Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brisk schreef:@wendy, ik heb me een boek aangeschaft, maar praktijk is soms toch anders dan theorie, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet elk paard reageert zoals in een boek staat beschreven, en ik doe ook niet alles juist zoals in het boek (interpretatie).
Brisk schreef:Ik heb het boek van Hempfling, en ik heb een boek, ik geloof 'samen met je paard' (ben titel kwijt). Het is een boek waarin een aantal bekende NH'ers staan vermeld met hun methode.
Ik heb ook al eens een poging gedaan om instructie te vinden, maar iemand kort bij huis is er bij mijn weten niet (rond Ossendrecht, Bergen op Zoom).
Dank je Johnnie voor je uitleg. Ik prober inderdaad nog een stap terug te doen, ik probeer haar ook te verwennen, maar telkens ik haar iets lekkers geef rent ze daarna zo snel mogelijk weg. Dus ze komt wat lekkers halen, en loopt gelijk weg. Dat is erg frustrerend. Daar ben ik dus weer mee gestopt.
Ik ben eens een keer naar haar toe gegaan met een halster vast, ze moest naar stal, en voor ik het halster aandeed krijgt ze iets lekkers, maar ze nam het snoepje, en rende gelijk weg. Ik heb haar de hoek in gejaagd, todat ze merkte dat ze geen kant meer uit kon en dan bleef ze staan en kon ik haar halster omdoen. Is dit fout van mij? En zo ja, hoe pak ik zoiets dan aan? Ze moest uit de wei.
Zo van die dingen haalt ze wel meer uit. 's Morgens na het voederen mag ze buiten, ik krijg de kans amper om de deur open te doen, ze zou er doorheen lopen. Dan wijs ik haar terecht, dat ze achter mij moet blijven en ik haar voor ga als de deur open is. Dan doe ik haar halster uit en schiet ze er natuurlijk van door.
Hopelijk verveel ik je niet, maar ik probeer zoveel mogelijk uit te leggen hoe onze 'relatie' is.
Brisk schreef:Voorlopig heb ik de indruk dat ik juist niet zo veel met haar kan doen. Ik probeer alleen iets te doen als ik de indruk heb dat ze er voor openstaat. Of is dat fout? Moet ik misschien toch een beetje meer aandringen? Ze komt vrijwillig naar me toe, houdt me stevig in de gaten, maar blijft wel in mijn buurt (tijdens dat ik de stal doe, of de wei afbol). In het begin ging ze op de vlucht als ik mijn gereedschap hanteerde (veger, kruiwagen,..) en dat is nu al beter. Als ze hooi staat te eten en ik moet achter haar door om bvb water te halen, blijft ze nu ook staan, ze twijfelt nog wel, maar ze blijft staan. Gisteravond bleef ze me echt volgen als een hondje (ze weet natuurlijk wel dat het dan bijna voedertijd is), en ik dacht laat ik haar eens proberen te borstelen, zo gewoon los in de wei. Maar dat wilde ze niet. Ze ging telkens weg, maar kwam wel weer terug. Na 2 pogingen heb ik gestopt. Als ik haar halster aandoe, om haar eens te poetsen, is ze best zenuwachtig. Ze zuigt dan ook lucht terwijl ik haar poets. Moet ik hier nu mee ophouden, of toch gewoon doen?
Ik wil haar echt helpen, anders had ik haar nooit gekocht. En daarbij, als ik haar te koop zet, denk ik niet dat er iemand zoiets snel ziet zitten, juist omdat het zoveel tijd en geduld vraagt. Door niet te veel met haar te doen krijgt ze misschien bij mij de tijd om weer een beetje paard te worden eerst.
Brisk schreef:Juist, dat ik daar zelf niet aan dacht!
Ik ben heel erg blij met je reacties! Dank je hiervoor!
Ik ga, als ik eindelijk mijn pc thuis aan de gang krijg, dit weekend eens uitzoeken wie ik ga contacteren om bij mij thuis instructie te geven (als ze willen tenminste!). (Nu gebruik ik mijn pc op het werk, stoute ik!).