[AR] [VD] arrogante shethengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_hannah_

[VD] arrogante shethengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:29

Ik verzorg een shet hengstje van 2 (sinds een jaar ongeveer 3 keer per week) hij is hartstikke leuk en hij is ook vrolijk enzo. Ook vind hij het hartstikke leuk om te werken (nou ja, hij denkt dat hij werkt). Ik longeer (lees: laat hem rondjes rennen) af en toe, en loop wellis achter hem met 2 longeerlijnen aan halster of soms aan hoofdstelletje (hij is gek op bitten, als je een hoofdstel bij hem in de buurt houd pakt hij het bitje vast), Hoofdstel gebruik ik niet te vaak hoor, 1 keer per week 10 minuutjes ofzo.

Maar nou is het probleem dat hij vreselijk bijdehand doet, hij bijt me, steigerd soms en luisterd totaal niet als ik hem probeer je stoppen als ik naast hem loop. Dat bijten doet hij niet altijd hoor, alleen als ik naast hem loop. Ook pakt hij altijd met z'n mond de longeerlijn of het halstertouw. Ik ben nou met vd bezig (basis) en hij doet het blijven en komen ook heel goed. Maar halthouden vanuit stap totaal niet. hij loopt gewoon door en als ik de longeerlijn korten pak gaat hij rondjes draaien, terwijl ik best duidelijk ben.

Ik heb niet het idee dat hij me gewoon niet aardig vind want als ik door stal loop en ik praat hinnikt hij naar me en als ik met hem speel in de bak komt hij altijd naar me toe gerend.

hoe leer ik dit bijten (in de longeerlijn en in mij ) eerlijk af?

hier istie dan.

Afbeelding

Afbeelding

en z'n favo bezigheid

Afbeelding

Afbeelding

miss_abo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:34

Heej wat een super schattig beestje!!
Ik denk dat voor hem misschien de grenzen niet helemaal duidelijk zijn.. De ene keer speel je met hem en mag hij veel meer dan als je gaat longeren. Misschien begrijpt hij gewoon niet zo goed wanneer iets wel en wannneer niet kan.. Misschien kan je proberen om altijd een beetje dezelfde 'regels' te hebben.. Zo snapt hij het misschien beter..
Succes ermee en ik hoop dat het snel beter gaat want het is echt een schatje!

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:35

Ja dat zou goed kunnen. Maar het longeren is niet echt een probleem, alleen als ik hem dan naar me toe haal en wil belonen krijg ik gelijk een hap. En hoe zou ik dat appart kunnen doen? want ik vind dat hij toch nog wel mag spelen nu..

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:38

Bijten is maar 1 remedie, en da's gewoon hard afstraffen. Bijten mag niet en dat moet heel duidelijk gemaakt worden. Dus ben consequent. Geef iedere keer eene brul en een mep, tzt kan je dan wrs met een brul volstaan. Ook het halthouden, vooral als hij naast je loopt (feitelijk hoort hij al niet naast je maar schuin achter je) zorg dat je hem de weg verspert. Duidelijk commando erbij en ho is ho. En vooral consequent zijn, da's het allerbelangrijkste bij een jonge hengst!

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:38

Ik heb in je profiel gezien dat hij pas 1.5 is.
Hij is aan het puberen en moet goed zijn grenzen weten. Hij is pas 1.5 joh!
Niet gaan VD'en met hem. Nog veels te jong.

Het is een hengst & anderhalf, dus lekker een pubertje. Probeer dus duidelijk tegen hem te zijn dat het bijten niet mag!
Heel concuqent zijn!

Ook niet te lang met hem bezig zijn, hij is veels te jong daarvoor. Ga maar lekker met hem "spelen" of wandelen en laat hem van zijn kleutertijd genieten, maar wel goed! Dus duidelijk & concuqent. Bijten & steigeren word niet geoorloofd!
Ga maar verder met VD als hij 2.5 is.

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:42

Wow 1½ en hy heeft nu al een hoofdstel om gehad ook al vind die het volgens jou, wat ik me af vraag ' leuk ' maar wacht daar nog een jaar mee!

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:46

LadyLuna schreef:
Wow 1½ en hy heeft nu al een hoofdstel om gehad ook al vind die het volgens jou, wat ik me af vraag ' leuk ' maar wacht daar nog een jaar mee!

hij is 2. profiel is alweer ouder.
hij heeft heel af en toe een bitje in en dan maar heel kort, ik houd dat bitje dan niet vast maar het halster wat er onder zit. en vd doe ik alleen de basis zoals al gezegt. liever niet commentaar op WAT ik doe, ik zou graag tips willen over hoe ik het moet aanpakken

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:47

Amable schreef:
Bijten is maar 1 remedie, en da's gewoon hard afstraffen. Bijten mag niet en dat moet heel duidelijk gemaakt worden. Dus ben consequent. Geef iedere keer eene brul en een mep, tzt kan je dan wrs met een brul volstaan. Ook het halthouden, vooral als hij naast je loopt (feitelijk hoort hij al niet naast je maar schuin achter je) zorg dat je hem de weg verspert. Duidelijk commando erbij en ho is ho. En vooral consequent zijn, da's het allerbelangrijkste bij een jonge hengst!

