[AR] [VD] --- Doet oefeningen ongevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

[VD] --- Doet oefeningen ongevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:44

Ik doe sinds een paar week aan VD, gaat heel goed.
Ik heb hem dus de pas geleerd. Maar als ik dat net weer heeft geoefend heeft hij daarna een uur nodig om er mee op te houden.
Dan slaat hij zijn been de hele tijd naar voren. Eerst zijn ik nog "niet doen" enz maar ik ben het maar gaan negeren, word er ook zo moe van.
Maar het is dus niet bepaald de bedoeling (hij doet het niet alleen met pas maar ook met kusje geven)
Hoe maak ik hem het beste duidelijk dat het niet de bedoeling is?
Gewoon negeren of er echt voor straffen?

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:13

Misschien met de clicker gaan trainen? Ik weet niet of je dat al doet? Want ik dénk dat je paard niet op wil houden, omdat hij graag weer een beloning wil. Als je met een clicker traint, weet ie dat ie pas een beloning krijgt als ie het klikje hoort, dus zal hij er sneller mee ophouden lijkt me..
Niet dat ik er ervaring mee heb hoor, maar ik dacht, laat ik ook eens slim gaan doen

smurf1988

Re: VD --- Doet oefeningen ongevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:29

Ik train nog niet met clicker
Maar het is een idee
ga het in iedergeval proberen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:28

als Banjer een kunstje ongevraagd doet, dan negeer ik het... ik straf het zeker niet af, maar beloon het ook niet. (Banjer doet het vooral als we iets nieuws leren en ze snapt het nog niet helemaal... onder het mom van "Bedoel je dit soms? Dit kan ik wel heel goed"... als ze eenmaal het nieuwe snapt, dan doet ze ook geen "spontane" kunstjes meer...

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:20

Ik straf het zeker wel af als Mirei iets ongevraagd zou doen. Negeren zou bij haar niet werken, dan zou ze gewoon doorgaan. Overigens is als straf meestal alleen NEE schreeuwen al voldoende Maar mocht ze het echt te bont maken krijgt ze toch echt een duw of een mep of schop, afhankelijk van de situatie. Zolang je straf direct op het stoute gedrag volgt is daar niets mis mee (maar als er een paar seconden tussen zitten snapt je paard al niet meer wat hij nu fout gedaan heeft!)

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:43

Imo is negeren het beste. Afstraffen vind ik nl onlogisch omdat je hetgene straft waar je ze ook soms de hemel voor in prijst. Raakt het paard dan niet gigantisch in de war?

randalinpony

Re: [VD] --- Doet oefeningen ongevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:40

`Wat je doet is goed.
Negeren is de beste optie.

Zie het van de kant van je paard. Hij doet een been omhoog, en krijgt daar snoep voor. "Heee, dat is nog eens makkelijk! Dat ga ik vaker proberen." Dus probeert hij het nog eens, en nog eens. 'Heh? Nu komt er ineens geen voer meer? Snap er niets van. Nog maar eens proberen."

Desnoods loop je weg na de oefening!!
Je pony zit nameljk nog in een leerproces en hem straffen zou hem idd onnodig verwarren.
ALS JE HEM MAAR NOOIT, MAAR DAN OOK NOOIT BELOONT OMDAT HET ZO SCHATTIG OF GRAPPIG IS!
Als hij het principe eenmaal doorheeft, neemt het ongevraagd oefeningen doen vanzelf af. Dit is gewoon een fase.

En ja, als hij straks meerdere kunstjes kent, zal hij iets wat hij nog niet snapt of moeilijk vindt, proberen te vermijden door gauw een 'makkelijk kunstje' op te voeren.
Op zon moment zeg ik zelf altijd nadrukkelijk 'Nee!' en vraag dan rustig door tot ik de gewenste reactie krijg.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:58

verootjoo schreef:
Imo is negeren het beste. Afstraffen vind ik nl onlogisch omdat je hetgene straft waar je ze ook soms de hemel voor in prijst. Raakt het paard dan niet gigantisch in de war?

Het is maar net hoe je met je paard omgaat. Zolang je maar consequent blijft vind ik straffen niet verkeerd (en het hangt ook helemaal van je paard af natuurlijk! Als je een hele "domme" hebt zal die eerder in de war kunnen raken dan een "slimme". Maar dat is met alles van VD, wat je doet moet je afstemmen aan je paard, er zijn geen vaste regels.)
Trouwens, als Mirei iets doet waar ik niet om vraag dan vind ik dat wel degelijk stout gedrag dat "gestrafd" moet worden. (als je aan het rijden bent en je paard begint opeens te galopperen dan ben je daar ook niet blij mee als je er niet om gevraagd hebt toch )

Mirei is er in elk geval nooit in de war van geraakt én ze doet nooit oefeningen ongevraagd

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:47

Ik ben met m'n vzpaard ook sinds kort met vrijheidsdressuur begonnen, icm clickertraining.

