[AR] [NH] onhandelbaar jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[NH] onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:35

oke, onhandelbaar is iets teveel gezegd.
voor de koets is het een ideaal paard. luistert goed, allemaal geen probleem
maar dan:
in de wei: soms komt ze op je afgegalopeerdn ga je niet opzij, ben je plat.
tijdens poetsen: voetsjes geven doet ze niet, opzij gaan doet ze niet, achteruit gaan wel.
halster aandoen gaat redelijk goed, hoofdstel, ze gooit haar hoofd omhoog, omlaag, alle kanten op.
en het is een zwaar hoofd.
als ze de kans krijgt trapt ze op je voeten, of waar ze maar kan op trappen.
longeren: stuur ze van je weg (met touw of zweep), ze loopt half rondje, draait zich om, galopeert op je af, en bokt in je richting (ja als ze dit deed sloeg ik erachter met de zweep uit zelfbescherming, resultaat: ik mocht onder hte hek door vluchten)
aan het halster gaan wandelen langs de weg: draait zich na enkele meter o, gooit je omver, en gaat gaan grazen.
in de wei is dit trouwens geen probleem, stap en halt gaan goed.
er kwamen eens kinderen, kind op de rug, halster aan, en gaan wandelen, madam wilde geen stap verzetten.
voor een watertrens heeft ze geen respect.
het enige waar ze respect voor heeft is haar liverpoolstang op het 2 de gat.

ikzelf vertik het om met de stang te gaan rijden, de eigenaar is daar wat boos om.
ik ga nog verongelukken zegt hij.
maar als ik er nu een stang inhang, wat is dit dan over een jaar of 2 jaar?
ze loopt er nu al door...

ik weet echt niet hoe ik dat kan oplossen hoor
ik heb het vriendelijk gevraagd, geen effect, afgestraft (en hard ok) geen effect.
vandaag geweest rijden met 2 paarden, tegen dat we thuis waren is door de schuld van het jonge paar het oudere paard half op hol geslagen, er zat op beide geen rem meer op. terwijl het oude anders op HO al stilstaat.

het is echt niet meer te doen
iemand een oplossing?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:39

Hoi Dutske,

Klinkt meer als een niet-opgevoed paard. Misschien wil je de volgende vragen beantwoorden:
- Hoe oud is het paard?
- Hoe lang ben je al met 'm aan het werk?
- Heb je wel eens grondwerk geprobeerd, freestyle?
- Geen lichamelijke gebreken?

Daar ben ik benieuwd naar. Ik vind het heel goed dat je niet direct een zwaarder bit in wilt hangen! Maar snap ook dat het moeilijk en frustrerend is...

marcs

Re: onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:43

ik zeg: ram'm voor de kop

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:44

leeftijd: 2.5 gepasseerd (voor ik heel bokt over me krijg: ze werkt nauwelijks: ze heeft enkele keren voor de koets gestaan (korte stapritjes), en onder het zadel zijn het korte stapritjes en kwestie van links en rechts erop zetten. Ook niet mijn keus om er nu al op te zitten, maar de eigenaars willen het zo, helaas.
ik heb er misschien 3 keer opgezeten,ik weeg amper 60 kilo, en het paard zelf is een boulonnais (trekpaard) )

-half jaar aan het werk, van begin deze zomer, met aan het werk bedoel ik dus, gewennen aan tuig, en enge dingen (plastiekzakken die zwaaien etc.) zadel op en af, eens erop zitten, niet dat ze al een uur moet draven en galoperen.

-grondwerk: dat is het net, ik kan ze niet van me wegsturen want ze komt me gewoon platlopen.

normaal geen gebreken, ze maait ietwat naar buiten met haar voorbenen, maar dat is een gevolg van haar lompheid.

edit: marcs: heb ik al geprobeert: ze beet eens, tik tegen haar neus, haarreactie, ze beet weer, ik heb ze een opdonder gegeven, had nog 2 dagen pijn aan men hand. Mevrouw kwam knuffelen.
ze is verschrikkelijk lomp en ongevoelig, ze is nu de laatste tijd bezig de omheining aan het slopen (met stroom op! )

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:47

Jeetje, wel een moeilijk portret! Ik ben bang dat ze gewoon totaal geen respect voor je heeft... Daarom kun je haar ook niet wegsturen. Moeilijk om vanachter de compu tips te geven, omdat ik denk dat je een ervaren grondwerk-persoon erbij moet halen. Het zit in je hele houding namelijk.

