[AR] [NH] monty roberts halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tisje

[NH] monty roberts halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 09:40

hoi hoi!

ik heb van de zomer het boek van monty roberts gelezen:
de man die naar paarden luisterd...
ik wilde het met mijn jonge merrie proberen, maar het werkte niet helemaal omdat ze sowieso altijd als een lammetje achter me aan liep.

maarrr de laatste tijd is ze ontzettend lastig en ik blijf met moeite de baas over haar. ze steigert als we naar de longeerbak lopen en draait zich om en trekt mij mee...
nou las ik over het halster van monty roberts...

wat vinden jullie hiervan, denken jullie dat dit mij en mijn merrie zal helpen? heeft iemand tips?

Stravero

Re: monty roberts halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 09:49

Ja het halster helpt! mijn vriendin heeft het halster ook en als hij omhoog komt ofzo iets dergelijks en ze trekt aan het halstertouw gaat de neusriem zo strak als hij kan tot dat het paard weer o de grond is en z'n eigen ontspant..

groetjes Evelien

ps:het helpt echt!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:30

Ik vraag het me af, een dergelijk halster kan misschien tijdelijk helpen, maar verder moet je toch echt aan het probleem werken. Je doet dan in feite aan symptoombestrijding, je pakt de oorzaak van het gedrag niet aan.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:34

Het helpt ook om voor haar te gaan lopen, dan zakt ze waarschijnlijk met haar hals, mijn moeder werkt met de manieren van M.R. Want als jij voor haar loopt ben je de leider, en de leider vallen ze eigenlijk nooit aan! Succes

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:42

Voor haar te gaan lopen als je niet zeker weet dat ze achter je blijft is vragen om ongelukken.

Het Dually Halster van MR is idd alleen maar symptoombestrijding, en je moet weten hoe je er mee om moet gaan. Dat wil zeggen dat je de druk, als je paard nageeft, onmiddelijk laat vieren.
Met een gewoon halster, of met ieder touwhalster, kun je hetzelfde bereiken. Niet blijven trekken, maar contact opnemen en direct weer loslaten. Dan hoef je ook het geld voor dat halster niet uit te geven.
Ieder hulpmiddel is zo goed als de handen die het vasthouden. Onthou dat maar, en ga eerst aan het feit werken dat ze je niet ziet staan.

Babsie_Jana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:51

GEBRUIK het halster alleen als je er mee om weet te gaan anders kan het heel fout inwerken.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:45

bedankt voor jullie reacties. ik ga het halster nu toch niet kopen omdat het inderdaad het probleem niet op zal lossen. maar wat doet het halster eigenlijk? is het alleen dat de neusriem strakker wordt als het paard steigerd? (als ik het zou kopen krijg je er een dvd bij, en ik zou het alleen gebruiken als ik wist hoe het moest)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 02:30

Het MR halser heeft een of twee hele scherpe touwen die over de gevoelige neusrug van het paard lopen. Je hebt het halstertouw aan de ringen van de touwen die over de neus lopen vastgemaakt, en de touwen zullen heel scherp in de neus snijden als het paard gaat trekken. En zullen dat ook blijven doen als het paard stopt met trekken en degene die het touw vastheeft niet snel genoeg loslaat. Daarom ook de waarschuwing om het niet te gebruiken als je niet weet wat je doet. Je kun je paard er heel er mee bezeren!

Zie deze foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 02:31

Afbeelding

pruyssen

Re: [NH] monty roberts halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:12

Tisje,

Ik denk dat er niets mis is met het halster van Monty Roberts als het maar op de juiste manier gehanteerd wordt.

Iedereen die een halster vast maakt aan het hoofd van het paard of het nu een halster, monty halster, hoofdstel is en er aan trekt dan is het altijd verkeerd.

Gereedschap / hulpmiddel is NOOIT de oplossing voor een probleem. Het kan hooguit helpen. Maar gereedschap is net zo goed als degene die het vast houdt.

Geef mijn een goede hamer en een zaag en ik maak een slechte kast omdat ik nu eenmaal geen timmerman ben.

De eerdere opmerkingen op dit topic snijden dus hout.
Ga op zoek naar iemand die jou kan helpen om je paard te laten gehoorzamen zonder daarbij geweld of pijn te gebruiken. Je lost dan het probleem op i.p.v. dat je symptoom bestrijding doet. Je wilt immers niet hebben dat het paard altijd braaf tenzij jij toevallig een keer het halster vergeten bent.

Je leest het goed gehoorzamen door vragen i.p.v. dwingen, gewoon op basis van respect en vertrouwen.

Mocht je mensen zoeken dan kan ik je zeker helpen pb dan maar even.

Groet
Conrad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:11

Ik heb het halster vorig jaar in m'n handen gehad en kan me herinneren dat het me tegenstond (en m'n vriendinnen ook); we vonden 'm erg paardonvriendelijk.
Monty had gezeg dat je het halster ook prima kon gebruiken als (bitloos) hoofdstel, maar die werking leek ons ook absoluut niks.
Dus nee, wij waren niet van zijn halster gecharmeerd!

