[AR] Zonder oogkleppen beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Zonder oogkleppen beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 09:57

Mijn welsh cob is een vreselijke aansteller en alles wat er gebeurd moet ze zien.
Als ze het maar ziet is er niets aan de hand.

Je kan bijvoorbeeld als ze gewoon een halster op heeft vlak naast haar de kar heen en weer gaan schudden (wat wat lawaai maakt) of de lamoen op de grond laten vallen (wat erg lawaai maakt!).

Nu doe je haar een hoofdstel op met oogkleppen en ga je met de kont naar het geluid staan. Dan kun je nog geen 10/20 meter van haar vandaan met de kar gaan schudden want dan draait ze zich met geweld om (normaal heeft ze respect voor de mens maar dan niet meer!)en wil ze zien wat er gebeurd. Als ze zich omgedraaid heeft is alles weer goed.

Ik heb geleerd dat paarden met name de oogkleppen op hebben omdat het natuurlijk eng is als er wat achter hun aan komt wat aan hunzelf vast zit.
Zou ik met dit paard zonder oogkleppen kunnen werken?

N.B. Ze is nu 9 maar toen ze 3/4 was heeft ze jaren in 2 span gelopen!
Zou het kunnen dat haar iets is overkomen?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 29-12-05 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Duvel91

Re: [Mennen] Zonder oogkleppen beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:07

Als ik jouw was, zou ik zonder oogkleppen gaan mennen. Dat deed ik met m'n verzorgshet ook altijd. Ging erg goed. Als je gewoon weet dat hij toch nergens van schrikt zonder oogkleppen, waarom zou je dan oogkleppen opdoen?

Het zou best kunnen zijn dat hij iets meegemaakt heeft toen hij oogkleppen ophad en dat hij daarom nu met oogkleppen niks wil doen. Zo hebben we ook paarden op de manege met wedstrijdstress, als je die invlecht worden ze ook gek.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:19

ja, mijn pony wil ook absoluut niet voor de wagen met oogkleppen. Om voor mijzelf, de pony, en andere mensen gevaarlijke situaties te voorkomen gebruik ik ze dus ook niet. Hij heeft geen schrik van achteropkomend verkeer, of de kar die achter hem aanrolt. Hij vind het pas echt eng als er iets achter hem gebeurd wat hij niet kan zien.
Dus ik denk dat als je wil mennen, dat je dan de oogkleppen maar in een donker hoekje op zolder moet laten liggen.
Groetjes, Lacuna

Nouvel

Re: [AR] Zonder oogkleppen beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:22

Ik heb mijn paard aan de dubbele longe geleerd en leren slepen zonder oogkleppen.
Toen dat goed ging heb ik een hoofdstel met oogkleppen opgedaan en ben ik daar rustig aan mee verder gegaan.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:07

Je kunt ook halve oogkleppen proberen.

De oogkleppen zijn bedoeld dat ze de wagen niet achter zich aan zien rollen.

Dat vinden de meesten paarden toch eng.

Maar als je dan toch zonder oogkleppen wil rijden bouw het dan langzaam op.

Het zijn vlucht dieren en bij gevaar gaan ze aan de kletter.

Dus doe voorzichtig.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:18

Ze zijn niet alleen omdat de wagen eng is, maar vooral omdat ze niet zien wat jij doet (jas uitrekken, richting aangeven met de zweep, paraplu) en omdat ze meer aandacht voor jou hebben, omdat ze minder zien moeten ze wel naar jou luisteren om veilig te blijve n.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:20

Je hebt gelijk.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 14:38

Hmmm.. Dit gaat dus 2 kanten op.
Ze is in ieder geval nergens bang voor an laat alles over zich heen komen als ze het maar kan zien.
Ik zelf heb al 4 paarden en ponys beleerd voor de kar maar dat ging toch wel iets mekkelijker...

