[AR] Wat komen jullie tegen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[AR] Wat komen jullie tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:19

Gisteren hebben we onze pony's weer teruggehaald van hun vakantieadresje (lees; weiland van 2,5 hectare gras ), en aangezien dat misschien 8 kilometer van ons vandaan is, doen we dat altijd met de koets en de pony's er in tweespan voor. Dat ging zoals gewoonlijk perfect, maar onderweg zat ik me te bedenken dat we eigenlijk wel idioot veel idiote dingen op de openbare weg tegenkomen tijdens dat piepkleine afstandje. De score van gisteren:

De toch bestond uit 5 km smalle dijkweg waar iedereen 80 rijdt of zijn hond/kind aan de hand uitlaat, 2 achterop komende tractoren, een stuk langs een bouwplaats waar ze met speciekuipen en slijptollen in de weer waren, 8 verkeersdrempels, een tunnel, onder het drukbereden spoor tussen Utrecht -Den Bosch door, een kilometer langs het spoor (wedstrijdje met de intercity naar Utrecht gehouden, dat we trouwens hebben verloren maar we waren een goede tweede ), een N-weg oversteken en over een spui-sluis (waar we net voordat we erop gingen ook nog eens gesneden werden door een auto met haast). Het enige waar de pony's altijd licht bezorgd om zijn is de spuisluis (maar ook gigantisch veel kabaal) en een goot die onder het tunneltje dwars over de weg loopt, maar niets dat niet met een fikse draf/galopje op te lossen is. Ondertussen vloog er ook nog een straaljager over die boven ons hoofd een enorme dreungaf waarna alle honden een hartaanval kregen en luid begonnen te janken - terwijl de pony's - beide ook zonder neusriem of oogkleppen - gewoon braaf doorsjokten. Dan vraag je je toch af of het wel echt vluchtdieren zijn die je voor de koets hebt lopen.

De conclusie was dus dat ze nog steeds verkeersmak zijn. Wat komen jullie allemaal aan rare dingen tegen op de bok?

randalinpony

Re: [AR] Wat komen jullie tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:28

Haha, een hond van 90 cm(sint bernard) en de pony is ook 90 cm.
Dat is dus zon beetje of wij een grizzly tegenkomen?
De tweede of derde keer voor de wagen. pony achteruit, kar scheef, vriend van de kar gesprongen en de pony gesust.
Verder kwamen wij tegen op de zeeuwse dijken: omgezaagde bomen, autos, 2 ofzo, paar wandelaars. Echt kalmpjes dus.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:47

Da's inderdaad wel netjes. Hier denk ik wel eens dat de pony's verkeersmakker zijn dan ik. Laatst werden we een keer gesandwiched door een vrachtwagen die ons rechts inhaalde terwijl we links al door een wat tragere tractor ingehaald werden. Ik kreeg zowat een hartaanval, wist nog net 'ho' uit te brengen en de pony's van 1 meter hoog stonden keurig stil terwijl we aan beide kanten door twee van die reuzen ingehaald werden - en ik het hart in mijn keel had zitten... De pony's kregen meteen een welverdiende wortel waarna we vervolgens weer doorreden, maar dan ben ik toch blij dat ze geen gedachten konden lezen...

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:48

Veel
Ik houd het eigenlijk niet zo bij, het zo zo gewoon en de pony loopt er gewoon langs...

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:59

Bij ons komen er veel traktors langs vooral zomers

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:31

ong 60 vrachtwagens in een uur genoeg? Buiten de auto's en trekkers om dus. Dennis heeft een tijdje vlak bij een haven gestaan waar in de winter verschrikkelijk veel vrachtwagens kwamen.

Verder keffertjes in staarten, afsnijden, een muur er uitjekkeren terwijl jij aan de buitenkant van die muur langs rijd enz. Ik heb(ohz en ar) al heel wat geks gezien hoor!!!!

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:08

Wij komen niet zo gek veel tegen, tenminste niet in vergelijking met wat jij allemaal tegenkomt
Af en toe eens een tractor of wat bouwverkeer, maar meestal weet ik wel waar ze aan het werk zijn en rijd ik daarom heen.
Ik ga ook heus niet midden in hooi-tijd met paard en wagen de polder in Klein straatje, links en rechts een dikke sloot en dan zo'n grote combi tegenkomen? Echt niet?!

Ze zijn best mak, maar zo mak als die van jouw.... helaas

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:33

Ik hou het ook niet zo erg bij wat ik tegen kom. Vooral omdat de pony's bijna nergens bang voor zijn dus dan valt het niet eens op als er vrachtwagens ofzo voorbij komen.

