[AR] [NH]Gedragsprobleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

[NH]Gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:59

Hoi,
Ik heb sinds oktober een nieuw paardje, en die blijkt een hele geschiedenis te hebben. Daardoor is ze nogal 'moeilijk' in de omgang en rijden. Ze is heel erg nerveus in al wat ze doet, ze lijkt niet echt angstig te zijn, maar eerder zoiets als:'ik wil met jou niet veel te maken hebben'.
Rijden gaat dus echt slecht, niet vooruit willen, bokken (wel vies), achteruit lopen....
Nu dacht ik eraan om met haar eerst grondwerk te gaan doen. Ik beschik over een ronde afgesloten piste. Als ik haar daar in los laat, dus zonder longe, en haar wil drijven met mijn lichaam (ik heb ook een touw vast) dan heeft ze zelfs de neiging om naar me te trappen. Enkel als ik in mijn handen klap gaat ze naar voren. Als ik haar van hand wil veranderen is dat altijd met de achterhand naar mij. Als ik haar aanhaal om naar mij toe te komen blijft ze gewoon staan. Ik kan dan wel naar haar toe gaan en haar belonen. Ze lijkt zo ongeïntereseerd. Zo van 'liever niet, maar ik moet'.
Ik heb hier niet echt veel ervaring mee, daarom mijn vraag voor advies of suggesties, of aan te halen wat ik fout doe.
Alvast bedankt!

johnnie

Re: [NH]Gedragsprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:14

De start die je maakt met dit paard is al verkeerd. Ik kan hier verder niet zo op in gaan daar je informatie erg sumier is.

Welk ras is het paard, is het een merrie ruin of hengst, hoe oud is het paard en welke discipline wil je rijden, heb je zelf ervaring.

Wist je dat het paard dit gedrag vertoonde en wat denk je zelf hoe dit komt.

Geef eens wat meer info

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:02

Zoals johnnie ook al zegt heb je in ieder geval een verkeerde start gemaakt. En als je paard je probeert te trappen met loswerken ben je niet echt handig bezig. Ik zou eerst maar eens beginnen met grondwerk aan de hand. Bijvoorbeeld het programma van parelli beschrijft alles stap voor stap, maar ook het boek van emiel voest kan je een eind op weg helpen.

Veel meer kan ik er zo ook niet over zeggen.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:35

Uhm. ik snap je probleem. Ik denk dat je dit het beste aan kunt pakken door helemaal te stoppen met rijden (voorlopig natuurlijk!) Eerst een goede band krijgen met je paardje. Zie het als een uitdaging. Ga gewoon is in het midden van de bak zitten (als je alleen met je paard in de bak bent) met je rug naar hem toen wedden dat hij heus naar je toe komt? Dat is omdat hij nieuwschierig naar je is! Hij wil ook wel contact, maar je moet hem even de eerste stappen laten zetten. Als jij het inisiatief niet neemt, doet waarschijnlijk je paard het wel. Bouw alles voorzichtig op! Rijden is natuurlijk niet iets wat je zomaar doet op een paardje met zo'n geschiedenis! Dus zorg eerst dat je een goede band met je paard hebt. Zorg dat jullie elkaar 100 % vertrouwen en heb heel erg veel geduld. Dan het grondwerk indd en dan kun je weer rustig beginnen met rijden. Het zal een heel stuk beter gaan omdat hij jou vertrouwd en jij hem! succes!

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 09:04

In elk geval al bedankt voor jullie reacties!

