[AR] [VD] hij snapt het echt niet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

[VD] hij snapt het echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:20

hoi,
Ik wil mijn paard heel graag vrijheidsdressuur leren, om wat afwisseling te geven, heb me van te voren goed ingelezen op heel veel sites en boekjes. Ik had me goed ingelezen en bij verschillende mensen geinformeerd. Toen wou ik dus beginnen, met het complimen en de spaanse pas. (2 totaal verschillende oefeningen, zoals dat hoort) Maar hij snapt er totaal helemaal niks van. Ik heb elke dag 10 minuutjes geoefend. Hij geeft totaal geen reactie. Ook met snoepjes werkt niet.

Heeft iemand tips?

Alvast heel erg bedankt!

randalinpony

Re: vrijheidsdressuuur: hij snapt het echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:55

Hoi zou je willen uitleggen hoe je het precies aangepakt hebt? (welke methode enzo)
Anders is het beetje moeilijk advies geven.

1ste tip: een oefening tegelijk.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:03

methode --> www.jauke.tk

Ergens had ik gelezen dat je met 2 moet beginnen
maar zal straks is eentje weglaten

randalinpony

Re: vrijheidsdressuuur: hij snapt het echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:15

Even een paar vraagjes over pas, waar ik dus altijd mee begin.

De methode die op de site staat beschreven is niets op aan te merken.
Maar ik kan het stukje over het 'laden van de clicker' niet zo gauw vinden?Als het er niet opstaat, PB dan even, leg ik het uit.

Verder, bij deze methode 'kietel' je het been. Maar wat voor pony gebruik je? Een ijslander, zoals je nick doet vermoeden? Deze heeft dan nu veel haar, en dat maakt het been net wat ongevoeliger. Dan gebruik ik meestal het handvat van de zweep om in de koot te kietelen. Anders voelt ie het niet ( ik heb minis die buiten lopen ook harig dus)

Het kan ook zijn dat je teveel verwacht. In het begin al een click geven voor het verplaatsen van het gewicht van het been!!!!
Zelfs als je pony erover DENKT om zijn been te verplaatsen, belonen.

Het eerste kunstje is het moeilijkste. Je pony moet namelijk nog leren om te leren. Gewoon volhouden.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:21

okee, dankjewel, en ja het is een IJslander. Ik heb hem al beloond toen hij alleen zn gewicht verplaatste. Maar ik ga het nu proberen, i pb je wel even.

Maar super bedankt in ieder geval.

Groetjes

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:59

je begint wel niet meteen met de 2 moeilijkere oefeningen. Als je nou eens begint met de buiging en met kusje op commando.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:05

Hier de auteur van de betreffende site

Het laden ben ik idd vergeten te beschrijven Maar ik moet de site toch weer eens updaten, Jauke heeft alweer heel wat bijgeleerd dus dan kan ik dat er ook meteen bijzetten

Ik adviseer idd om met 2 oefeningen nagenoeg tegelijk te beginnen, maar je kiest in dit geval idd wel voor lastige oefeningen. Begin eerst eens met het niet eten op commando en targetten bijv je hand aanraken of buigen. Je paard moet namelijk idd eerst leren om te leren. Hij heeft nog niet door dat hij de beloning krijgt voor hetgeen hij uitvoert en dat leer je hem met hele simpele dingen. Als jij bijv 20 dozen naar de andere kant van de ruimte moet sjouwen en je hebt geen idee of je er iets voor krijgt, dan doe je dat niet vrijwillig. Terwijl als iemand je in de bus vraagt om op het knopje te drukken, dan is dat geen moeite of je er nu wel of niet iets voor krijgt. En ziedaar, die persoon duwt je daarna zomaar 10 euro in de hand! En dat moet je paard leren, dat hij beloont wordt voor wat je van hem vraagt.

Mocht je nog vragen oid hebben, mijn pb box staat open!

En je kan met vragen ook altijd op het VD forum terecht http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=vdpraters
VD is namelijk meestal een interpretatie van de trainer. Voor ieder paard kan het anders werken en dus is het leuk om van verschillende trainers reacties te krijgen

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:15

Bedankt! Nu ik het anders bekijk, snap ik wel waarom hij het niet doet. Ga het morgen is proberen.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:47

Ik zou zowiezo als eerste met de basis beginnen. Dan heeft die door als die iets op commando uitvoert dat die daarvoor beloont wordt en zal dus ook sneller de "moeilijkere" oefeningen onder de knie krijgen.

randalinpony

Re: [VD] hij snapt het echt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:55

Waarom vinden jullie 'pas' een moeilijke oefening?

Leer al jaren mijn paarden eerst pas en dat gaat nogal goed. Meestal kunnen ze binnen week links en rechts.
Het optillen van een voorbeen is voor een paard helemaal niet moeilijk, meestal vinden ze het wel leuk als ze ervoor beloond worden

Ze moeten wel echt hun lichaam gebruiken, wat voor een paard 'duidelijker' is dan bijvoorbeeld stilstaan voor een beloning. Ik denk dat het voor een paard lastiger is een link te leggen tussen iets NIET doen en belonen, dan tussen WEL doen en belonen.
Maar heb het misschien wel mis?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:01

Op zich hoeft Spaanse pas geen moeilijke oefening te zijn, maar de trainer moet wel al heel goed kunnen timen. Omdat je in het begin voor de kleinste beweging al moet belonen en vaak erg geduldig moet zijn. Terwijl bijv je hand aanraken, paarden hebben toch al iets met handen dus als jij in je vingers knipt komen ze meestal al direct kijken. Dus veel minder geduld voor nodig en veel makkelijker te timen omdat de beweging duidelijker zichtbaar is. Ook het niet eten is makkelijk timen, omdat jij daar het moment kiest waarop je klikt en het paard zijn beloning mag pakken. Dus daarom zijn dat de makkelijkere VD oefeningen, je hebt niet alleen te maken met een beginnend VD- paard maar ook met een beginnend VD- trainer...

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:02

oke... bedankt allemaal!

Heb het nog niet nog een keer geprobeert, de bodem is veel te hard, maar zodra het kan....