stalechwel schreef:Kijk eens bij de knhs reglementen.
Ongeremde wagens moet je met broek rijden.
In heuvelachtig gebied is het ook aan te raden
Op de borst zit geen singel maar 2 disselriemen
Misschien een idee om even een cursusboek 2spanbewijs van iemand te lezen.
Met 2span heet het ook geen broek maar een omloop.
Oke dank je voor de informatie. Ik rijd verder geen officiele wedstrijden, maar wel oefenmarathons. Ik zal van de week eens in de reglementen kijken.
Verder over de benamingen.... Tja, het gaat er toch om dat men weet wat er wordt bedoeld....
Verder ken ik niemand in de buurt die het cursusboek voor tweespannen heeft. Bij ons in de buurt zijn de koetsiersbewijzen alleen maar in de zomer te halen, dus daar moet ik nog even op wachten.
Binnenkort krijg ik les met het nieuwe tweespan daar dit voor het eerst is dat ik met een span ga rijden.
Daarvoor wil ik graag vast een beetje voorbereid zijn en vind ik het dus zinnig om wat dingetjes op bokt na te vragen waar ik niet honderd procent zeker van ben....
Er bestaan ook tuigen waar de omloop riem niet aan de borst vast gemaakt moet worden, dan zit er alleen een hele lange soort lamoen riem aanvast. Ik heb dit gezien bij een tuig op paard en koets van een standhouder. Daar zat de riem om de singel heen en dan weer terug. Ik vond dit wel vreemd, want volgens mij hebben de omlopen zo hellemaal geen functie meer omdat het niet direct aan de borst vastzit die weer aan de boom vastzit waarop ze moeten remmen....
Komt dit vaker voor bij tuigen?? En zitten de omlopen er dan wel alleen om voor de sier en als strengophouders??