Het gaat over een 9 jarige kwpn merrie(DonnerhallxSouvenir). Ze zou enkel gebuikt zijn geweest om te fokken, maar ondertussen weet ik al beter. Er moet vroeger iets giganitisch mis zijn gegaan met rijden, zodat ze jaren niet meer bereden is. Ze heeft 3 veulens gehad. Aan het halstertouw is ze heel braaf. Ze gaat overal mee naar toe, ook al vindt ze het eng, ze volgt je. Smid is geen probleem, trailer ook niet. Dus als je met een touw werkt, is ze braaf maar als je haar de keus geeft, dus los, dan wil ze liever geen contact. Ik neem in de longeerpiste bewust geen zweep mee, omdat ze daar te veel nare ervaringen mee heeft, en ik wil niet dat ze die aan mij linkt.
In de wei komt ze wel naar me toe, maar 2 seconden en dan is ze weer weg, zo van ik wil wel maar toch ook niet.
Rijden doe ik dus voorlopig ook niet meer.
@Johnnie, waarom is mijn start verkeerd? En bedoel je het rijden, of het losse werk in de piste? Ik wilde graag dressuur met haar rijden, natuurlijk wel rustig opbouwen, ik behandelde haar als groen. De handelaar van wie ik haar kocht, vertrouwde ik niet, maar ik wilde het paard een kans geven. Dus ik wist wel dat er veel werk aan was.
Ik heb al wel wat ervaring met paarden, maar doorgedreven NH dus niet. Ik heb ong. 15 jaar eigen paarden, en veel bij handelaren gewerkt, omdat ik zo'n "handig ruitertje" was. Als er een paard niet gevangen kon worden kwamen ze mij halen, was er eentje vervelend bij de smid, kon ik ook opdraven, en zadelmak maken was natuurlijk ook voor mij.
Nu moet ik hier wel aan toevoegen dat sinds ik een kindje heb (en ook het feit dat ik een zwaar ongeluk heb gehad), ik pas besef wat er allemaal mis kan gaan, en dat uit zich in mijn omgang met paarden, ik ben niet bang, maar heb minder vertrouwen in ze, en ik weet dat dat niet in mijn voordeel speelt.
@rudi, dat ga ik eens proberen, maar zolang in de wei ernaast paarden lopen denk ik dat ik bot ga vangen.
@wendy, ik heb me een boek aangeschaft, maar praktijk is soms toch anders dan theorie, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet elk paard reageert zoals in een boek staat beschreven, en ik doe ook niet alles juist zoals in het boek (interpretatie).

Wat een uitleg he! Hopelijk kan je volgen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:21

Brisk schreef:
@wendy, ik heb me een boek aangeschaft, maar praktijk is soms toch anders dan theorie, als je begrijpt wat ik bedoel. Niet elk paard reageert zoals in een boek staat beschreven, en ik doe ook niet alles juist zoals in het boek (interpretatie).

Herkenbaar, daarom heb ik zelf ook les genomen met mijn paard op het gebied van grondwerk. Dat is trouwens zeker aan te raden, een lesgever kan meteen zien wat je zelf eventueel goed of fout doet.
Ik heb les van iemand van www.naturalhorsemanship.nl, eveline (op bokt heet ze calippo) en die lessen zijn ook niet zo duur. Ze is zelf ook gewoon iemand die het erbij doet, vandaar

Ik ben even nieuwsgierig: welk boek heb je gekocht over dit onderwerp?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:44

Brisk,

Een verkeerde start maken met een nieuw paard, daar bedoel ik mee dat je haar de tijd moet geven aan je te wennen, je te vertrouwen en je te accepteren.

Je bent naar mijn mening iets te vlug van stapel gelopen en hierdoor loop je bij dit paard dus even tegen een blokkade op.
Zoals ik het zie heeft dit paard geen vertrouwen in de mens en dit is heel jammer. Ze ziet je dus als een roofdier wat door de jaren heen steeds weer wordt bevestigd.

Ik raadt je aan om met dit paard oefeningen te doen die de vertrouwensbasis herstellen. Vergeet de eerste paar weken al hetgeen wat je nu doet, want je blijft het paard zo op afstand houden.
Als het paard van mij was zou ik haar verwennen en niet zo zuinig. Geef haar wat lekkers en doe dit heel vaak. Lopo rustig in haar richting en als ze aanstalten maakt van je weg te gaan laat haar dit rustig doen. Volg haar niet maar ga weg. Op deze wijze bevestig je haar dat je geen roofdier bent. Bouw de aanwezigheidduur rustig op met een minuut en naar gelang haar reactie steeds langer. Idd beschouw dit paard als zeer groen en ik zeg altijd zoals je het opbouwd zo krijg je het. Rust en geduld zo verover je haar vertrouwen en niet met oefeningen die ze als bedreigend ervaard.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:59

Ik heb het boek van Hempfling, en ik heb een boek, ik geloof 'samen met je paard' (ben titel kwijt). Het is een boek waarin een aantal bekende NH'ers staan vermeld met hun methode.
Ik heb ook al eens een poging gedaan om instructie te vinden, maar iemand kort bij huis is er bij mijn weten niet (rond Ossendrecht, Bergen op Zoom).