Wel eens een paar skaters die netje vroegen of ze er zonder problemen lang konden. Dus ik zeg je hoor geen probleem, maar daar dacht Eli opeens anders over en net toen zo naast hem waren bogon hij toch te rennen (nou ja hij ging iets harden dan ik wilde dat hij ging maar had hem binnen een paar meter weer terug)

En eens een stel vervelende jongen die het fietspad hadden bezet door hun fietsen middenop te leggen en zelf ook nog ff lekker in het midden te gaan staan toe ik netjes vroeg of ik er even lang mocht. Eli gaf geen kik en liep netjes door bijna tegen een jongen aan die toen toch maar aan de kant ging en half over een fiets heen (niet Eli zelf erover hoor maar alleen de wagen). De jongens kwamen later nog achter me aan en probeerde Eli af te snijden, maar ook daar was hij niet van onder de indruk.

Voorheen waren andere paarden nog wel een probleem, maar dat is inmiddels ook opgelost. Het zijn nu eerder de andere paarden die mijn wagen eng vinden.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:49

Vaak asociale automobilisten die luid toeterend inhalen of zich snel even tussen een groep menners propt. Je aan de kant drukt, etc. Gelukkig wordt mijn paard er niet anders van.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:51

Ik kom ongeveer hetzelfde tegen als jij gok ik. Wij rijden in ongeveer het zelfde gebied

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:12

Soms komen wij vanalles tegen, de andere keer is het erg rustig... maar wat jij omschrijft is in mijn ogen iets "extreem"
Mijn pony's waren er altijd wel aan gewend of waren makkelijk te corrigeren. Mijn nieuwe pony is niet bang voor trekkers (komt van boerderij met veel landbouw gebeuren) de rest moet ik allemaal nog ondekken!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:51

wij komen regelmatig gekke dingen tegen. mijn paard heeft zo zijn 'aanstelleritis', eigenlijk is hij niet echt bang maar soms heeft hij van die buien dat hij gewoon dingen zoekt om raar mee te doen. lakker laten doe denk ik dan.
mijn pony is echt nergens bang voor. ik kan ermee naar het spoor, naar de markt in de binnenstad (waar ze binnen is geweest in de ruitershop), en noem alles maar op...
ik heb haar nog NOOIT ergens bang van zien zijn of zien schrikken. ze is 1000% verkeersmak geboren, heerlijk! ze is wel lekker speels, en wil nog weleens bokken aan het touw. maar ja, ze is 2,5 dus dan mag ze van mij ook wel lekker speels zijn....

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:31

Het "engste" wat ik meegemaakt heb was een behoorlijk grote tak die van een boom afdonderde en achterin de (marathon)wagen terecht kwam. Het is dat er geen dak boven de bok zit, anders hadden wij (bijrijder en ik ) er tegenaan gezeten. Jauke stapte overigens vrolijk rondkijkend verder zonder zich zorgen te maken. Maar ik moet er niet aan denken dat dat stuk hout op ons of op het paard terecht gekomen zou zijn. Voor de rest, tja, het grote verkeer, een ander enkelspan wat inhaalt, honden die blaffen enz. Jauke is koel genoeg, alleen honden heeft hij echt een hekel aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:10

Inderdaad, Laura, jij komt ze ook allemaal tegen als ze gewoon het rondje Den Bosch afmaken. Dat heb je denk ik toch wel als je net buiten de bebouwde kom woont: je krijgt al het snelverkeer en daarnaast ook nog eens de tractors. Dit was trouwens op maandagmiddag om 13.30, dus niet eens de spits! Normaalgesproken let ik er ook niet echt op, maar juist omdat we nu speciaal buiten de spits gingen, viel het me toch op. Vooral omdat ik het liefst in een flinke draf of galop men (stap met shetlanders is zooo saaaaaaai....) en ik dus steeds weer op de rem moest voor verkeersdrempels/voetgangers/honden/kinderen/auto's/treinen/sluizen...

Op de verkeersdrempels hebben we trouwens wat gevonden om het tempo niet te doorbreken: op de dijk is er op een gegeven moment een stuk met vier verkeersdrempels op een rij (ik denk met zo'n 50 meter steeds ertussen) en in plaats van dat hele stuk in stap af te leggen, hebben we er een schakel-oefening van gemaakt: in draf over de eerste drempel, dan in galop tussen de drempels in, dan weer in draf over de tweede, dan weer ertussen in galop en ga zo maar door. Dan beleef je toch nog enigszins plezier aan die rotdingen...