Weten jullie mensen in de omgeving zwolle die dit soort dingen doen (op professioneel gebied)?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:38

Je moet haar op haar nummer zetten als ze niet bang is, ze heeft maar gewoon door te lopen en niet te kijken waar het geluid vandaan komt.

Met het betuigen ga ik er met de lange lijnen achter lopen en als ze ergens voor terugdeinzen of ze willen omdraaien(om wat voor rede dan ook) sla ik met de zweep op de grond (nooit het paard slaan!) en geef een grote mond. Heb ze altijd zover gekregen dat ze weer liepen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:59

Ik men zonder oogkleppen. Denk dat beide nadelen en voordelen hebben

cheyentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:05

ik zou idd met halve kleppen gaan mennen, zonder gaat vaak toch een keertje fout en als je metkar en al aan de kletter gaat heb je toch een probleem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:12

Mijn merrie is heel braaf, maar ze ziet wel alles. Ik wil haar dus wel graag met oogkleppen mennen straks, dus beleren we haar daar ook mee. Ze heeft er een keer mee op stal gestaan om eraan te wennen en de eerste keer aan de lange lijnen wilde ze eerst niet lopen, maar met een beetje geduld wel, en nu zijn de oogkleppen al geen probleem meer. Ik mende mijn shet ook lang zonder oogkleppen maar ik moet zeggen dat ze nu met zelf ook zekerder is en ik zit ook een stuk rustiger.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:13

Ik heb m'n 3 paardjes zelf beleerd voor de wagen en rij nu nooit met oogkleppen.
Mijn oude pony was 17 jaar en had d'r leven lang alles gezien. Ik vond het dus onzinnig om haar voor de wagen met oogkleppen te laten lopen. Heb het wel een geprobeerd, maar dan vond ze niet enge dingen toch ineens wel eng. Ook had ze de neiging zich helemaal om te draaien om toch alles te zien.

Monty heb ik ook zonder oogkleppen beleerd en later op advies van anderen toch met oogkleppen gereden. Op zich geen probleem, maar sinds die tijd is hij als de dood voor vrachtwagens, helaas was dit in het pre-oogklep tijdperk geen probleem, maar daarna en nu nog steeds wel. Hier heb ik dus heel erg spijt van.

Timano heb ik nog nooit met oogkleppen gereden (ga niet weer dezelfde fout maken als met monty). Het is mijn achterpony in tandem en zelfs dan rij ik tot nu toe zonder oogkleppen (misschien halve oogkleppen in de toekomst). Het bevalt mij dus heel goed zonder.

Daarnaast vind ik het ook mooier/luxer staan, maar veiligheid gaat natuurlijk voor. Een paard dat van de wagen of zweep eng vind en dan op de kletter gaat kan beter met oogkleppen gereden worden

Je hoort mij ook niet zeggen dat je zonder oogkleppen MOET rijden. Dit is per paard en menner verschillend. Ik vind alleen wel dat sommige paarden heel goed of zelfs beter zonder oogkleppen gereden kunnen worden. Ik weet niet of je wedstrijden wil rijden, maar bereid je alvast voor op veel vragen en zelfs op commentaar van de jury. Vooral de jury's van de oude stempel kunnen het toch niet laten een opmerking te plaatsen.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:18

Met oogkleppen vind ze gewoon de/het kleinste aanraking of geluidje al eng.
Misschien helpt het om eens met oogkleppen te gaan rijden? Dat er dus niets gebeurt terwijl ze die dingen op heeft.

Nogmaals: Bedankt voor de reacties maar erg lastig dat jullie meningen zijn verdeeld!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:29

Hier zijn al een hoop discussies over gevoerd.

Ik rij altijd met oogkleppen. Het is misschien even wennen voor je pony maar ik zie er zeker de voordelen van in. Je pony is minder snel afgeleid omdat hij gewoon minder ziet. Zeker in de hindernissen ben ik blij dat ik kleppen heb omdat mijn pony anders zelf mee gaan denken.

De rest is denk ik al gezegd.

Anouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:50

Heb met mijn shet ook het probleem gehad, verder gegaan zonder oogkleppen en zo loopt meneertje nu 2,5 jaar in het tuig. Bevalt me prima.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:52

LadyF schreef:
Misschien helpt het om eens met oogkleppen te gaan rijden? Dat er dus niets gebeurt terwijl ze die dingen op heeft.

Nogmaals: Bedankt voor de reacties maar erg lastig dat jullie meningen zijn verdeeld!

Ik weet niet veel van beleren voor het tuig,
maar ik wou even zeggen dat ik op mijn verzorgpaard, waar ook mee gemend werd, een tijdje met oogkleppen heb moeten rijden met zadel omdat het normale hoofdstel uitgeleend was.
Als je er eenmaal op zat, was het niet echt een probleem meer, maar het opstijgen vond ze in het begin heel erg eng.
We hebben haar er uiteindelijk overheen geholpen, maar ze bléef bang & wegrennen met opstijgen, óok toen we ons gewone hoofdstel weer terug hadden.

Dat wou ik even zeggen, ik vond het wel 'relevant'

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:12

deesjuh schreef:
LadyF schreef:

Ik weet niet veel van beleren voor het tuig,
maar ik wou even zeggen dat ik op mijn verzorgpaard, waar ook mee gemend werd, een tijdje met oogkleppen heb moeten rijden met zadel omdat het normale hoofdstel uitgeleend was.
Als je er eenmaal op zat, was het niet echt een probleem meer, maar het opstijgen vond ze in het begin heel erg eng.
We hebben haar er uiteindelijk overheen geholpen, maar ze bléef bang & wegrennen met opstijgen, óok toen we ons gewone hoofdstel weer terug hadden.

Dat wou ik even zeggen, ik vond het wel 'relevant'

Haha weet je dat ik daar helemaal niet bij stil heb gestaan..
Inderdaad handig om te weten!
Dankje!

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:52

word het de eerste keer dat je je paard zelf voor de kar doet??? want ik rij mijn pony wel met oogkleppen maar daar is niet echt een rede voor maar een kennis van mij rijdt zonder oogkleppen omdat haar pony het met oogkleppen het ook wat enger vinden.

LadyF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:12

Fellowww schreef:
word het de eerste keer dat je je paard zelf voor de kar doet??? want ik rij mijn pony wel met oogkleppen maar daar is niet echt een rede voor maar een kennis van mij rijdt zonder oogkleppen omdat haar pony het met oogkleppen het ook wat enger vinden.

Deze pony probeer ik nu voor het eerst zelf voor de kar te doen maar ik zal nog eens bellen met de fokker die hem voor de kar had lopen of hij met of zonder oogkleppen had. Maar hij reed wedstrijden en shows dus ik neem niet aan dat hij zonder reed..

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:08

Beetje erg laat maar ik had dus de fokker gebeld en die heeft haar dus nooit met oogkleppen voor de kar gehad...
Zonder oogkleppen geprobeert en tadaa, mevrouw metamorfoost zich in een prima gedragende menpony!
Wou het toch even laten weten voor degene die hier gereageerd hadden. Bedankt voor de reacties!

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:59

Als ik dat verhaal zo hoor zou ik inderdaad ook zeggen: zonder oogkleppen. zelf rijdt ik mijn shet wel altijd met oogkleppen, ookal is 't zo'n geweldig mak beestje dat ze vrijwel nergens van schrikt, maar ik merk dat ze met oogkleppen op toch wat meer haar aandacht bij mij heeft. zonder oogkleppen krijg je echt dat gekijk overal naar, en zoiets van 'oh, kijk daar staat een pony in de wei!' of 'goh, da's lekker groen gras, even van dichtbij bekijken hoor ', waardoor al haar aandacht voor mij dus even tijdelijk verslapt, en juist die aandacht heb je wel nodig als je door 't verkeer heen rijdt ;)

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:33

Oud topic en het probleem is inmiddels opgelost, hier een slotje