Dank je Johnnie voor je uitleg. Ik prober inderdaad nog een stap terug te doen, ik probeer haar ook te verwennen, maar telkens ik haar iets lekkers geef rent ze daarna zo snel mogelijk weg. Dus ze komt wat lekkers halen, en loopt gelijk weg. Dat is erg frustrerend. Daar ben ik dus weer mee gestopt.
Ik ben eens een keer naar haar toe gegaan met een halster vast, ze moest naar stal, en voor ik het halster aandeed krijgt ze iets lekkers, maar ze nam het snoepje, en rende gelijk weg. Ik heb haar de hoek in gejaagd, todat ze merkte dat ze geen kant meer uit kon en dan bleef ze staan en kon ik haar halster omdoen. Is dit fout van mij? En zo ja, hoe pak ik zoiets dan aan? Ze moest uit de wei.
Zo van die dingen haalt ze wel meer uit. 's Morgens na het voederen mag ze buiten, ik krijg de kans amper om de deur open te doen, ze zou er doorheen lopen. Dan wijs ik haar terecht, dat ze achter mij moet blijven en ik haar voor ga als de deur open is. Dan doe ik haar halster uit en schiet ze er natuurlijk van door.
Hopelijk verveel ik je niet, maar ik probeer zoveel mogelijk uit te leggen hoe onze 'relatie' is.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:19

Brisk schreef:
Ik heb het boek van Hempfling, en ik heb een boek, ik geloof 'samen met je paard' (ben titel kwijt). Het is een boek waarin een aantal bekende NH'ers staan vermeld met hun methode.
Ik heb ook al eens een poging gedaan om instructie te vinden, maar iemand kort bij huis is er bij mijn weten niet (rond Ossendrecht, Bergen op Zoom).

Dank je Johnnie voor je uitleg. Ik prober inderdaad nog een stap terug te doen, ik probeer haar ook te verwennen, maar telkens ik haar iets lekkers geef rent ze daarna zo snel mogelijk weg. Dus ze komt wat lekkers halen, en loopt gelijk weg. Dat is erg frustrerend. Daar ben ik dus weer mee gestopt.
Ik ben eens een keer naar haar toe gegaan met een halster vast, ze moest naar stal, en voor ik het halster aandeed krijgt ze iets lekkers, maar ze nam het snoepje, en rende gelijk weg. Ik heb haar de hoek in gejaagd, todat ze merkte dat ze geen kant meer uit kon en dan bleef ze staan en kon ik haar halster omdoen. Is dit fout van mij? En zo ja, hoe pak ik zoiets dan aan? Ze moest uit de wei.
Zo van die dingen haalt ze wel meer uit. 's Morgens na het voederen mag ze buiten, ik krijg de kans amper om de deur open te doen, ze zou er doorheen lopen. Dan wijs ik haar terecht, dat ze achter mij moet blijven en ik haar voor ga als de deur open is. Dan doe ik haar halster uit en schiet ze er natuurlijk van door.
Hopelijk verveel ik je niet, maar ik probeer zoveel mogelijk uit te leggen hoe onze 'relatie' is.

Ik wou dat ik dit paard had Brisk Natuurlijk rent ze snel weg, en frustraties hier zul je nog meer van krijgen. Geduld en begrip is een mooie zaak. Opbouwen ,laat haar weg rennen, niet erg, jouw tijd komt als je rustig blijft. En heel verkeerd is om je paard in de engte te jagen zodat ze niet weg kan. Dit bevestigd enkel en alleen dat je een roofdier bent. Terugtrekken is veel beter als achter der aan jagen.

En vervelen doe je ons niet. Ook wij hebben moeten leren incasseren en iets van een ander aannemen. Ik begin me nu pas in dit onderwerp te amuseren.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:22

ha, dank je Johnnie. Ik ben blij dat ik iets kan en mag leren. Normaal zou ik haar hebben laten lopen. Maar ze moest echt uit die wei, dus ik moest haar hebben. En nog een belangrijk iets, bij haar loopt er een shetje, en als die uit haar zicht is is het complete paniek, net een moeder die haar veulen niet vindt. Dus als dat ding even wandelen is breekt zij heel de boel af. Enig idee waarom ze zo doet? Mijn andere paarden doen dat ook als ik er 1 kom halen, maar die hinniken eens, rennen een rondje en kalmeren dan. Zij staat in het zweet (leknat), te luchtzuigen en weven teglijk. Op die moment is ze ook absoluut niet aanspreekbaar. dan is ze niet op deze planeet.
Laatst kreeg ik haar wel zo ver dat ze zonder halster en touw me de stal in volgde, dat doet ze nu elke avond. Ze krijgt wel eten, maar toch vind ik dit al een plus.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:32

