[AR] (AR) Vraag over Shet mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Limgardur

(AR) Vraag over Shet mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:56

Hallo,

Ik heb 2 Shetlanders. Idefix van 1.05 en Katinka van 0.95 die ik in tweespan wil gaan zetten. Idefix loopt braaf in het enkelspan, Katinka zou het in haar jonge jaren (is nu 18) geleerd hebben, maar gaat nu na 1 rondje in de bak op haar kont zitten. Nu wil ik Katinka naast Idefix in 2-span gaan zetten om haar te leren dat ze gewoon moet lopen, want als Idefix gewoon door loopt moet zij ook wel. Ze staan altijd samen in de wei met nog 2 pony's en kunnen het goed vinden met elkaar. Kan ze het op deze manier leren? Verder heb ik dan ook een tweespan tuig nodig, maar ik kan die nergens vinden. Ik wil liefst een tweedehands tuig om het eerst te kunnen proberen.Heb ik dan een probleem met de maat of niet? Aangezien ze 10 cm verschillen. Ik heb een stevige marathon recreatiewagen met rem. Wie kan mij antwoorden geven op mijn vragen? Ik heb zelf nog nooit tweespan gereden, maar rijd wel langere tijd enkelspan met mijn IJslander. Dus errvaring heb ik wel. Idefix trekt het marathonwagentje ook alleen, dus als Katinka nog niet wil trekken is dat niet meteen een probleem. Ze kan later dan wel meer voorwaarts gereden worden als ze eenmaal doorloopt. Als ze er maar niet meer bij gaat zitten ben ik al heel blij.

Groetjes van Heleen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:07

Ik zou haar toch eerst in het enkelspan doortrainen om te voorkomen dat Idefix ook verkeerde dingen aanleerd. Ik ben geen menexpert hoor maar dat lijkt me logisch. En zeker weten dat ze het wel aankan. 10 cm is best veel verschil maar het hangt ook af van de bewegingen van de pony's.

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:21

Hoi, Katinka heeft normaal gesproken meer temperament dan Idefix (Katinka neemt grotere stappen) en het wagentje is niet zwaar. Ik heb zelf 2 Ijslanders in enkelspan waarvan er 1 heel erg steigert en daar men ik niet meer mee. Van hem werd gezet dat ie het weer kon leren door hem naast mijn andere paard te zetten en die goped door te laten lopen. Dan heeft hij de tijd niet om omhoog te komen. Dit heb ik van mijn meninstructeur waar ik vorig jaar les van had. Ik heb toen mijn koetsiersbewijs gehaald, maar heb nu wegens tijdgebrek geen les meer. Maar bedankt voor je reactie.

Groetjes van Heleen.

A10

Re: (AR) Vraag over Shet mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:28

Misschien is je bodem te zwaar en gaat je pony daarom zitten, probeer het eens op het hard.

Limgardur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 15:30

Hahaha, omdat ik niet wist of ze het wel kon heb ik het eerst in de bak geprobeerd. Ze is dan wel klein met haar 95 cm, maar loeisterk. Maar onze bak is niet zwaar, hoor. Hij is juist heel stevig. Met de IJslanders tölt ik er ook in en als hij te zwaar is kost dat wel heel veel moeite of het lukt gewoon niet. Maar misschien zet ik haar nog wel een keer voor de kleine marathonwagen op de weg. Als iemand bij haar hoofd gaat lopen lukt het misschien wel. Die loopt heel licht en heeft een rem (voor het geval ze er vandoor wil gaan). Eerst moet die wagen nog worden nagekeken, want de lagers of de remmen lopen aan.

Groetjes van Heleen.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:32

Er zijn hier al heel wat topics over.

Ik denk niet dat je er een goedlopend span van kan maken. 10 cm op deze grootte is heel erg veel. De gangen komen dan vrijwel zeker niet over een.