En ja, je hebt gelijk, erg jammer dat ze zo jong al wat moet doen. Zeker die grote stevige paarden moeten goed groeien. Dus het kan best zijn dat dat ook te maken heeft met haar gedrag. Misschien is er gewoon nog niet aan toe...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:55

het zou wel kunnen dat ze er nog niet aan toe is.
maar toch, de keren dat ze moet werken zijn op een hand te tellen.
ze is er toch wel aan toe om netjes aan het halster mee te lopen, of opzij te gaan, of haar voeten op te tillen zonder dat je half vertrept wordt?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:59

Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Dat zijn juist dingen die je kunt trainen als ze jong zijn. Het zal toch een dominantieprobleem zijn. Bedenk een 'afstraffing' (welvriendelijk natuurlijk) die voor haar zou kunnen werken en wees supersuper consequent! Ik ben bang dat het haar te vaak gelukt is allemaal!

Vergeet ook niet onwijs positief te zijn als ze dingen goed doet!!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 14:22

positief belonen doe ik zowiezo al, het moet ook leuk zijn.
afstraffen, ik weet echt geen manier.
eens schreeuwen helpt niet, tik op haar neus, ook niet, met zweepje een tik, draait ze haar kont en bokt in je richting.
halster met touw over neus, door de mond, touwhalster, helpt allemaal niet.
ik kan toch maar moeilijk met een stroomprikker gaan rondlopen (van de varkens) daar heeft ze nog een beetje respect voor (niet voro de prikker, voor stroom die op de draad staat, prikker heb ik niet geprobeert hoor)

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:42

Als ik dit zo lees denk ik ook dat je een dominantieprobleem hebt
Het zijn natuurlijk ook ontzettend sterke, grote paarden en ja, als ze dat eenmaal doorhebben en het karakter is ook nog dominant.
Misschien is het verstandig om hier (in de praktijk!) hulp (NH)bij te zoeken van iemand die meer ervaring heeft met dit soort karakters.
Ik denk dat je door steeds maar harder straffen te gebruiken niet zo heel veel opschiet. Naar mijn idee roep je dan van haar kant alleen maar meer agressie op En letterlijk vechten met een paard, dat verlies je toch. Ik denk dat je beter aan de oorzaak kunt gaan werken mét een ervaren iemand, zodat ze respect voor jou krijgt _/-o_
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:45

ik zou het ding nog even de tijd geven. Gewoon me wat gaan verdiepen in grondwerk, en het werken achter wege laten tot ze 3,5 a 4 jaar is. Vroeg zat. Ik denk dat je problemen hebt omdat het diertje er gewoon nog niet aan toe is. Ik denk ook dat je met een paar maanden grondwerk al een heleboel problemen eruit hebt. En dan heb je ook nog eens een veel betere basis om volgend jaar het werk opnieuw op te pikken.
Mijn mening hoor, voordat ik heel bokt weer over me heen krijg, kijk maar wat je ermee doet.
Groetjes, Lacuna

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 16:50

grondwerk allemaal goed en wel, maar hoe pak ik dit aan?

hulp van iemand die daarmee bezig is is geen optie
en belgie is dit nog allemaal niet bekend, en ik heb zelfs al een halfjaar moeten zoeken voor ik gewoon les kon vinden.

dus ik zoek een manier om te beginnen met grondwerk.
problemen en dergelijke kan ik zelf wel oplossen, als ik weet hoe
maar nu heb ik geen basis, noch de kennis en (voorlopig de ruimte ook niet, behalve de wei) van grondwerk.
dus ik wil weten, hoe begin ik eraan, trucjes, tips?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:03

@Lacuna; ik denk dat het in dit geval beter zou zijn het wel meteen aan te pakken. 2.5 is een gevoelige leeftijd en als er nu al problemen zijn, kunnen die het beste zsm worden opgelost, denk ik (ik bedoel niet niet over-je-heen- vallend )

@dutske; ik had niet door dat je in België zit. Is er daar zó weinig. Wat lastig zeg.

Ik heb zelf een boek van Klaus Ferdinand Hempfling, Natuurlijk Paardrijden (leest makkelijk)
En een boek van Inge Teblick, Grondwerk met paarden (= heel duidelijk wel veel tekst maar heel goed stapsgewijs)

Nog een is van Lesley Bayley, Paarden Trainen aan de hand (ook heel duidelijk en verschillende soorten methodes)

En een boek van Richard Maxwell, Van veulen tot Rijpaard.

Ik denk dat die boeken je zeker verder kunnen helpen.
Als je isbn nrs nodig hebt om evt te bestellen, dan roep je maar!