Ja, daar zal ik idd beter op letten. Maar als ik schuin voor hem loop bijt hij erg veel, in mij en in de longe.

Mooie site trouwens! lees vol aandacht!

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:25

fallstar schreef:
Amable schreef:

Ja, daar zal ik idd beter op letten. Maar als ik schuin voor hem loop bijt hij erg veel, in mij en in de longe.

Mooie site trouwens! lees vol aandacht!

Je moet ook niet voor een pony lopen maar bij de schouder.
Wat je wel veel kan doen als je met hem loopt telkens overgangen maken van stap naar stilstand (met commando) en dan een keertje in draf gaan en zorg er gewoon voor dat die je niet KAN bijten. Hou het halster zelf vast en niet het halstertouw. De kans dat die je dan kan bijten is gewoon kleiner. Zeer concuqent zijn, bij ALLES wat die doet en waar je hem mee naar neemt, maar slaan vind ik geen oplossing. Het is een jong ding die "speels" is en daarvoor gestraft wordt. Ja bijten mag niet. Is ook niet te tolleren, maar daarom hoef je hem niet te slaan. Wat ik altijd doe bij jonge paarden die nog bijten. Heel hard "auw" zeggen, en duidelijk laten weten dat dat niet kan.
Hij moet duidelijk zijn plaats weten, en jij moet die hogere plaats ook echt behouden. Het is en blijft een hengst.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 12:47

@ ramona_lief, dankje voor je tips. Dat het een hengstje is heeft hij goed door en laat hij ook behoorlijk merken. Over dat slaan, ik sla hem natuurlijk niet echt. Ik geef hem een tikje, of houd me hand inneens op.

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:40

Ramona_lief schreef:

Hier zie ik een hele grove fout
In de kudde zijn 3 plaatsen. Ervoor *leidend*, Erachter *drijvend*, Ernaast, *volgend*. De plaats ze zelf zei, schuin ervoor, is goed! De leidende positie. Bij de schouder is echter een volgende, ookwel onderdanige positie! Wat zou betekenen dat de pony de leider is en jij volgt.

Over de rest zeg ik verder even niks, hij is te jong voor VD en alles, maar opvoeding kan geen kwaad.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:05

fallstar schreef:
LadyLuna schreef:

hij is 2. profiel is alweer ouder.
hij heeft heel af en toe een bitje in en dan maar heel kort, ik houd dat bitje dan niet vast maar het halster wat er onder zit. en vd doe ik alleen de basis zoals al gezegt. liever niet commentaar op WAT ik doe, ik zou graag tips willen over hoe ik het moet aanpakken

Sorry, maar volgens mij kun jij het probleem alleen oplossen als je jezelf verander in WAT je doet. Ik snap volkomen van het beesie dat ie in verzet gaat; hij is jong, kan zich niet goed concentreren, werk is te zwaar en het bitje doet pijn in z'n mond. Want z'n tanden komen net door of hij is aan het wisselen. Ik snap trouwens totaal het nu niet van het bitje indoen maar dat is een ander verhaal. Gooi hem maar eens lekker een poos op het land, laat hem een maandje staan en begin dan overnieuw. In het begin rustig 1 keer per week borstelen, voetjes geven enz. Maar ik zou toch niet meer dan 2 keer per week 20 min. wat met 'm doen. Als ie bijt natuurlijk afstraffen, stijgeren ook afstraffen. Hij is nog jong, gun hem ''kind'' te zijn.

randalinpony

Re: [VD] arrogante shethengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:02

Even wat over dat geven van zachte tikjes!
Jongens, ook al is ie klein, hengst is hengst. En in de natuur testen hengsten hun krachten op elkaar.
Deze shet doet dat nu bij jou, en je kunt dit spelen noemen, uiteindelijk is het menens!
Die zachte tikjes maken echt geen indruk, ze bevestigen je pony in het idee dat het een leuk spelletje is, zo gaat het van kwaad tot erger.
Geef hem liever een paar keer een echte klap, zo een waarvan het hem duizelt. Dan begrijpt hij dat je het meent. En NOOIT meer goedvinden.