Hier: viewtopic.php?f=99&t=497556 is een lijst te vinden van allemaal mensen die les geven in natural horsemanship.
Ik dacht eerst ook dat er niemand te vinden was die bij mij in de buurt zat, maar dat viel alweer mee

Dat ene boekje waar je het over hebt is 'het paard als partner' of niet? Leuk boekje inderdaad, maar wel erg basic

Het boek van hempfling heb ik ook, super boek, alleen af en toe niet zo praktijkgericht vind ik zelf. De auteur heeft er volgens mij nogal moeite mee om echt op te schrijven hoe je dingen nu gedaan krijgt. Hij doet een goede poging, maar helaas zijn we niet allemaal zo getalenteerd als hij zelf

Mijn eigen paard kan ook zo in paniek raken als hij alleen komt te staan, hij richt zich heel erg op andere paarden, hij zoekt daarin houvast en leiderschap.

Heb je je paarden weleens gewoon in hun dagelijkse doen in de wei bekeken? Hoe liggen de onderlinge verhoudingen? Wie is de baas, wie heeft juist leiderschap nodig?

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:51

Wendy,Indrdaad dat boek is het! Bedankt voor de lijst, er zijn er inderdaad een paar redelijk in de buurt!

Wel dat is nogal moeilijk. Ik heb 2 groepen zal ik maar zeggen. Dat shetje en die merrie waarover ik het had, en dan nog 2 warmbloedpaarden, een ruin en merrie, allebei 4, waarvan de merrie overduidelijk baas is. Die merrie (Brisk), trouwens mijn oogappeltje!, is heel dominant, echt tiran achtig! Daarom zet ik die niet bij die andere merrie omdat ik dan vrees dat ze 'gepest' gaat worden. Want ik heb zelfs de indruk dat die shet (een 8 of 9jarig ruintje) baas over haar is. Ze houdt hem goed in de gaten, en hij mag bijna alles. Als er hooi gegeten wordt bepaald hij de plaatsen. Zij volgt hem overal naartoe. Soms zie ik haar wel eens flink uithalen naar de shet, maar dan heb ik meestal gemist waarover het ging. Ik ga daar eens wat meer op proberen te letten. Wat mij ook soms opvalt is hoe geïntereseerd zij is naar alles wat paseert. Ik zit aan de rand van het bos, en daar komen heel veel wandelaars, paarden, fietsers, voorbij. Dan staat ze soms echt te kijken van wat is dat nou weer!
Ik denk dat het een fantastisch paard zou kunnen zijn, maar of ik de tijd ga hebben om haar op haar plooi te krijgen, dat valt af te wachten. Als ik iemand kan vinden die haar de tijd en begrip kan geven die ze nodig heeft, dan graag!
Zolang ze blijft doe ik mijn best voor haar.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:23

Brisk, een paard is een kuddedier en de reden waarom jouw paard zo reageerd zal waarschijnlijk liggen in het feit dat ze niet helemaal comform is opgevoed.
een paard dat in een kudde opgroeit zal zich weten te handhaven als ze in de kudde staat. Iedereen heeft hier zijn plaats en deze is redelijk snel opgebouwd.

Dat in paniek raken als een compaantje wegvalt of weggehaald wordt is een soort van verlatingsangst en dit zal je nooit echt eruit krijgen.
Laat de paarden onderling de plaats in de kudde bepalen is mijn motto of je moet er zeker van zijn dat het beter is een bepaald paard in een naast gelegen wei te zetten. Zeker, er zal geschopt en gedreigt worden das gewoon het spelletje. Je hierin mixen is geen optimale keuze. Wat in jouw ogen als dominant, of tiranachtig lijkt, is in de paardewereld de gewoonste zaak. Beetje passen en meten en uitproberen en laat ze een tik krijgen dan weten ze hun plaats zeer snel.

