[AR] [nh] groot probleem met het leiden !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

alena

[nh] groot probleem met het leiden !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:45

de titel zegt het mss al, ik heb een probleem met het leiden van mijn haflinger merrie.
ze is nu 2.5 en ik heb haar ong. een jaar.
bij haar vorige eigenaar is ze heel erg verwend (lees: als madam stil stond en niet verder wou moest je maar gewoon even de lijn laten vieren en kwam ze vanzelf )

nou heb ik haar in dat jaar al aardig bijgesprijkerd. mijzelf ook trouwens.
en doet ze vrijwel alles wat ik zeg. dit doe ik wel met lichaamstaal om het zo maar even te zeggen en om de maier van het nh.

het probleem zit hem hier, als ik met haar loop (er gaat altijd iemand mee)
dan staat ze soms ineens stil en wil niet verder.
dan kan ik haar vrage of ze mee komt maar dat doet ze niet.
ook kan ik een lange longeer zweep mee nemen en elke keer als ze stil staat en neit verder wil een tik geven.
maar dat werkt ook neit en daar heb ik ook gen goed gevoel bij.
ook kan ik haar naar achter sturen en het nog een keer proberen.
en daar zit het probleem.

want als ik haar naar achter zet gewoon voor haar gaan staan zeggen terug, dominante houding aan nemen en paard vlinke passen naar haaar richting doen, dan gaat ze ( niet altijd) steigeren.

ze voelt zich duidelijk bedreigt in die zin dat ze bang is haar plaats in rang kwijt te raken, nou vroeg ik me af als jullie z`n probleem hebben
hoe los je dat op.

ik wil alleen reacties die ook echt gebaseert zijn op nh en
neit van mensne die er niks van af weten en zeggen mep haar maar eens vlink op haar kont.
alvast bedankt

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:54

je paardje vindt duidelijk nog niet dat jij haar leider bent ondanks dat jij het misschien wel denkt. Als ik jou was zou ik iemand bij jou uit de buurt die veel verstand heeft van NH erbij halen. Zo te lezen moet er nog flink worden geoefend en dat redt je niet in je uppie en zeker niet zonder de nodige kennis.
Ook kunnen we zo via bokt geen pasklare oplossing bieden zonder het paardje (en hoe jouw lichaamstaal is) gezien te hebben.

corretje

Re: [nh] groot probleem met het leiden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:28

Kijk eens op de website van Marco, hij is erg goed in het oplossen van dit soort problemen www.horsecontrol.nl
Hopelijk lukt het je om het probleem op te lossen!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:57

nou, wat met mijn pony nog wel eens werkte is op het moment dat hij niet aan mijn vraag voldoet, falikant de andere kant op gaan. Het liefst een kant haaks op waar je naartoe ging. Op die manier breng je hem even van zn stuk, en zodra hij ook maar weer 1 stap in de richting zet die we dan aangenomen hebben, wordt hij uiteraard beloond!!
Dit werkte bij hem zowel bij de periode van stilstaan en niet meer vooruit willen, als ook bij zijn periode van me gewoon voorbij lopen.
hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes, Lacuna

alena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:56

okee heel erg bedankt,
ik sanp dat jullie niet zo een antwoord kunnen geven
maar ik dacht nou kan het proberen.
ikw eet dat ik nog heel veel meot leren
en ben ook nog neit zo heel lang bezig.

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:31

ik heb het ook een hele tijd gehad met mn verzorgpony, dat ze niet meer door wilde lopen buiten... ik denk dat je toch concequent (als je dat zo schrijft ) moet blijven.. Bij mij is het nu sinds een paar maanden over, zoals je zelf al zegt is het haar aangeleerd dat dat mocht, Maar ik denk dat je haar toch echt duidelijk moet maken dat het niet goed is waar ze mee bezig is.. Judy had precies tzelfde, het steigeren, niet meer willen lopen.. maar ik denk dat als je zelf rustig blijft, & toch erop blijft hameren dat jij het 'wint' (zonder geweld..) want hoe vaker je haar dr zin geeft, hoe moeilijker t ook wordt om dr wel door te laten lopen... Denk ook niet dat dat met die longeerzweep een goed idee is, daarvan krijgt ze echt niet meer vertrouwen...

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:02

Als mijn VZpony naast me of achter mee aanloopt gaat ze ook wel eens stilstaan. Als ze dan niet meer wil lopen doe ik hetzelfde als Lacuna: ineens de andere kant opgaan. Helpt meestal goed!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:46

Heel simpel, als Walter niet meer wil laat ik hem achterwaarts gaan op een kleine druk op het halster en dan is het snel over.

Er zijn meerdere mogelijkheden, maar belangrijk is dat je ook eens iemand mee laat kijken, het kan heel goed zijn dat je het zelf in de hand werkt of dat er iets anders aan de hand is

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:52

mhh ik heb ook een haflinger, soms wil hij ook niet verder lopen. Ben niet into the NH maar had dit van een site geplukt: Press&release heet het geloof ik.

Als hij stopt: flinke druk op het halstertouw zetten en ONMIDDELIJK loslaten als hij een minimini pasje zet of iig zijn lichaam loslaat/ naar voren komt. Dan weer druk zetten tot de volgende pas, mijn paard reageert hier fantastisch op, zelfs door wwwwater. Ik hoef het maar één keer te doen, daarna loopt hij gewoon mee, terwijl tikjes of duwen echt niet helpt bij hem.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:00

Dat kan ook ja! In feite beloon je het paard dan door de druk weg te halen, als ie een stapje naar voren doet

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:02

EvaSuzanne schreef:
mhh ik heb ook een haflinger, soms wil hij ook niet verder lopen. Ben niet into the NH maar had dit van een site geplukt: Press&release heet het geloof ik.

Als hij stopt: flinke druk op het halstertouw zetten en ONMIDDELIJK loslaten als hij een minimini pasje zet of iig zijn lichaam loslaat/ naar voren komt. Dan weer druk zetten tot de volgende pas, mijn paard reageert hier fantastisch op, zelfs door wwwwater. Ik hoef het maar één keer te doen, daarna loopt hij gewoon mee, terwijl tikjes of duwen echt niet helpt bij hem.

Dit is een hele goede tip! Maar let wel: ga niet trekken, hou GELIJKE druk en wees vliegensvlug met loslaten als je paard ook maar enigszins naar voren komt... Soms wil daarbij een beetje van richting veranderen ook helpen!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:15

Bramblerose schreef:
EvaSuzanne schreef:

Dit is een hele goede tip! Maar let wel: ga niet trekken, hou GELIJKE druk en wees vliegensvlug met loslaten als je paard ook maar enigszins naar voren komt... Soms wil daarbij een beetje van richting veranderen ook helpen!

Ja inderdaad die gelijke druk is heel belangrijk. In principe moet het denk ik ook werken om hem in zijn achteruit te zette. Ik heb dat eigenlijk nog niet geprobeert maar de mijne wordt ook een beetje baldadig als ik hem achteruit wil hebben. Nu pas bedenk ik me dat ik dat misschien niet met gelijke druk en direct loslaten doe, ik duw hem altijd tegen zijn borst maar dan gaat hij gelijk terugduwen. Ik ga het gelijk proberen vanmiddag!