Hard? Bedenk dat ook de beet van een shethengst je in het ziekenhuis kan doen belanden.

succes met je ponytje.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:12

Katie1989 schreef:
Ramona_lief schreef:

Hier zie ik een hele grove fout
In de kudde zijn 3 plaatsen. Ervoor *leidend*, Erachter *drijvend*, Ernaast, *volgend*. De plaats ze zelf zei, schuin ervoor, is goed! De leidende positie. Bij de schouder is echter een volgende, ookwel onderdanige positie! Wat zou betekenen dat de pony de leider is en jij volgt.

Over de rest zeg ik verder even niks, hij is te jong voor VD en alles, maar opvoeding kan geen kwaad.

dankje voor de tips.
Ok daar zal ik op letten! moet zeggen dat als ik wat ervoor loopt hij ook veel en veel liever mee loopt. En dat hij te jong is weet ik dus ook, maar omdat hij zo bijdehand is probeer ik hem wat manieren te leren. Ga hem heus niet spaanse pas ofzo leren nu, alleen netjes meelopen stoppen als ik dat wil. Blijven en volgen. Ik heb het nou 2 keer gedaan en vind hem nu al liever in de omgang.

Verder doe ik trouwens nog allemaal andere dingen met hem, wandelen spelen (met zo'n jollybal met touwtje, hij rent er achteraan als ik hem wegschop en brengt hem soms terug of rent er een rondje mee) en soms beetje tikkertje. vind hij allemaal hartstikke leuk.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:17

Paula schreef:
Sorry, maar volgens mij kun jij het probleem alleen oplossen als je jezelf verander in WAT je doet. Ik snap volkomen van het beesie dat ie in verzet gaat; hij is jong, kan zich niet goed concentreren, werk is te zwaar en het bitje doet pijn in z'n mond. Want z'n tanden komen net door of hij is aan het wisselen. Ik snap trouwens totaal het nu niet van het bitje indoen maar dat is een ander verhaal. Gooi hem maar eens lekker een poos op het land, laat hem een maandje staan en begin dan overnieuw. In het begin rustig 1 keer per week borstelen, voetjes geven enz. Maar ik zou toch niet meer dan 2 keer per week 20 min. wat met 'm doen. Als ie bijt natuurlijk afstraffen, stijgeren ook afstraffen. Hij is nog jong, gun hem ''kind'' te zijn.

Ik geloof dat je her niet begrijpt, ik doe geen bit in als ik dingen met hem doe, en als ik het omdoe (heeeel soms als ik wat met hem wandel) heb ik er een halster overheen of onder en neem ik hem daar aan mee, daar istie hartstikke braaf mee. Ik kan heus zelf wel inschatten of hij dat leuk vind of niet. Ik ga hem neit een maand op het land gooien, en ook niet 1 keer per week borstellen. Hij vind dat hartstikke fijn en is der braaf bij.
Ik vraag dan wel om commentaar maar afzeiken hoeft niet hoor

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:04

Ik zeik je niet af, ik probeer alleen maar te helpen
Als je verder toch niks met dat bit doe wáárom doe je hem dan toch in. Het is niét nodig, laat het dan ook uit.

'Hij is er braaf bij" Nou aan dit topic te zien is hij helemaal niet braaf, bijt en stijgert hij.

Maargoed als je toch niet wil dat z'n gedrag verbetert moet je vooral zo doorgaan.

Succes ermee!

Anouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:12

Het is net wat randalinpony al zegt, hengst blijft hengst. Heb zelf een shet hengstje van 1999. Hij kon mij behoorlijk treiteren. Als er gebeten werd, beet ik terug in zijn oor. Tanden flink op elkaar zetten en ff vasthouden (wel vies die haartjes in je mond maar goed). Meteen goed afstraffen dat het duidelijk is. Dat bijten in het touw/ longeerlijn, zorgen dat hij het niet vast kan pakken probeer het touw uit zijn mond te trekken en gebruik daar bij je stem bijv. he of denk erom. Inmiddels is Ocasper zo braaf dat hij los achter me aan loopt en precies weet waar hij aan toe is. Doe dit zelfde nu bij mijn jonge fjord hengst van 7 maanden doet het er ook super op (hij bijt niet gelukkig).
Zorg eerst dat de shet weet dat JIJ de baas bent voordat je weer met hem gaat spelen, dat komt wel als hij weet wat hij aan je heeft en hoever hij kan gaan. Wat betreft het steigeren, hij ziet jou nog als mindere meteen afstraffen die hap. Rangorde doet hij maar in zijn eigen tijd met zijn soortgenoten, niet met jou.
Die shetten ook altijd, toch kan ik niet zonder ze!
Succes!!!!

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:34

Paula schreef:
Ik zeik je niet af, ik probeer alleen maar te helpen
Als je verder toch niks met dat bit doe wáárom doe je hem dan toch in. Het is niét nodig, laat het dan ook uit.

'Hij is er braaf bij" Nou aan dit topic te zien is hij helemaal niet braaf, bijt en stijgert hij.