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:23

Denk dat johnnie je flink op weg kan helpen..

Wel 1 ding uit je eerst verhaal, je zegt dat ze met van hand veranderen der achterhand naar jou toe draait, mij is geleerd dat dat juist de bedoeling is. Zo draait ze van je af, en komt ze niet in je ruimte

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:13

Bij Hempfling is het inderdaad niet gewenst dat het paard op de achterhand van hand verandert, maar op pagina 106 geeft hij ook aan dat dat in het begin niet erg is.

In een later stadium moet dat veranderen door een verbeterde communicatie

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:21

Ik denk dat het een fantastisch paard zou kunnen zijn, maar of ik de tijd ga hebben om haar op haar plooi te krijgen, dat valt af te wachten. Als ik iemand kan vinden die haar de tijd en begrip kan geven die ze nodig heeft, dan graag!
Zolang ze blijft doe ik mijn best voor haar.[/quote]

Idd als je de tijd niet hebt kun je het paard beter verkopen aan iemand die dit wel heeft en haar op de goede manier even traint.
Nogmaals, je moet hier tijd in steken en dat is helaas wat veel mensen niet meer voor dergelijke paarden willen en kunnen investeren.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 10:42

Voorlopig heb ik de indruk dat ik juist niet zo veel met haar kan doen. Ik probeer alleen iets te doen als ik de indruk heb dat ze er voor openstaat. Of is dat fout? Moet ik misschien toch een beetje meer aandringen? Ze komt vrijwillig naar me toe, houdt me stevig in de gaten, maar blijft wel in mijn buurt (tijdens dat ik de stal doe, of de wei afbol). In het begin ging ze op de vlucht als ik mijn gereedschap hanteerde (veger, kruiwagen,..) en dat is nu al beter. Als ze hooi staat te eten en ik moet achter haar door om bvb water te halen, blijft ze nu ook staan, ze twijfelt nog wel, maar ze blijft staan. Gisteravond bleef ze me echt volgen als een hondje (ze weet natuurlijk wel dat het dan bijna voedertijd is), en ik dacht laat ik haar eens proberen te borstelen, zo gewoon los in de wei. Maar dat wilde ze niet. Ze ging telkens weg, maar kwam wel weer terug. Na 2 pogingen heb ik gestopt. Als ik haar halster aandoe, om haar eens te poetsen, is ze best zenuwachtig. Ze zuigt dan ook lucht terwijl ik haar poets. Moet ik hier nu mee ophouden, of toch gewoon doen?
Ik wil haar echt helpen, anders had ik haar nooit gekocht. En daarbij, als ik haar te koop zet, denk ik niet dat er iemand zoiets snel ziet zitten, juist omdat het zoveel tijd en geduld vraagt. Daarentegen als iemand zich aanbied die haar echt wil, dan mag ze mee. Ik weet gewoon als je haar voor je wint, dat je een geweldig paard zult hebben. Ik moet er ook bij zeggen dat ik haar niet gekocht heb om te houden, ik wilde haar gewoon nog een kans geven in de hoop, uiteindelijk, iemand voor haar te vinden. Door niet te veel met haar te doen krijgt ze misschien bij mij de tijd om weer een beetje paard te worden eerst.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:54

Brisk schreef:
Voorlopig heb ik de indruk dat ik juist niet zo veel met haar kan doen. Ik probeer alleen iets te doen als ik de indruk heb dat ze er voor openstaat. Of is dat fout? Moet ik misschien toch een beetje meer aandringen? Ze komt vrijwillig naar me toe, houdt me stevig in de gaten, maar blijft wel in mijn buurt (tijdens dat ik de stal doe, of de wei afbol). In het begin ging ze op de vlucht als ik mijn gereedschap hanteerde (veger, kruiwagen,..) en dat is nu al beter. Als ze hooi staat te eten en ik moet achter haar door om bvb water te halen, blijft ze nu ook staan, ze twijfelt nog wel, maar ze blijft staan. Gisteravond bleef ze me echt volgen als een hondje (ze weet natuurlijk wel dat het dan bijna voedertijd is), en ik dacht laat ik haar eens proberen te borstelen, zo gewoon los in de wei. Maar dat wilde ze niet. Ze ging telkens weg, maar kwam wel weer terug. Na 2 pogingen heb ik gestopt. Als ik haar halster aandoe, om haar eens te poetsen, is ze best zenuwachtig. Ze zuigt dan ook lucht terwijl ik haar poets. Moet ik hier nu mee ophouden, of toch gewoon doen?
Ik wil haar echt helpen, anders had ik haar nooit gekocht. En daarbij, als ik haar te koop zet, denk ik niet dat er iemand zoiets snel ziet zitten, juist omdat het zoveel tijd en geduld vraagt. Door niet te veel met haar te doen krijgt ze misschien bij mij de tijd om weer een beetje paard te worden eerst.

