qt_shetties schreef:tja ik moet je zeggen dat ik iemand ben die waarschuwt 2 keer, en dan een keer een goede tik geeft, maar geen reactie, ik heb het ook op verschillende plaatsen geprobeerd (misschien voelde ze het niet) maar niets lijkt te werken
er zijn wel plekken die ze goed voelen hoor
maar om daar te drijven, daar moet je geen hobby van maken.
voor de handigheid geef je dan de zweep aan iemand die achterop staat, omdat je er zelf niet zo goed bij komt. helemaal mooi zou het zijn als je met 2 zwepen rijd, 1 houd je zelf vast, de andere je groom.
als jij dan 2 keer hebt geroepen stap/draf en hij reageert niet, geef jij tik met zweep, reageert hij niet geeft je groom een tikje onder de buik, geen reactie, dan een hardere tik onder zn buik, geen reactie, tikje aan de binnenkant van een achterbeen (kijk wel uit dat hij niet gaat bokken ofzo) bij geen reactie wat harder, eventueel wat hoger.
zorg er wel voor dat je groom met de zweep om kan gaan en weet waar de slag het paard raakt, anders heeft het weinig effect.
reageert je paard er verkeerd op, stop er dan mee.
heb je een ruin of een merrie, je had het over haar, dus neem aan merrie.
bij ruin kan je ook nog op zn koker tikken, ook goed gevoelig 
even voor de duidelijkheid, dit zijn geen dingen die je zomaar doet, moet het ook eigenlijk hier niet neerzetten maargoed.