[AR] Staken tijdens het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nance1

[AR] Staken tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:30

Ik had even een vraagje, mijn paard heeft nog wel eens de neiging om te gaan staken tijdens het mennen en ook onder het zadel. Zeker niet altijd, maar soms.
Ik heb al geprobeerd het met de zweep op te lossen, maar dat doet hem niets.

Wie heeft er een oplossing voor?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-06 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel geplaatst.

liesbet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:42

Volhouden, veel geduld hebben, de oplossing die voor ons werkte is gewoon blijven staan waar hij staakt, tot hij verder wil en dan nog een half uur volhouden.... dan gaat hij van zelf snappen dat doorstappen toch nog net iets fijner is...
Bij ons was het zeker niet op één-twee-drie opgelost maar het heeft een drie-tal maanden geduurd, dus geduld...

Mengroeten,
Liesbet

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:44

Ik denk dat je het best op zoek kan gaan naar een goede instructeur die je over dit punt heen helpt.
Met veel geduld komt het wel goed.

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:05

Inderdaad, heb je al les?

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 00:26

Mijn man volgt het koetsiersbewijs en de meninstructeur was ook mee toen het gebeurde. Uit eindelijk kreeg hij hem wel weer aan de praat. Maar ik zou graag willen weten hoe ik dit dus kan voorkomen.
Ik heb een merens van 4 jaar en hij is pas vanaf augustus beleerd voor de kar. We rijden 1x soms 2x per week met de kar met hem, en altijd onder begeleiding van de meninstructeur.
We wilden links afslaan, maar meneer wilde rechtdoor richting de manege, en we kregen hem dus niet links af. We hebben van alles geprobeerd zoals een klein stukje rechtdoor en dan een keertwending naar rechts zodat we toch weer op de weg links zouden eindigen, maar niets hielp. Ook de zweep was geen oplossing, uiteindelijk zijn we richting de manege gaan rijden, maar i.p.v. het manege terrein op te rijden gaven we hem toch zijn zin niet en zijn we rechtdoor gereden. ( je zag hem kijken en zijn oortjes bewegen) Hij baalde en ging meteen zijn tempo iets verzwakken. we hebben nog een klein kwartiertje rond gereden en zijn toen daarna naar stal gereden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:34

Doordat je toe hebt gegeven zal dit voor blijven komen. Je paard heeft gewonnen, hij snapt dat hij van je kan winnen en zal dit voor een periode lang blijven gebruiken!

Nóóit toegeven. Desnoods laat je je groom hem omduwen naar links, maar toegeven vraagt om verdere problemen.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:54

Ik denk idd dat je het beste ook stil kan blijven staan tot hij toch verder wil, en dan nog even wachten. Zelfde principe als je je paard niet kunt houden, dan laat je hem juist rennen tot ie beseft dat dat ook niet de bedoeling is. En opgeven is idd niet heel verstandig, maar soms wordt het link en moet je wel toegeven. Maar zoals jij beschreef zou ik toch niet toe gaan geven!

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:43

Zorg dat je paard goed op je stem gaat reageren zodat je hem vooruit kan praten.Wat ook helpt is een halster onder je hoofdstel doen en je groom er dan een touwje aan laten doen en gewoon even met hem mee lopen.
Geef inderdaad nooit op.Al wil hij uren blijven staan.Zorg dat je een kar hebt met een goede rem,zodat ie niet in zijn achteruit kan.
Ik geef een meisje les met ditzelfde probleem.Die gaat eerst staken en dan in zijn achteruit.Erg lastig.Maar met geduld,rustig blijven en hem vooruit praten kom je het verst.

nance1

Re: [AR] Staken tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 00:20

We zijn vandaag weer wezen mennen en ik had een heel ander paard, hij liep super en ook zijn we naar de plek toe gereden waar het dindsdag mis ging en daar deed hij het nu super. We hebben niet 1x de zweep hoeven te gebruiken. Zelfs het keertwenden lukte nu, zowel links als rechtsom. We hebben zelfs 2x achter elkaar de linker (moeilijke kant) keertwending gedaan. Dus zeg maar een rondje op de weg gereden. We hebben ruim 2 uur gereden met de kar en hij had allemaal nieuwe indrukken gemaakt en het ging super. We reden door een woonwijk en zijn daar voor het eerst over een brug gereden. We wilde dat hij hem in draf deed, maar hij ging er in stap over, maar hij had geen stap verkeerd gezet.
Dus ik ben super trots op hem. Vorige week had ik hem nog gedegradeerd tot bitterbal, maar nu mag hij tóch paard blijven

Ik denk dat het dinsdag toch ook een beetje te maken had, dat we er met teveel op zaten. (5 volwassenen en 1 kind)

We hebben ook met een ander bit gereden. Ik had een liverpoolstang met tongvrijheid met 3 gaten, maar nu reden we met een gewone liverpoolstang met 2 gaten.

A10

Re: [AR] Staken tijdens het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:28

Ik zit met twee personen op de kar, noit meer. Ligt een beetje wat voor wagen je hebt, wat voor paard en watv oor africhtingsgraad het paard heeft.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 11:38

Ik heb een marathon/recreatiewagen. Ik heb een mérens en hij is pas vanaf de zomer beleerd voor enkelspan.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:51

Hoi, even wil ik reageren, mijn man is ook fervent menner. Toen hij zijn eerste paard voor de koets leerde, dus ook nog een jong paard, deed die dat ook, en wij begrepen maar niet waarom ze dat deed. Ze werd ook nogal sloom en lui dachten wij. Een jaar nadat we haar verkocht hadden omdat mijn man een iets pittiger paard wou, kwamen we haar tegen op een oefenmarathon; een heel ander paard! Bleek dat wij haar gewoon overvroegen. Het is volgens mij te vergelijken met een paard aanrijden. Dan ga je toch ook niet gelijk 2 uur erop zitten? Ik bedoel hier niet mee dat je teveel vraagt, maar misschien heeft jou paard wat meer tijd nodig voor alles.
In elk geval succes!!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:44

Bedankt voor de tip. Ik denk zelf ook dat het gelegen had, dat er teveel mensen op de kar zaten. Want die keer erna ging het perfect en zatten er 2 volwassen minder op.
Maar idd. we doen het rustig aan. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:54

Inderdaad! Trouwens mijn man had er toen dik spijt van dat hij dat paard verkocht had, maar ja, we hebben er wel van geleerd. Spijtig wel ten koste van het paard! Maar het is goed gekomen met haar!
Veel menplezier!!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 19:31

Dank je wel jullie ook met je andere paard.