[AR] [vd] misbruiken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[vd] misbruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:59

het komt steeds vaker lijkt wel naar boven.
Moet je niet doen, straks maakt ie er misbruik van.

Ik deel een dergelijke mening dus ab-so-luut niet,
Als een paard wil steigeren, doet ie het toch wel, of ie het nou op commando kent of niet.
Een paard gaat echt niet zomaar liggen....
Dit uiteraard op voorwaarde dat het GOED is aangeleerd.

Paarden die "misbruik maken van" zijn IMO niet goed afgericht.

Meningen?

randalinpony

Re: [vd] misbruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:30

Volgens mij is mijn mening duidelijk in andere topics, maar even samenvattend:

Voor je een paard wat ook leert, of dat nou VD of zomaar zadelmak maken is, zul je eerst duidelijk moeten stellen wie wat regelt in de relatie.
En je zult moeten weten wat je aan het doen bent, wat de risicos zijn en hoe je die kunt voorkomen.

En zolang dat niet duidelijk is, is niets veilig. Hoeveel ongelukken gebeuren wel niet omdat mensen ondeskundig even een paard inrijden?
Of ermee langs de weg gaan rijden terwijl ze nauwelijks baas over het beest zijn?

Of het veilig is of niet heeft dus totaal niets met de oefeningen op zich te maken, maar met de manier waarop deze voorbereid en toegepast wordt.

En de mensen die met VD een gevaarlijk paard maken, zullen dat ook wel op andere manieren voor elkaar krijgen. Die krijgen dan bijvoorbeeld zon paard dat steigert zonder dat ze hem dat hebben hoeven leren of zo
Of zon paard dat omdraait en naar huis rent op buitenrit.
Kijk, dát vind ik dus gevaarlijk.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:22

ik ben het deels met je eens Stef... deels ook niet...

Banjer zal VD nooit tegen me MISbruiken, dat weet ik 100% zeker! Maar toch leer ik haar onder het zadel niet liggen, knielen, buigen, etc. En toch leer ik haar niet steigeren....

Waarom niet? Omdat ze het wel eens kan GEbruiken... Als we met de les Banjer iets nieuws leren, en ze snapt het nog niet zo goed... dan gooit ze er wel eens VD doorheen... (ohz bv. Spaanse Pas, lachen, etc.)... als ze één van de andere kunstjes zou doen (bv. liggen of steigeren) als ze iets niet snapt ("Bedoel je dit soms?"), dan zou ik haar af moeten straffen voor iets waar ze vanaf de grond helemaal de hemel voor wordt ingeprezen...

Ik zeg dus NIET dat het slecht is om VD zowel ohz als vanaf de grond te leren, maar voor Banjer en mij als combi is het niet aan te raden om alle kunstjes aan te leren, omdat ze het KAN gaan gebruiken als ze iets niet snapt. (ik zie dit overigens NIET als misbruiken)

Snap je beetje wat ik bedoel? (ik ben niet zo goed met woorden zeg maar... )

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:58

Ik ben het helemaal met stef en randalinpony eens, heb er verder eigenlijk niks meer aan toe te voegen.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:07

tja, het is natuurlijk logisch dat er geen sprake zal zijn van misbruik wanneer VD goed wordt aangeleerd Dus wat kan ik daar nu nog voor commentaar bij gaan geven

Om te voorkomen wat Banjer zegt begin ik bij mijn `VDtrainingen` altijd met hetzelfde kunstje (of spaanse pas, of flemen) en gebruik ik altijd een heel duidelijk eindsignaal (ik ga even om de hals hangen), om het begin en eind van de training aan te geven. Verder vraag ik nooit VD op andere momenten, zoals tijdens het rijden etc, waardoor ik de kans op het perongeluk GEbruiken (zoals Vera dat zo mooi zei ) voor zover ik kan bedenken zo veel mogelijk geminimaliseerd heb.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:39

Ik ben het helemaal met Stef (en anderen ) eens, maar toch denk ik dat als je net bezig bent je paard best eens kan proberen om 'zomaar' een kunstje uit te voeren, om zo iets lekkers te krijgen. Als je dat steeds gewoon negeert, stoppen ze er vanzelf mee, maar in het begin deed Maroush dat iig wel af en toe. Maargoed, dan ben je ook nog niet met steigeren en spaanse pas e.d. bezig als het goed is ...