[AR] Voor de kar braver dan onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaike_vdv

[AR] Voor de kar braver dan onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:15

Als Mickey onder het zadel buiten loopt kan ze behoorlijk fel zijn. Dribbelen, moeilijk te houden, draven gaat altijd in de hardste versnelling, en in galop peert ze 'm regelmatig.

Maar voor de wagen gaat ze nooit harder dan ik vraag en luistert ze perfect. Als ze mag draven en galopperen gaat dit altijd beheerst.
Ze vindt het overigens wel leuk hoor. Oortjes strak naar voren, alert en lekker briesen.

Ik hoor van meer mensen dat hun paard braver is voor de wagen dan onder het zadel. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Echwel

Re: [AR] Voor de kar braver dan onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:22

Misschien door een bepaalde druk op zijn rug onder het zadel.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:41

Hoe bedoel je dat precies?
Het zadel ligt verder goed. En het is ook niet uit pijn ofzo, ze loopt onder het zadel ook gewoon lekker met oortjes naar voren en te briesen.

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:31

Veel paarden vinden het leuker denk ik. Het paard van de staleigenaar loopt altijd te draaien als je hem opzadelt, maar als je het tuig pakt kan je hem los laten staan en verzet hij geen stap. Ik weet ook niet precies waarom ze met mennen vaakk leiver zijn, ik denk omdat ze het leuk vinden.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:54

Voor de wagen voelen ze de druk en de spanning/angst van een ruiter minder.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:04

Ik ga mee met Albertine_N Misschien zit je onbewust toch onzekerder op je paard dan als ie voor de kar loopt en paarden voelen dat.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:39

en het is natuurlijk ook maar relatief.

Er zijn paarden die:
a betuigd en ohz zijn (en die dus blijkbaar braver voor de kar zijn dan ohz)
b paarden die alleen ohz zijn en waar nooit bij geprobeerd is ze te betuigen
(waarvan we dus niet weten of ze voor de wagen braver zouden zijn)
c paarden die alleen ohz lopen omdat het betuigen niet wilde lukken.
(en iets zegt me dat DIE ohz wèl braver zijn dan voor de wagen )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:08

Mijn eigen paard was onder het zadel veel makkelijker en minder gespannen dan voor de wagen.

Het paard dat ik nu rijd is onder het zadel bijna niet te rijden zoveel spanning geeft ze, en voor de wagen kan ze heerlijk ontspannen lopen te stappen en draven!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:01

Ustinov is voor de wagen ook altijd veel sneller in ontspanning dan onder het zadel.
De reden (denk ik): er zit niemand in te werken op zijn rug en het trekken is een peuleschilletje.

Teigetje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:42

stella, mijn merrie is voor de wagen veel relaxter dan onder het zadel. Ik denk dat het bij Stella vooral door de oogkleppen komt. Ik heb deze altijd wel wijd staan zodat ze veel kan zien, maar toch. Ook heeft Stella van die schrikmomenten (dat ze ineens stilstaat..) waarvan ik soms ook schrik en dat werkt natuurlijk weer terug op haar... Ook is mijn ervaring met mijn paardje dat ik altijd redelijk met "losse" leidsels men, als ik onder het zadel rij, is ze beter te rijden als ik mijn handen ontspan en haar meer teugel geef. (maar dat is soms niet mogelijk als je op een fietspad naast een 80 km weg rijdt...)

En vergis je er niet in dat je voor de wagen veel meer draaft en een langere route rijdt dan onder het zadel, ze kunnen veel meer hun energie kwijt..

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:30

Ik heb een D pony gehad die onder het zadel een echte draak kon zijn, toen ik hem voor de wagen heb laten beleren was hij superbraaf.
Later bleek dat hij licht atactisch was en daar onder de man veel meer last van had...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:54

Ik denk dat Albert in deze ook wel gelijk heeft. Tel daar (onbewust) misschien wat angst van de ruiter bij op en je hebt een gespannen paard.

Mijn pony's doen bijde braaf. Alleen met een handpaard ohz mee wil het nog wel eens spelen worden (heb meestal een jonkie mee als handpaard).

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:05

Mijn paard is ook veel rustiger voor de wagen. Ik ga met Albert mee. Maar bij mijn paard geld ook dat aangespannen rijden veel leuker vindt!

Mijn shet is onder het zadel rustiger. Bij hem komt het juist door de oogkleppen. Die vindt hij nog een beetje eng. Maar zo lang loopt hij ook nog niet in het tuig.