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:35

Lijkt me niet echt een paardvriendelijk halster.
Maar als je je paard echt nergens meer mee kan houden...?
Misschien moet je wat andere dingen proberen. Constant streng zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:03

Met "streng" en "problemen oplossen" bereik je niet veel en bouw je in ieder geval geen band op met je paard.
Dus: terug naar het begin, een goede basis leggen en van daaruit uitbouwen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:58

Het dually halster is niet meer of minder dan dan een sidepull.
Menige voorstander van bitloze optomingen (omdat deze zogenaamd vriendelijker zouden zijn) zweren erbij.
Een optoming is zo hard als de handen die hem hanteren. Maar dat een sidepull bij verkeerd gebruik zo mogelijk nog harder inwerkt dan een gewone trens, is iets wat de voorstanders van bitloos voor het gemak even over het hoofd zien....

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:30

Ik heb het dually halster. Bij juist gebruik kun je er echt wat aan hebben. Ik had met mijn paard o.a. problemen met uit de wei halen (en trailer laden). Dankzij een klein poosje oefenen kan ik mijn paard nu weer zonder problemen uit de wei halen, met zijn gewone halster om. (heb eerst wel hulp gehad bij het juist gebruiken van het halster).

Mijn paard vond het zelfs erg leuk (klinkt raar zo) maar het gebeurde zelfs dat hij mij tegemoet kwam lopen als ik met het dually de wei in kwam. Ik denk dat dit voornamelijk kwam omdat hij hier eindelijk duidelijkheid van mij mee kreeg. (Dat was denk ik mijn grootste probleem). Nu heb ik hem dus niet meer nodig om hem uit de wei te krijgen.

Nogmaals bij normaal gebruik kan het prima werken. Maar als je hem zelf te hard gebruikt... maar geld dat niet voor alles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:58

@Cassidy: het valt me op dat je in bepaalde topics dikwijls een onderwerp aankaart of een bewering plaatst die niets met het topic te maken heeft. Nu ligt hier de vraag wat wij vinden van het halster van Monty Roberts en of wij denken dat dit haar en haar merrie zal helpen. En jij geeft nu een sneer naar voorstanders van bitloos rijden.
Je kunt immers een eigen topic openen met het onderwerp waar je het niet mee eens bent; hier heeft de TS niets aan.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 01:05

Ik denk dat een aantal mensen het doel van een Monty Robertshalster een beetje voorbij lopen. Het is echt totaal niet de bedoeling je paard pijn te doen door hard te trekken aan de trainingsring! Dan kan je net zo goed een hengstenketting om de neus van het paard binden en daar aan trekken! Dat doet net zo'n pijn! Een paard gaat zichzelf dan verdedingen door of heel bang te worden of zich ernstig te gaan verzetten tegen de pijn. Het zal soms best werken, maar op deze manier creeer je wel angst bij je paard, ontzag voor pijn, geen respect voor de baas.

Het is ook geen strafhalster maar een trainingshalster, net zoals een touwhalster. Een monty robertshalster werkt net zo sterk in als een touwhalster, maar ik vind het wat stabieler op het paardenhoofd liggen. Ik gebruik het halster alleen voor het grondwerk, niet om mee te rijden. Ik oefen een zéér lichte druk (eigenlijk alleen het opnemen van de leadrope) op de trainingsring uit om haar achterwaarts, voorwaarts te laten gaan, puur als aanwijzing, absoluut zonder dwang in welke vorm dan ook. Wordt de gevraagde opdracht uitgevoerd, laat ik onmiddelijk los en beloon ik haar.

Ik denk dat de beste hulp voor Tisje een paar lessen in NHS/Freestyle zouden zijn.. Het heeft mij in ieder geval heel erg goed op weg geholpen!

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:52

Teuntje bedankt dat je t weer een beetje in het perspectief plaatst. Het Dually halster is inderdaad een trainingshalster. Het zijn geen snijdende koorden, op de foto zie je ook duidelijk dikke koorden. Ik rijd regelmatig met de dually en vindt het prettig rijden. Maak ook paarden zadelmaak met de dually. Dan rijd ik eerst met de dually en later leer ik de paarden overweg gaan met het bit. Samengevat je kunt gedrag wel degelijk veranderen met hulp van een Dually halster. Maar je moet wel weten wat je doet anders breng je je paard alleen maar van de regen in de drup.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:00

Jovarna schreef:
@Cassidy: het valt me op dat je in bepaalde topics dikwijls een onderwerp aankaart of een bewering plaatst die niets met het topic te maken heeft. Nu ligt hier de vraag wat wij vinden van het halster van Monty Roberts en of wij denken dat dit haar en haar merrie zal helpen. En jij geeft nu een sneer naar voorstanders van bitloos rijden.
Je kunt immers een eigen topic openen met het onderwerp waar je het niet mee eens bent; hier heeft de TS niets aan.

Ojee, kun je me weer niet volgen? Denk ik weer eens te breed? Sorry hoor, zal me in het vervolg proberen te concentreren om het allemaal wat beperkter te schrijven. Beperkt denken lukt me helaas niet.

