[AR] Koetsiersbewijs / Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1984

Koetsiersbewijs / Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 11:56

Mijn vraag is wat jullie vinden van het Koetsiers / Ruiterbewijs.

Is het nou daadwerkelijk een aanvulling...of kan je de bijbehorende verzekering gewoon afsluiten en ben je 'goedkoper' klaar.

Deze vraag stel ik omdat wij op dit moment aan het kijken zijn of het nou werkelijk zo handig is om een mencursus met bijbehorend examen voor het koetsiersbewijs te gaan volgen. Beide (mijn vriend en ik) kunnen goed mennen en hebben enkele jaren ervaring met diverse paarden en zien er eigenlijk niet echt het nut in om nou echt een koetsiersbewijs te gaan halen. Toch vindt de stichting van wie wij waarschijnlijk de paarden gebruiken om te gaan mennen het wel belangrijk, maar het waarom ervan kunnen ze niet echt onderbouwen.

De paarden die beschikbaar zijn, zijn beide braaf, verkeersmak en beleerd voor de kar, we kennen ze al harstikke goed en hebben er dus zelfs (onder begeleiding van een ander die mee moest) mee gemend zonder problemen.

Hebben jullie ervaring met de voordelen van het koetsiersbewijs?

Echwel

Re: Koetsiersbewijs / Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:13

Bij uit het zadel kun je dit opzoeken is al heel vaak over geschreven

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:41

Het koetsiersbewijs is wel invol, omdat de bijbehorende opleiding wel goed is. Of beter: De opleiding is goed; het bewijsje zelf heeft geen enkele waarde, anders dan toegang tot enkele gebieden in NL.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:42

Ik haalde mijn ruiterbewijs dmv 6 diploma`s toen ik 12 jaar was. Destijds vond ik het prima dat we er bewust mee bezig waren wat paardrijden nu precies inhield. Je komt een hoop meer te weten over paarden maar ook hoe je je moet gedragen in het verkeer.

Alleen heb ik nog nooit gehad dat mij om een ruiterbewijs gevraagd werd, wel toen ik onder begeleiding buitenritten voor een manege ging rijden. Maar ze hebben er nooit ingekeken, dat ik hem had was al voldoende voor hen.

Koetsiersbewijs vind ik ook iets goeds, je bent veelal toch meer een deelnemer in het verkeer. Maar ik vraag me af of er iemand ooit is aangehouden en dat er gevraagd werd naar het koetsiersbewijs.

Hoe verplicht is het eigenlijk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:46

RUBYWHITE schreef:
<knip>
Hoe verplicht is het eigenlijk?

Als je juridisch/wettelijk bedoelt; helemaal niks. Het ruiterbewijs heeft GEEN status en is daarmee feitelijk een stukje papier zonder waarde.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:14

en wat verzekeringstechnisch aangaat, geldt toch eerst je eigen WA verzekering en dan pas in bepaalde gevallen je ruiterbewijs verzekering dus daarvoor hoef je het ook niet te halen, je bent dus niet 'goedkoop' klaar.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:17

cissy schreef:
en wat verzekeringstechnisch aangaat, geldt toch eerst je eigen WA verzekering en dan pas in bepaalde gevallen je ruiterbewijs verzekering dus daarvoor hoef je het ook niet te halen, je bent dus niet 'goedkoop' klaar.

Kunnen we hierbij dan voorzichtig concluderen dat het ruiterbewijs niet meer is dan een toegangskaart tot enkele gebieden in NL?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:34

Ja inderdaad.
Het is meer een soort diploma, zo van; jij hebt de basiscurses paardrijden/mennen gedaan en je bent geslaagd.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:54

preceis, en geldspekkerij voor de verzekering en stichting ruiterbewijs. Ik heb m al jaaaaaaren maar er is nog nooit naar gevraagd of gecontroleerd.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:51

Verplaatst naar UZ.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:40

Na het halen van je koetsiersbewijs ben je ook (niet zo heel breed, maar toch) verzekerd voor bepaalde schade die je veroorzaakt met je aanspanning.
Ik heb bewust gekozen voor eerst het KB, omdat je dan even alles vanaf het begin helemaal goed leert En daarna natuurlijk verder lessen, want zó goed leer je het nou ook weer niet met die paar lessen
En je hebt met KB/RB inderdaad toegang tot bepaalde natuurgebieden waar je zonder niet in mag

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:51

Vickelientje; Dat klinkt heel leuk, maar je krijgt makkelijker iets vergoed van de WA dan van je KB/RB

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:56

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:09

Sjonniej schreef:
Vickelientje; Dat klinkt heel leuk, maar je krijgt makkelijker iets vergoed van de WA dan van je KB/RB

Is dat zo moeilijk? rotverzekeringgedoe...
Nou ja, was ook niet het belangrijkste van m'n bewijsje...als ik die ga halen natuurlijk

Feufollet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:02

Het koetsiersbewijs vind ik heel nuttig, of zoals hier ook al werd gezegd, eigenlijk de opleiding die erbij hoort. Ik heb het gehaald toen ik in de randstad woonde en was heel blij dat ik onder begeleiding kon lessen.
Nu ik hier in drenthe woon vinden veel mensen het hier gek, die hebben zoiets van, je koopt een paard, een wagen en je gaat gewoon! En op die stille weggetjes hier is dat misschien nog wel te doen ook. Maar niet in de drukte, dat is levensgevaarlijk. Door die lessen weet ik in elk geval dat ik met mijn paard en wagen ook midden door de stad kan rijden zonder brokken te maken en niet alleen op stille bospaden.