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:39

dutske schreef:
grondwerk allemaal goed en wel, maar hoe pak ik dit aan?

hulp van iemand die daarmee bezig is is geen optie
en belgie is dit nog allemaal niet bekend, en ik heb zelfs al een halfjaar moeten zoeken voor ik gewoon les kon vinden.

dus ik zoek een manier om te beginnen met grondwerk.
problemen en dergelijke kan ik zelf wel oplossen, als ik weet hoe
maar nu heb ik geen basis, noch de kennis en (voorlopig de ruimte ook niet, behalve de wei) van grondwerk.
dus ik wil weten, hoe begin ik eraan, trucjes, tips?

Grondwerk is hier wel bekend hoor. (en pat parelli) Hier een straat van mij af wonen 2 mensen die hier cursussen in geven en hun gewone rijpaarden volledig hebben omgeschoold e.d. en ze hebben zelf ook zo'n groot paard. Als je wil kan ik hun website bezorgen e.d.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:23

Dit is inderdaad een moeilijk geval.
Maar, als ik vragen mag, hoe probeer jij je paard van je af te houden?
Ik ken geen enkel paard dat het nog waagt door iemand heen te lopen als diegene met een flinke longeerzweep in de bak staat.
Als ze het dan NOG probeert kun je haar altijd nog (niet te hard) slaan met de longeerzweep.

Probeer zelf ook geen angst uit te stralen.
Sta rechtop en probeer te laten zien dat je niet voor haar aan de kant gaat!

heel veel succes

Marrietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:10

Kijk eens op de website van Belgian Horsemanship Association daar staat veel info op en ook links van mensen die in Belgie actief zijn.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:18

Zou het niet gewoon zo kunnen ze dat het paard nog te jong is voor dit 'werk'???
Ik ken het paard helemaal niet en wil ook zeker niemand beschuldigen maar 2.5 is naar mijn idee nog jong. Heeft het paard wel in de opfok gestaan?
Krijgt het paardje niet teveel indrukken? MIsschien kan hij dit gewoon niet verwerken en word hij daarom zo vervelend?

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:19

Dutske,

Ik vind het heel erg vervelend om te horen hoe het allemaal gaat en vaak moet bij je. Ik begrijp dat je paard nog jong is en van het ras Belg.

Ik denk dat dit niets uitmaakt. Als ik de keuze zou hebben zou ik een paard van deze leeftijd ook nog niet aan het werk zetten maar ik heb geleerd als zaken toch "moeten" doe dan je best om het zo goed als mogelijk te doen. Uiteindelijk heeft geen enkel paard er voor gekozen om bereden te worden.

Grondwerk met een Belg hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik heb een jaartje geleden een clinic op de wouwse plantage gegeven. Mijn wilde graag dat ik als voorbeeld paard een Belg gebruikte.

Dit leverde geen enkel probleem op. Ik heb namelijk een aanpak uitgewerkt de laatste jaren die is gebaseerd op de taal van het paard. Aangezien een Belg ook de diersoort Paard is begrijpt hij alles wat ik vraag.

Je gaf zelf al aan dat een heleboel traditionele hulpmiddelen geen enkel effect hebben. Dit is mede gelegen in het feit dat het paard koudbloedig is en de omgang die andere mensen er mee hebben.

Het is vrij lastig om je via bokt de juiste tips te geven. Het feit dat je hulp gaat zoeken is het beste begin.

Het is inderdaad frapant om te zien hoeveel vragen ik van mensen uit Belgie krijg. Het gehele Natural Horsemanship staat daar nog in de kinderschoenen.

Ik heb er moeite mee om te lezen hoe lastig het allemaal gaat en ben bereid om je een keer te komen helpen. Het moet dan wel in het nederlandstalige gedeelte van Belgie zijn wat mijn Frans is beroerd.

Wil je wat meer over mijn aanpak weten kijk dan even op het volgende topic. viewtopic.php?f=8&t=509314

Mocht je interesse hebben PB mij dan maar even.

Conrad

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:26

mm t is toch altijd lastig he jonge paarden? Maar zoals hierboven ook al word gezegd is ie niet gewoon echt een beetje te jong!?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:31

Lastig hoor, als het allemaal moet van de eigenaar. komt me bekend voor hoor, ik vind het nog knap zoals je het oppakt Dutske!