Toch heeft hij nog niet helemaal door dat hij pas een beloning krijg als hij een kunstje op commando uitvoert

Met als gevolg dat hij nu op de poetsplaats te pas en te pas zijn voetje optild en omhoog houdt (is 1 van de truukjes die hij geleerd heeft). Heel goed en fijn dat hij het kan, maar niet op het moment dat ik er niet om vraag. Dus dan negeer ik hem. En dan komt hij wel met zn neusje duwen van "hé, ik geef pootje, jij mij snoepje geven?"
Maar alleen op deze manier zal hij leren dat een truukje op commando beloond wordt, anders niet

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:01

Bedankt voor te tips

@Liesje28:

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:05

ik zou stef even een peebee sturen, ergens ben je een afslag verkeerd gegaan en zij kan jou daar vast heel goed mee helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:21

Je kunt als je paard ongevraagd kunstjes gaat laten zien drie verschillende dingen doen: negeren, corrigeren of nieuw gedrag aanleren.

Negeren is het makkelijkst, maar niet elk paard reageert er even goed op. Negeren houdt trouwens ook niet alleen maar in dat je de andere kant op kijkt als je paard ongewenst kunstjes doet, maar je kunt ook bij je paard weglopen en hem een paar minuten in zijn sop gaar laten koken. Je paard leert dan snel genoeg dat hij door illegaal Spaanse passen jou juist wegjaagt, en met jou ook alle kansen op beloningen.

Corrigeren werkt bij het meer volhardende type paard vaak beter, omdat deze paarden de neiging hebben om te blijven en blijven doorgaan, i de veronderstelling dat dit de komende miljoen keer toch minstens 1 beloning op zal gaan leveren. Waar ze vaak ook gelijk in hebben. Corrigeren zou ik niet doen door het paard een klap of schop te geven, omdat dat de verwarring die het paard al heeft over wanneer het kunstje wel en niet mag alleen maar groter maakt en je paard juist nog gefrustreerder aan het herhalen kan laten slaan. Beter werkt als je hier een scherp bestraffend woord voor kiest, bijvoorbeeld 'Nee!', en als je paard hier nog niet naar luistert, hem meteen een paar passen achteruit te laten zetten. Je bestraft ongewenste kunstjes dus niet met fysiek geweld, maar met extra (en vervelend) werk. Je paard slaat dus een been aan, jij zegt 'Nee!' en laat hem direct drie passen achteruit gaan en daar beloon je hem vervolgens met voer voor. Op een gegeven moment zal de volgorde ongewenst uitslaan -achterwaarts er zo goed in komen te zitten dat je paard het hele uitslaan over gaat slaan, en direct een pasje achteruit zet als hij zich verveelt, en normaalgesproken uit zou slaan.

Zo kom je ook al meteen op de derde manier van corrigeren: nieuw en tegengesteld gedrag aanleren. Afleren is vaak moeilijk, omdat dat foute gedrag ooit succesvol is geweest en je paard dit altijd zal blijven herinneren. Vaak werkt het beter om je paard daarom een nieuw gedrag aan te leren dat je wel wilt zien. Als je paard zijn been uitslaat tijdens het halthouden (als hij zich verveelt!), dan ga je hem belonen voor het stil blijven staan met de vier benen aan de grond. Eerst voor 5 seconden stilstaan, dan voor 10 en ga zo maar door. Als je paard intussen toch een been uitslaat, zeg je nee, zet je hem achteuit en begin je opnieuw. Je moet namelijk niet vergeten dat je paard uitslaat om een hele simpele reden: Uitslaan wordt wel met voer beloond, braaf stilstaan nooit. Vergelijk het met jengelende kinderen: in 90% van alle gevallen krijgt een kindje dat braaf en stil meeloopt aan de hand van de moeder in de supermarkt niks. Terwijl een kind dat een half uur lang constant loopt te brullen uiteindelijk vaak toch die mars krijgt omdat de moeder totaal wanhopig is en het kind gewoon stil wil krijgen. Dus stel, het lieve kindje besluit op een dag te gaan jengelen om een mars, houdt dat een half uurtje vol en krijgt hem dan, terwijl ze die anders nooit krijgt. Ra ra wat gebeurt er dan? Precies. Het is niet meer dan logisch dat je paard uitslaat terwijl hij 'gewoon braaf moet zijn', want uitslaan levert wel beloningen op, en gewoon braaf stilstaan nooit. Als je er voor zorgt dat je niet alleen het uitslaan, maar ook het vervolgens braaf stilstaan met voedselbeloningen stimuleert, dan krijg je vanzelf een paard dat het allebei kan en ook doet, omdat ze dan 'hetzelfde waard' zijn geworden.

Beginnende clickertrainers die de clicker onder het zadel gebruiken komen hetzelfde probleem tegen: ze leren hun paard met de clicker het achterwaarts aan, hun paard leert dat vreselijk snel, maar blijft vervolgens achteruit lopen omdat dat gewoon het gedrag is dat het meeste oplevert. Dat ga je niet bestraffen (want je wilt dat achteruit lopen een voor het paard positieve of in elk geval neutrale oefening blijft), maar je gaat het tegenovergestelde gedrag ook belonen. Zodra je paard tijdens het achterwaarts even halt houdt, beloon je. Gaat hij vervolgens weer achteruit, dan wacht je tot hij weer halthoudt of naar voren/opzij stapt om vervolgens weer te belonen. Wat je vergeten bent is namelijk dat je een oefening niet alleen een begincommando moet geven, maar ook een eindcommando. En dat laatste leer je je paard niet aan door hem een klap te geven als hij het door blijft doen, maar door te belonen als hij na de oefening weer braaf stil staat.