Ruiterbewijs vind ik minder belangrijk omdat veel mensen toch al manegelessen volgen of beginnen met oefenen in een bak. Met een wagen moet je direkt het verkeer in. Als je nog nooit op een paard gezeten hebt ga je tenslotte ook niet gelijk de weg op (een enkeling daargelaten).

x_kellyann_x

Re: [AR] Koetsiersbewijs / Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:56

weet iemand hoe duur een ruiterbewijs is? want ik wil in bossen rijden maar daar heb je een ruiterbewijs voor nodig...

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:03

Ik vind het koetsiersbewijs/ruiterbewijs zeker nuttig!
ik heb zelf mijn ruiterbewijs gehaald en ik heb er zeker veel aan gehad en ik heb er nog steeds veel aan!
Het papiertje zelf stelt niets voor, daar heb ik niets aan gehad, maar de regels in het verkeer dacht ik allemaal te kennen, maar toen ik voor het ruiterbewijs ging leren keek ik me helemaal scheel op wat ik wel allemaal niet wist!
dus ik vind dat het weldegelijk zin heeft! Je krijgt veel meer inzicht op het verkeer en je weet beter wat je moet doen!
ik ben er echt blij mee dat ik hem heb gehaald

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:32

Ik heb zelf ongelovelijk veel geleerd van mijn koetsiersbewijs.. Koetsiersbewijs gewoon DOEN

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:45

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:39

Ik heb alleen mijn ruiterbewijs gehaald en ga binnenkort ook koetsiersbewijs doen.
Niet om de verzekering maar om de leerzaamheid.
Je leert wat je plek is in het verkeer en veel ziektes komen ook aanbod.
Voor mij was het echt heel erg leerzaam! En raad het ook zeker aan!

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:19

Ik ga in mei bij stal 't Reelaer mn ruiterbewijs halen. Ik wil m halen omdat ik vaak alleen op pad ga en ik zal er waarschijnlijk nog veel van opsteken. Ik vind het een prettig gevoel als ik weet dat ik echt veilig bezig ben. Daarom wil IK mn ruiterbewijs halen..!!

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:01

Ik heb vorig jaar en het ruiterbewijs gehaald en het koetsiersbewijs.
Mijn man is regio consulent van Noord Holland op het gebied van recreatie. Dus ik weet dat ooit de tijd komt dat dit verplicht wordt voor iedereen die buiten wil rijden. En of ik of mijn man het daar nou mee eens is of niet, dat doet er niet toe. Ik had zoiets, nou ben ik nog in de gelegenheid om het te halen, dus toe maar. Je houdt het toch niet tegen, net zoals het feit dat iedere vereninging straks een veiligheidscertificaat moet hebben. Het is meer een bevestiging van je kunnen, zodat je kan aantonen dat jij voldoende ervaring hebt, in het geval van een ongeluk. De verzekering kan er dus niet onderuit door te beweren dat je niet genoeg ervaring hebt en dat soort dingen.
Omdat ik ook niet kan inschatten hoeveel ze weer gaan veranderen in die cursussen, dacht ik dan meteen maar.
Het was trouwens ook best wel leuk om mee te doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:06

wauweltje schreef:
Dus ik weet dat ooit de tijd komt dat dit verplicht wordt voor iedereen die buiten wil rijden.

Ik weet niet hoe oud het koetsiers/ruiterbewijs is, maar sinds dat het opgericht is wordt dit al geroepen: Binnen een paar jaar móet iedereen dit hebben.
Dus dat zal wel mee vallen...

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:15

blijft een lastig onderwerp denk ik..
de plannen om het verplicht te stellen liggen al lang op tafel, maar wat ermee gedaan wordt, voorlopig denk even niks.
vooral nadat natuurmonumenten de de srr de samenwerking hebben stopgezet, is het in feite een waardeloos papiertje op het moment, je kan er niks meer of minder door.

de cursus die eraan vooraf gaat is, zoals sommige hier al zeggen, voor de meeste mensen erg leerzaam en worden er een stuk wijzer van.
het is geen bewijs van goed rijden oid, het is een opstapje naar de goede weg, een veilige weg. wat je er verder zelf mee doet is aan jou.

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:25

Maar goed, het is in ieder geval wel zo dat je verzekeringstechnisch je kundigheid kan aantonen. Dan kan de verzekering dat in ieder geval niet ter verdediging aanvoeren in geval van een ongeluk. Dus is het in ieder geval ergens goed voor.
En als ze het dan toch nog eens verplicht stellen, dan ben ik er in ieder geval van af.