet wil, ik weet het niet, maar sneller dan stappen lukt me gewoon niet. Het nadeel is ook dat ik bijna altijd alleen met haar ben, er kan dus niemand achter haar gaan lopen ofzo om het te stimuleren.
Heeft iemand tips om haar te laten draven? P.S. Het grondwerk vind ze wel heel leuk, dus ik kan me niet voorstellen dat het is omdat ze niet wil
ik weet niet of jullie een kleine bak hebben anders moet je even een stukje in je bak afzetten je gaat in het midden staan(met een zweep ) en je paard staat ook in de bak nou ga jij inhet midden lopen met je schouder ten hoogte van de schoft van je paard. je loop als het ware een ronje (heel klein want je met in de buurt van eht midden blijven) en je paard moet mee stappen als ze dat neit doet drijf je der wat aan met behulp van die zweep. zorg dat je ten hoogte van haar schoft blijft. als ze dan netjes stapt en je ziet dat ze opjou let ga je proberen om voor haar te komen dus je zet een paar stappen naar voren en komt voor haar voorbeen uit als het goed is gaat het paard stilstaan. als ze dat doet ga je weer ten hoogte van haar schoft staan en stap je weer verder.
als je dat onder de knie hebt ga je een draf beweging maken maa rje blijft te hoogte van de schoft. je kan haaar weer bij sporen met de zweep let er wel op dat je de beweging van de draf goed nabootst. als dit goed gaat ga jij weer stappen je paard zal je nadoen.
nu heb jij de controle over je paard en kan je het ook toepassen aan het touw.
deze manier duurt mischien een beetje lang. maar is wel een goede manier als je alleen bent.
@alena. Wel erg ingewikkeld zo. Je kunt handiger en sneller leren op de manier die Broadway noemt. Gewoon een dressuurzweep in de hand en een tikje tegen de achterhand geven. Klaar!
Je kan wel een zweep gebruiken, maar je moet haar daarmee niet raken.. Je kan voor hetzelfde effect ook het einde van je leadrope gebruiken. Zwiepen naar de achterhand is genoeg. Punt is dat ze uit zichzelf moet draven, niet omdat ze een pets en dus pijn krijgt. Hierdoor krijgt ze wel ontzag, niet voor jou, maar voor de pijn van de zweep. Ze zal dan alleen nog maar willen "luisteren" naar je als je de zweep bij je hebt. Ga ook niet zelf als eerst "draven", maar beloon haar heel erg als ze zelf gaat draven op jouw aansporing. Ze moet wel steeds achter je schouder blijven, gaat ze voorbij, dan moet je haar weer naar achter sturen, zo blijf je in de leiderspositie. Blijf de beloning herhalen, ze zal het snel genoeg snappen en positief worden beloond voor haar daad.
Wanneer je grondwerk met haar doet, hoe krijg je haar dan in draf? En wat doe je tijdens het wandelen anders? Kijk hier eens naar.
Als ik tijdens het wandelen een stukje met m'n paard wil draven, dan ga ik echt "van onder uit omhoog", dus echt gaan "aandraven" met de bijbehorende energie en enthousiasme en ook de onderarmen en handen daarbij wat omhoog brengen.
Misschien gebruik je bij het wandelen wat te weinig energie, lichaamstaal en "enthousiasme"?
Een zweep tikje doet een paard echt geen pijn hoor!! Heb je wel eens gezien hoe paarden met elkaar omgaan.......
Het gaat niet om het wel of niet pijn doet, het gaat erom dat het op een NH manier word opgelost. Wat jij noem is wat elke normal zou doen, maar een NH-er dus weer net even niet.
He mensen! Allemaal bedankt voor jullie reacties, ga ik zeker wat mee doen! Ik ben inderdaad geen voorstander van de zweep, gebruik em nooit (ook niet bij het paard dat ik rij) Jullie kunnen best wel eens gelijk hebben dat ik 'enthousiaster' over moet komen, ga ik in ieder geval op letten. We hebben een grote bak, en het nadeel is dat er omheen veel afleiding is (een sprietje gras waar zwe nog net bij kunnen, de paarden in de wei ernaast enz) dus ze is ook snel afgeleid in de bak. Misschien dat het vanzelf beter gaat als ze leert om op mij te letten en niet op alles tegelijk. Maar bedankt voor de tips allemaal!