Maargoed als je toch niet wil dat z'n gedrag verbetert moet je vooral zo doorgaan.

Succes ermee!

zoals ik al zei, dat doet hij NIET met longeren of als het hoofdstel in zit.

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:36

Anouka schreef:
Het is net wat randalinpony al zegt, hengst blijft hengst. Heb zelf een shet hengstje van 1999. Hij kon mij behoorlijk treiteren. Als er gebeten werd, beet ik terug in zijn oor. Tanden flink op elkaar zetten en ff vasthouden (wel vies die haartjes in je mond maar goed). Meteen goed afstraffen dat het duidelijk is. Dat bijten in het touw/ longeerlijn, zorgen dat hij het niet vast kan pakken probeer het touw uit zijn mond te trekken en gebruik daar bij je stem bijv. he of denk erom. Inmiddels is Ocasper zo braaf dat hij los achter me aan loopt en precies weet waar hij aan toe is. Doe dit zelfde nu bij mijn jonge fjord hengst van 7 maanden doet het er ook super op (hij bijt niet gelukkig).
Zorg eerst dat de shet weet dat JIJ de baas bent voordat je weer met hem gaat spelen, dat komt wel als hij weet wat hij aan je heeft en hoever hij kan gaan. Wat betreft het steigeren, hij ziet jou nog als mindere meteen afstraffen die hap. Rangorde doet hij maar in zijn eigen tijd met zijn soortgenoten, niet met jou.
Die shetten ook altijd, toch kan ik niet zonder ze!
Succes!!!!

Oke dankje! ja dat achter me aan lopen doet hij ook enzo, en hij doet ook helemaal niet gemeen, maar ik heb idd beetje het idee dat hij denkt dat ik echt een speelmaatje ben. Ik zal strenger tegen hem zijn, anders blijft het idd maar erger worden. Bedankt voor de tips iig!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:34

Ik heb een goede tip, laat het hoofdstel weg, laat het werken aan de lange lijnen weg, laat het longeren weg.

Ga hem eerst opvoeden voordat je verder gaat. Het moet eerst duidelijk wie de baas is, hij is nog jong en lekker aan het puberen. Doe gewoon niet meer dan nodig is met hem, dus alleen wat poetsen, hoefjes verzorgen. Gewoon zorgen dat hij in handen komt en opvoeden.

Als je dat een paar maanden volhoud en je gaat dan weer eens proberen om wat met hem te doen gaat het vast stukken beter.

Anouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:36

Graag gedaan Fallstar, je kunt natuurlijk ook pb-en als het nodig is. Het gaat je gewoon lukken!!!

caroline14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:16

gaaf beestje zeg maar gef duidelijk je grenzen aan en blijf er bij als je speeld en als je traind

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:25

Hoi, ten eerste : Wat een supercute shet heb je !! Hij is echt heel gaaf... Die 2e foto moet je echt uitvergroten...

Maar wat betreft je probleem : Ik denk dat hij het verschil tussen spelen en serieus werken nog niet echt ziet. Jonge paarden maken graag ergens een spelletje van, maar als je serieus wilt werken moet dat ook gewoon kunnen. Dat is gewoon een kwestie van opvoeden. Wees lief voor hem, maar als hij niet luistert mag je hem best eens een tik geven. Met je stem bereik je ook al een boel. Doe een handje biks in je zak en als hij braaf is geef je hem een beetje, en als hij stout is maak je hem dat duidelijk en doe je het weer overnieuw tot het goed gaat. Laat goed zien wanneer hij braaf is en hij het goed doet, anders weet hij nog niet wat fout is en wat goed en raakt hij in de war. Veel succes !!

CaroSJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:02

Heej, Wat een schattig beesie heb je zeg.
maar je kan natuurlijk met hem spellen maar je moet je grensen houden, ik heb zelf ook een kleine shet, die staat voor het karretje, maar door een ziekte aan zijn luchtpijp moet het even rustig aan... daardoor loop ik vaak met hem te spelen in de bak dat vind hij super. Maar je meot wel je grensen stellen, en dat weet hij, we zijn super dikke maatje, we kunnen schrijfen met twee handen op één buik zolang jij je grensen houd, komt het allemaal goed. En als ik jouw was zal ik nog even een half jaartje wachten ofzo met longeren, het is niet slecht of zo, maar zorg eerst dat je met hem een goede band krijgt, en op stem werkt, het komt allemaal wel goed succes

Srtha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:54

Hoi hoi

JE moet hem niet gaan slaan maar net doen of je um een kusje geeft maar dan heel hard bijten :o ze weten niet waar het vandaan komt en kunnen dan niet boos op je sijn en se worden iet kopschuw mijn hengstje bijt ook af entoe maar dan bijten we hem en dan heb ik geen bijtende pony meer :D