Soms moet je even laten zien dat je goede bedoelingen hebt en neem haar aan de langere lijn. Tracht haar ervan te overtuigen dat je haar niks wilt doen. Dus aanlijnen en de lijn losjes laten hangen. Loop naar haar toe en sta gewoon toe als ze zich van je wilt verwijderen. Laat het touw rustig wat losser en blijf staan; Tracht haar hierna weer rustig naar je toe te halen. Maak hier een oefening van en loop een rondje. Belangrijk is bij een paard dat ze de benen kunnen bewegen dit is natuurlijk.

Tis toch zo simpel, beetje tijd en laat haar van je af gaan en haal haar naar je toe. laat haar bewegen en focus je ogen niet op het paard maar aan bv een boom. Voorstoten en terugtrekken.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:23

Juist, dat ik daar zelf niet aan dacht!
Ik ben heel erg blij met je reacties! Dank je hiervoor!
Ik ga, als ik eindelijk mijn pc thuis aan de gang krijg, dit weekend eens uitzoeken wie ik ga contacteren om bij mij thuis instructie te geven (als ze willen tenminste!). (Nu gebruik ik mijn pc op het werk, stoute ik!).

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:13

Brisk schreef:
Juist, dat ik daar zelf niet aan dacht!
Ik ben heel erg blij met je reacties! Dank je hiervoor!
Ik ga, als ik eindelijk mijn pc thuis aan de gang krijg, dit weekend eens uitzoeken wie ik ga contacteren om bij mij thuis instructie te geven (als ze willen tenminste!). (Nu gebruik ik mijn pc op het werk, stoute ik!).

Misschien is iemand hier op Bokt die niet te ver van je afwoont in de gelegenheid je een stapje verder te helpen. Waar woon je, dit staat niet in je profiel.

Als je eenmaal ziet en kijkt hoe het werkt is de rest eigenlijk kinderspel geloof me. Ik heb dressuurachtergrond met honden, is totaal iets anders echter ik heb mijn tanden in paardengedrag gebeten en onvoorstelbaar wat is dit een plezier om te doen.

Voor je het weet gaat als je het goed aanpakt een wereld voor je open.

Succes gewenst en denk als een paard

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 12:39

Ik woon in Antwerpen, België, tegen de grens met Bergen op Zoom, Ossendrecht, Hoogerheide, Putte.

Ik ga meer denken als een paard! Eigenlijk lukt het me met de dag beter! (Hoop ik toch!). Als ik de Lotto win, zet ik mij de hele dag tussen de paarden! Zolang ik 's avonds mijn man (en zoon) dan maar geen plakje hooi en muesli voorschotel vindt hij dat vast goed!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:12

Ik woon bij Genk

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:01

ah! Nog een Belg? Of de grens overgestoken? Ik vind dat wel een mooie streek. Ik en mijn man zouden graag bij tijd naar die kanten verhuizen. Mijn man is hoefsmid (bijberoepelijk), en ik zou graag een paardenpension beginnen (droom ik even verder!). Zolang wij hier werken, is een verhuis uitgesloten vrees ik.
Wie weet, ooit?!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:16

Volgens de wetgeving zijn wij Belg geworden want wij wonen inmiddels 9 jaar hier.

Idd overgestoken Ollanders

gewoon voor de plaats boerderij en 1,5 hectare gras erbij. Aardig toch

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:33

Ik ben eigenlijk benieuwd of je weet wát er dan in het verleden met haar gebeurd is omdat je vermoed dat het probleem daarvan afkomstig is?
Ik weet uit ervaring dat het namelijk niet eens zo hoeft te zijn dat een paard gedragsproblemen vertoont omdat er in het verleden iets gebeurd zou zijn. Ben dus benieuwd of je dat wel zeker weet (gewoon nieuwsgierig hoor)?