Trouwens, de twee bizarste dingen die ik met de koets meegemaakt heb, was een keer dat ik op de sulky ingehaald werd door twee jongetjes die opeens rotjes onder [***] gooiden (die meteen stil bleef staan met het idee, 'ha, dit is vast een kunstje, waar blijft het voer!') en een jaar eerder de rit die ik met het tweespan maakte, ingehaald werd door een wit bestelbusje dat al luid toeterde, waarvan toen ze naast ons reden plotseling de zijdeur opengeschoven werd en er een stuk of zes studenten luidkeels begonnen te brullen. Inderdaad rond ontgroeningstijd. Daar maakten de pony's wel even een hupsje van in de stap, maar liepen toen uit zichzelf weer braaf door (maar we hadden dan ook al wel een lange rit achter de rug). Het zijn verder absoluut geen heiligen, maar als ze zich opfokken dan komt dat puur door elkaar (het 'ik kan sneller dan jij'-syndroom), niet echt door het verkeer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:33

Wij komen het nodige landbouwverkeer tegen, wat voor Queen een keer de reden was om in een sloot te springen. Maar ze is een miepje en voor alles bang, strepen op de weg, verkeersborden....
Verder een keer een colonne tanks tegengekomen met een net betuigde 3-jarige hengst. Wij zenuwachtig, hij stond doodleuk te kijken: "moet ik hier van onder de indruk raken?" Verder hebben we wel het geluk dat de zoon op stal bij een loonwerker werkt, en bij klusjes dichtbij de "auto van de zaak" mee naar huis neemt. Hij komt dus regelmatig achterom met graafmachines en loaders oid. Pony's weten niet beter meer.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:11

Toen ik nog in de stad woonde stonden we nog wel eens geregeld bij een spoorwegovergang. Dan gingen de koppies wel even omhoog en dan zag je ze schudden omdat ze de trein probeerde te volgen met hun blikken (snappie?). Daar ook veel landbouwverkeer.

Hier met name toeristen die zijn verdwaalt in het bos (en probeer maar eens de weg uit te leggen met twee stuiterende stoommachines voor de wagen), koeien en schapen die niet aan de kant gaan, honden, andere aanspanningen op een smal pad die in galop op je afkomen zodat we bijna neus aan neus stilstaan, herten die staan te wachten achter een bosje om dan ineens tevoorschijn te springen, motoren die hier veel toeren in colones van 20, en een snelweg die ik moet oversteken om in het bos te komen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:13

Citaat:
ik heb haar nog NOOIT ergens bang van zien zijn of zien schrikken. ze is 1000% verkeersmak geboren, heerlijk! ze is wel lekker speels, en wil nog weleens bokken aan het touw. maar ja, ze is 2,5 dus dan mag ze van mij ook wel lekker speels zijn....

Ze is 2,5 jaar en je ment al met haar????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:14

Ik kom voornamelijk schapen en shetlanders tegen
Bij een spuisluis kan ik me niets voorstellen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:18

Ilindra schreef:
Ik kom voornamelijk schapen en shetlanders tegen

Die zijn ook eng .

Dennis ging ook uit z'n dak voor shetlanders en schapen(vooral bonte schapen). Die kun je misschien wel dekken .

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:42

Een dierenambulance die je bijna omver rijd, honden die je pony aanvallen, fietsers die keihard gaan bellen, auto's die je voorbij scheuren als je netjes aangeeft dat je links af slaat.

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:52

van alles, te veel om op te noemen! Magpie schrikt nergens van, Liberty om een poep en een scheet..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:25

Ja maar dan schrikken ze nog liever van een streep op de weg dan van een vrachtwagen die met 80 km/h langs komt rijden

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:16

Een sloot met water en kroos die we niet meer konden ontwijken
Merrie schrok echt nergens van, en toch ineens van fietsers die aan de verkeerde kant passeerden maar waar we toen niet bij nadachten, maar naderhand wel logisch.

Containers vinden ze ook wel griezelig en witte strepen/vlakken op de weg, putdeksels Meestal de dingen die wij normaal vinden zeg maar.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:46

Putdeksels is ook niet raar, daar kunnen ze op uitglijden Een slim paard doet dat maar 1 keer.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:04

die kleine hondjes die los lopen en om je wagen heen gaan rennen zijn ook vaak irritant.

verder de bus 107 naar stroe toe, volgens mij geeft dat nummer de snelheid aan ofzo, zo hard rijden ze soms voorbij.

ook omgewaaide bomen willen soms iets in de weg liggen.

het hangt allemaal een beetje af van waar ik rijd, in de stad, in dorp, in het bos, op de veluwe..

op veluwe kwamen we elke woensdag een auto tegen met beslagen ramen, die stond dan in de kant geparkeerd, dat is denk het gekste dat ik ben tegen gekomen.