[AR] Wanneer alleen buiten aan de lange lijnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

[AR] Wanneer alleen buiten aan de lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 16:23

Ik heb nu met mn mini van de zomer in de paddock wat geprobeerd met lange lijnen en dat ging wel redelijk, en heb vorige week het eens buiten geprobeerd, niet langs de grote weg maar tussen de grote weilanden in, en toen was er een vriend mee om me te helpen.
Nouja het enige wat hij gedaan heeft is het eerste stukje ernaast gelopen en daarna deed Moony het helemaal zelf goed
Toen is vandaag nog mn zusje meegeweest, op dezelfde manier en ging ook prima.
Ze snapt wel de bedoeling en loopt lekker met oortjes naar voren alleen wil ze nog weleens er tussenuit proberen te schieten, en springt dan dus weg en wil weg galloperen, dit is dr nog nooit gelukt en er vandoor gaan doet ze sowiezo nooit, ze schiet alleen eventjes weg.

aangezien ik niemand heb die me verder kan helpen, en ik de vorige 2 keer echt iemand heb mee moeten slepen zou het makkelijker zijn als het in mn eentje kan..

zijn wij hier al klaar voor of is het echt veiliger om eerst nog iemand mee te hebben een paar keer? wanneer gingen jullie voor het eerst en hoe deden jullie ponys dat?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:05

Misschien kun je over de weg een stukje ernaast kunnen blijven lopen en dan een parkje opzoeken waar je kunt oefenen. Op de weg is het wel link als ze wegspringt.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:57

Roos ging meteen naar buiten aan de LL, ik had toen niemand mee.
Ze deed het keurig braaf, zelfs een pasje schouder voor enzo zat er meteen in.

Daarvoor was ze al wel ingereden, gelongeerd met een dubbele longe en betuigt. Ik vind het een fijne manier van alternatieve training, net ff zwaarder dan wandelen of 'droog- mennen'.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:59

In principe kan je dan idd wel alleen naar buiten denk ik. Je loopt dicht achter je paard en bent zo bij zijn kop als hij niet verder durft of opzij springt.
Iemand ernaast werkt denk eerder tegen, aangezien je dan alles eerst moet melden voor je iets moet doen.
Maar het kan wel goed zijn voor je eigen gevoel.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:30

sjonniej ik ben het niet helemaal met je eens.. als je pony echt weg vliegt ben je veel te laat met ingrijpen als je er achter loopt.. nou heeft ze wel het geluk dat het een mini is en niet een tanker van een kilo of 700 maar toch vind ik het wat gevaarlijk.. heb je niet de mogelijkheid om op een stuk wei of iets aan de lange lijne te werken.. zodat je dr makkelijk op de volte kan zetten als ze het probeerd.. en als dat dan eenmaal goed gaat dan de weg op..

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:06

Als jij denkt dat je er klaar voor ben moet je het doen. Jij kent je pony het beste en weet of hij wel of niet zal wegspringen en hoe en waarom.

Met mijn ene pony ben ik meteen de weg op gegaan aan de lange lijnen. Eigenlijk zodra hij wist hoe te sturen enzo.
Met mijn andere pony die 3 jaar ouder is en al lang voor de wagen loopt doe ik het nog steeds niet. Omdat ik weet dat als hij iets niet snap of schrikt hij meteen gaat rennen en als ik achter hem sta ben ik hem dan zeker kwijt (want als ik dan een stukje mee ren schrikt hij weer van mij en ik hem niet bij kan houden).
Voor de wagen is dat overiges geen enkel probleem omdat de wagen netjes soepel achter hem aan blijft gaan ook als hij even weg schiet.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:33

Gisteren zijn ze met mijn verzorgpaardje begonnen met beleren voor het mennen. In 2 uur tijd zijn ze van serieus op het bit reageren, naar het tuig opdoen, naar voor het eerst met twee lijnen longeren, naar erachter gaan lopen, naar een paletje erachter hangen, naar op de palet zitten en zich al zittende door de wei laten trekken gegaan. In 2 uur. Paardje had nog nooit eerder zoiets gedaan.

