Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randalinpony schreef:Hoi, wat jij moet doen is je eens verdiepen in clickertraining.
Dat kan je van dit probleem afhelpen.
Click met clicker= beloning.
Ze zal dan snel doorhebben dat ze anders niets krijgt. (Nooit!)
De click kun je vervangen voor een ander geluid, zoals een woord.
Met snoep belonen is niks mis mee, en binnen VD algemeen toegepast. Je moet wel een beleefdheidsovereenkomst met je paard sluiten. (Hij mag nooit van je jatten- jij pikt toch ook geen biks uit zijn voerbak?) Is eigenlijk een rangordedingetje.
Silver12 schreef:randalinpony schreef:Hoi, wat jij moet doen is je eens verdiepen in clickertraining.
Dat kan je van dit probleem afhelpen.
Click met clicker= beloning.
Ze zal dan snel doorhebben dat ze anders niets krijgt. (Nooit!)
De click kun je vervangen voor een ander geluid, zoals een woord.
Met snoep belonen is niks mis mee, en binnen VD algemeen toegepast. Je moet wel een beleefdheidsovereenkomst met je paard sluiten. (Hij mag nooit van je jatten- jij pikt toch ook geen biks uit zijn voerbak?) Is eigenlijk een rangordedingetje.
Mee eens hoor!
Vippie schreef:belonen met snoep is nooit goed in welke situatie dan ook, dat veroorzaakt dit soort situaties. Stoppen met snoep geven en gewoon belonen met je stem en een aai over dr bol, dat moet voldoende zijn.
Joyceee schreef:Belonen met snoep is nooit goed eigenlijk. Ik heb het ook pas geleden gelezen hoor, wist het daarvoor ook niet, maaar.. Belonen met voer is niet natuurlijk voor paarden. Paarden zijn namelijk geen roofdieren, en hoeven normaal niets bijzonders te doen voor hun eten. Eten is vanzelfsprekend voor ze, en dus niet bijzonder voor een beloning.
Daarbij geef je jezelf zo aan als lagere qua rang. Aangezien jíj eten weggeeft, wat je meestal doet aan dieren van hogere rang. (Ik bedoel, als bijvoorbeeld mijn zusje zou zeggen dat ik haar mijn snoep moet geven geef ik het niet, maar als mijn ouders dat zouden zeggen wel).
Werken met rust werkt veel beter, dus als ze iets goed doet meteen stoppen en pas na een halve minuut ofzo verdergaan. Aangezien rust iets is wat paarden in het wild niet vaak hebben (omdat ze altijd moeten opletten voor roofdieren), willen ze dat graag, en is dat iets veel natuurlijkers dan belonen met voer
Ik heb het verder ook maar van de site www.paardnatuurlijk.nl hoor, niet denken dat al die intelligentie van mezelf komt hahaha
Citaat:toen ze weer naar stal ging heb ik haar wel wat brokjes gegeven
Amable schreef:Joyceee schreef:Belonen met snoep is nooit goed eigenlijk. Ik heb het ook pas geleden gelezen hoor, wist het daarvoor ook niet, maaar.. Belonen met voer is niet natuurlijk voor paarden. Paarden zijn namelijk geen roofdieren, en hoeven normaal niets bijzonders te doen voor hun eten. Eten is vanzelfsprekend voor ze, en dus niet bijzonder voor een beloning.
Daarbij geef je jezelf zo aan als lagere qua rang. Aangezien jíj eten weggeeft, wat je meestal doet aan dieren van hogere rang. (Ik bedoel, als bijvoorbeeld mijn zusje zou zeggen dat ik haar mijn snoep moet geven geef ik het niet, maar als mijn ouders dat zouden zeggen wel).
Werken met rust werkt veel beter, dus als ze iets goed doet meteen stoppen en pas na een halve minuut ofzo verdergaan. Aangezien rust iets is wat paarden in het wild niet vaak hebben (omdat ze altijd moeten opletten voor roofdieren), willen ze dat graag, en is dat iets veel natuurlijkers dan belonen met voer
Ik heb het verder ook maar van de site www.paardnatuurlijk.nl hoor, niet denken dat al die intelligentie van mezelf komt hahaha
En jouw ouders geven jou nooit iets te eten? Een alfa merrie die haar kudde naar een oase brengt daalt in rang omdat ze de rest van de kudde van voedsel voorziet? Nee, jij, als trainer, hebt de macht over het voer. Jij bepaalt wanneer je paard iets krijgt. En het is dus wel zaak om die verstandhouding zo te houden. Dus als jouw paard gaat schooien dan moet je daar heel consequent in zijn en daar is de clickertraining ideaal voor. Dat voedsel voor paarden niets bijzonders is is ook zeker niet waar! Voor ieder organisme is voedsel de eerste levensbehoefte, naast water. Dus heel erg belangrijk! Ook voor een prooidier. Je weet nooit wanneer het op is!
In het geval van de topicstarter is het in eerste instantie zaak om "duidelijke afspraken" met je paard te maken. Dat doe je mbv de clickermethode. Je leert je paard dat er na een bepaald geluid standaard een beloning komt. Op een gegeven moment laat je de beloning ook zien, maar je paard mag deze pas pakken na het betreffende geluid gehoord te hebben. Daarmee leer je hem dat schooien, in je zakken zoeken en op je vingers sabbelen geen zin heeft. Doen wat jij vraagt daarentegen wel! Ook is het heel belangrijk om zelf consequent te zijn. Ik neem aan dat je hem eerst wel beloonde voor het halthouden vanuit stap? Daar blijf je dan nog voor belonen, maar bijv niet elke keer. Tegelijkertijd ga je oefenen met het halt houden vanuit draf. Maar probeer dus de overgang heel klein en begrijpelijk voor je paard te houden. Jij moet het jouw paard zo makkelijk mogelijk maken om het juiste te doen, zodat je zoveel mogelijk beloont en zo min mogelijk corrigeert!