Het is overigens inherent aan een discussie dat uit het een het ander voortvloeit, maar als je me daar niet in volgen kunt (of wilt) ligt dat aan jou.

Over het starten van nieuwe topics als ik in een topic een opmerking zie waardoor mijn gedachten een andere richting inslaan: ik ga vanwege een - in jouw ogen misplaatste opmerking - niet weer een nieuw topic openen over iets wat al zo vaak is langsgeweest...zo slibt bokt nog meer dicht dan het al doet.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:06

Een Dually zou bij je probleem kunnen helpen, maar als je een halstertouw over zn neus laat lopen kan dat ook helpen.

Ik heb zelf wel een Dually, maar gebruik deze eigenlijk nooit (ja soms als 'gewoon halster' als ik mn normale halster niet kan vinden ).
Het nadeel van een Dually vind ik inderdaad dat de druk niet vanzelf minder wordt als het paard nageeft, maar dat je die zelf nog regelmatig moet bijstellen (dat zag je Monty ook regelmatig doen tijdens de clinics)

Voor grondwerk oefeningen maak ik toch liever gebruik van een touwhalster.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:48

Cassidy schreef:
Voor haar te gaan lopen als je niet zeker weet dat ze achter je blijft is vragen om ongelukken.

Het Dually Halster van MR is idd alleen maar symptoombestrijding, en je moet weten hoe je er mee om moet gaan. Dat wil zeggen dat je de druk, als je paard nageeft, onmiddelijk laat vieren.
Met een gewoon halster, of met ieder touwhalster, kun je hetzelfde bereiken. Niet blijven trekken, maar contact opnemen en direct weer loslaten. Dan hoef je ook het geld voor dat halster niet uit te geven.
Ieder hulpmiddel is zo goed als de handen die het vasthouden. Onthou dat maar, en ga eerst aan het feit werken dat ze je niet ziet staan.

O jee, is ie weer hoor miss cassidy, weer half werk en werken aan het feit dat ze je niet ziet staan. Geef dan gewoon eens het propate medicijn dat ze hem wel ziet staan. Elk topic wat ik lees waar jij doet posten wringt er wat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 01:08

Over de manieren waarop je paard je wel ziet staat kun je urenlang discussieren, maar of je je daar uiteindelijk fijn bij voelt is punt twee. Ik kan mijn paard met een eind hout te lijf gaan en er zeker van zijn dat hij me uiteindelijk niet omver loopt, maar of dat de uiteindelijke reactie is waar ik blij mee ben? Je krijgt wel dat ze je niet meer omver loopt, maar krijg je de liefde en het respect van het paard waar je uiteindelijk naar op zoek bent, of een bangerd, die bij de minste beweging van jou achterin zijn box staat?
Ik bespeur in jouw reactie Johnnie, dat ik weer met Parelli aan moet komen? Heb ik met opzet niet gedaan...soms is een leermoment veel intensiever als je het niet kant en klaar voorgeschoteld krijgt. . Er is genoeg over Parelli geschreven, de oplossing ligt voor het oprapen als je maar zoekt, maar je kunt een paard wel naar het water leiden, maar niet dwingen het te drinken.

Over het feit dat er in ieder topic wel een kritische kanttekening van mijn kant komt: laten we eerlijk wezen, je kunt de dingen altijd van meerdere kanten belichten. Ik spreek mijn kritiek open uit, en sla vaak genoeg zijweggetjes in. Ben er inmiddels aan gewend dat ze me niet altijd kunnen volgen...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 02:08

Bij mij staat iedere methode die berust op het consequent omgaan met paarden even open als Parelli. Dat mijn keuze hierop is gevallen is een persoonlijke en individuele smaak.

Over paarden gedrag praten en discussieren met jonge mensen verschillen wij duidelijk van mening. Er wordt een vraag gesteld en jij wijkt telkens af van de vraagstelling. Net alsof je een boekje voor je hebt liggen met 50 verschillende verhaaltjes waarin je er telkens een uitpikt.

Dat leermoment haal ik dus uberhaupt niet uit jouw berichten. Sterker nog het zaait meer verwarring als je om de hete brei heen draait en niet terzake doende verhalen verteld.
Kritiek is een goede reden om mensen aan het denken te zetten en heeft veel waarde als de kritiek ergens toepasbaar is. Dit bespeur ik dus niet in jouw verhaal.
Ik hecht er meer waarde aan iemand op het goede pad zetten door ze de juiste weg in te laten slaan en niet via allerlei zijweggetjes. Dan kom je dus uit op het lezen van veel boeken en door de bomen het bos niet meer zien. De uiteindelijke keuze die iemand maakt om te leren omgaan met een conflict tussen hem en het paard ligt aan hem zelf. Aan ons dus mogelijke manieren aan te dragen zonder omwegen.

Hoe het paard een mens ziet, daar kan ik geen uur over babbelen. daar kan ik kort en bondig in zijn.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:50

Geen reactie Miss cassidy? Dan over naar de vraagstelling en terzake doende raadgevingen.

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:53

luxket hier op bokt heeft er ook 1