Vrijdag komt de man weer, ik heb als huiswerk opgekregen dat ik met Jelle de weg op moet gaan aan de lange lijnen. Weet het niet zeker of dat nou zo'n goed idee is. Hij schrikt dan wel niet echt van iets, maar hij is wel erg energiek.

Ik blijf voorlopig nog maar even in de wei, voor mijn eigen gevoel. Maar in feite vertelde een kenner mij dus dat ik eigenlijk vrijwel meteen naar buiten kon gaan, aan de lange lijnen.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:41

Oh, ik vind dit anders allemaal wel erg snel gaan. Paardje zal zo denk ik behoorlijk overdonderd zijn.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 08:36

langs de weg ga ik dan nog niet achter dr lopen, dat vertrouw ik nog niet, is een heel drukke weg, maar dat is echt maar een heel klein stukje van een paar minuutjes dus daar wil ik dan gewoon naast dr blijven lopen en dan zodra we bij de weilanden zijn erachter.
op zich denk ik wel dat het moet lukken, de 2 keer dat er iemand mee ging liep ze een groot deel van de tijd alsof het de normaalste zaak van de wereld was, op 2 keer na dat ze even wegschoot maar dat was ook niet echt wereldschokkend
ik loop door grote landen heen dus mocht ze opzij schieten heeft niemand daar last van en mocht het niet willen lukken kan ik er altijd nog naast gaan lopen maar ik denk dat ik het vandaag maar ga proberen ik weet dat ze het snapt nu, ze zal hooguit even doen alsof omdat ik in mn eentje ben maar ik denk dat het wel gaat lukken

Vickelientje

Re: [AR] Wanneer alleen buiten aan de lange lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:20

Dat is het belangrijkste. Als jij er vertrouwen in hebt!
Succes

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:44

veel sucses er mee en ik hoop dat alles goed gaat..

ik zelf ben niet zo'n voorstander van alleen weg gaan, ook als ik ga mennen zorg ik alteid dat er iemand mee gaat.. je weet nooit wat er gebeurd..

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:54

zal nog even neerzetten hoe het gegaan is.. is inmiddels wel al een week geleden, maar het ging waardeloos

ze is de laatste tijd al zo hyper omdat ik dr vanwege een natte paddock maanden niet heb kunnen longeren.. en dat was ze toen dus ook.
het begin heb ik er dus naast gelopen, langs de weg en daarna ben ik erachter gaan lopen, moest toen meteen al even streng zijn omdat ze toen al niet wilde lopen maar dat lukte wel. daarna schrok (deed alsof dus ) ze echt van alles!
en ik lette in het begin dus niet goed op, ze vloog inene weg en rende met een grote boog om mij heen, waardoor de lijnen slap hingen en ze heel veel vaart kon maken, het ging me allemaal te snel dus voor ik het eenmaal goed doorhad was ze al helemaal omgekeerd en kreeg dus inene een ruk in dr mond aangezien ik gewoon bleef staan, dit was echt niet de bedoeling maar het ging echt allemaal heel snel, vervolgens wilde ze niet meer en begon op de plek te springen en te doen heb toen even weer alles rechtgetrokken, en ben eventjes rustig bij dr gaan staan en toenw eer verder gelopen. waarbij ze er nog eens tig keer vandoor wilde vliegen, maar ik was een stuk oplettender dus voordat ze weg kon schieten gaf ik dr al een ophouding waardoor ze wel bleef lopen, terugweg ben ik tegen dr blijven praten en ging het redelijk...

ik ben dus eigelijk wel erg blij dat ik achter dr liep en niet naast dr, aangezien ik dr dan misschien wel niet had gehouden en nu ging dat wel goed..

*er ligt nu nieuw zand in de paddock, dus ga daar maar eerst lekker oefenen en weer het longeren oppakken, en zodra ze wat rustiger is, het opnieuw proberen.. *

moet wel eerlijk zeggen dat ik er best van geschrokken ben, sowiezo van hoe ze de laatste tijd doet, en er best tegenop zie om dr ooit voor een karretje te gaan zetten, terwijl dat juist mn droom is