Verder zou Conrad je bijvoorbeeld best kunnen helpen volgens mij

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:38

Vickelientje schreef:
@Lacuna; ik denk dat het in dit geval beter zou zijn het wel meteen aan te pakken. 2.5 is een gevoelige leeftijd en als er nu al problemen zijn, kunnen die het beste zsm worden opgelost, denk ik (ik bedoel niet niet over-je-heen- vallend )

Uhh... Als er nu al problemen zijn moeten die opgelost worden... Ok, tot zover kan ik het misschien nog wel met je eens zijn...
Maar wat is dan de oorzaak van die problemen? Want door de oorzaak aan te pakken, kun je het probleem uiteindelijk oplossen, dat ben je met me eens hoop ik? En mijn persoonlijke mening is dat de kans erg groot is dat de oorzaak van de problemen die de TS met haar paard heeft ligt in het feit dat het paardje nog wel erg jong is voor het werk dat van het dier gevraagd wordt.
Ik verwacht dat wanneer de TS zou wachten tot het diertje 3,5, misschien 4 jaar zou zijn, ze veel minder problemen zou hebben bij het opleren van dit paard.
maar dat is gewoon mijn mening hoor, dat is hoe ik tegen de dingen aankijk, en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken he. We leven in een vrij land. IK zou het op deze manier aanpakken, maar iemand anders zou het anders doen. Ik kan enkel mijn advies geven, en iedereen moet zelf maar weten wat ze ermee doen
Groetjes, Lacuna

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:59

Lacuna schreef:

Uhh... Als er nu al problemen zijn moeten die opgelost worden... Ok, tot zover kan ik het misschien nog wel met je eens zijn...
Maar wat is dan de oorzaak van die problemen? Want door de oorzaak aan te pakken, kun je het probleem uiteindelijk oplossen, dat ben je met me eens hoop ik? En mijn persoonlijke mening is dat de kans erg groot is dat de oorzaak van de problemen die de TS met haar paard heeft ligt in het feit dat het paardje nog wel erg jong is voor het werk dat van het dier gevraagd wordt.
Ik verwacht dat wanneer de TS zou wachten tot het diertje 3,5, misschien 4 jaar zou zijn, ze veel minder problemen zou hebben bij het opleren van dit paard.
maar dat is gewoon mijn mening hoor, dat is hoe ik tegen de dingen aankijk, en iedereen mag daar natuurlijk anders over denken he. We leven in een vrij land. IK zou het op deze manier aanpakken, maar iemand anders zou het anders doen. Ik kan enkel mijn advies geven, en iedereen moet zelf maar weten wat ze ermee doen
Groetjes, Lacuna

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje flauw om daarop te blijven hameren terwijl de TS duidelijk heeft aangegeven dat zij daar helaas niet over kan beslissen.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:15

Lacuna schreef:

Groetjes, Lacuna

Hey, zeker ben ik het met je eens dat de oorzaak moet worden aangepakt! Absoluut. Ik vind het ook te jong om te rijden, maar dat was haar vraag niet.
Ze schrijft ook dat zij niet echt invloed heeft op het wel of niet rijden. Dat wil de eigenaar.
Het probleem is inmiddels al aanwezig, dat is duidelijk, dus moet daar zo snel mogelijk aan gewerkt worden, zodat het contact tussen paard en mens weer verbetert Als je dit zo laat doorgaan en het paard is straks volwassen, dan wordt het alleen maar een groter probleem.
Is ook de reden waarom ik zo de nadruk leg op hulp in de praktijk van iemand met ervaring
Gelukkig zag ik tussen de reacties iemand die wil en kan helpen

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:17

dutske schreef:
leeftijd: 2.5 gepasseerd (voor ik heel bokt over me krijg: ze werkt nauwelijks: ze heeft enkele keren voor de koets gestaan (korte stapritjes), en onder het zadel zijn het korte stapritjes en kwestie van links en rechts erop zetten. Ook niet mijn keus om er nu al op te zitten, maar de eigenaars willen het zo, helaas.
ik heb er misschien 3 keer opgezeten,ik weeg amper 60 kilo, en het paard zelf is een boulonnais (trekpaard) )

-half jaar aan het werk, van begin deze zomer, met aan het werk bedoel ik dus, gewennen aan tuig, en enge dingen (plastiekzakken die zwaaien etc.) zadel op en af, eens erop zitten, niet dat ze al een uur moet draven en galoperen.

-grondwerk: dat is het net, ik kan ze niet van me wegsturen want ze komt me gewoon platlopen.

normaal geen gebreken, ze maait ietwat naar buiten met haar voorbenen, maar dat is een gevolg van haar lompheid.

edit: marcs: heb ik al geprobeert: ze beet eens, tik tegen haar neus, haarreactie, ze beet weer, ik heb ze een opdonder gegeven, had nog 2 dagen pijn aan men hand. Mevrouw kwam knuffelen.
ze is verschrikkelijk lomp en ongevoelig, ze is nu de laatste tijd bezig de omheining aan het slopen (met stroom op! )

Ik denk dat als je dit op een eerlijke manier wil oplossen, je de eigenaars opnieuw zult moeten africhten.
Want ookal doe jenog zo je best, als er nog anderen met het paard omgaan en die pakken het niet goed aan, dan is dit niet eerlijk voor het paard!(of bemoeien ze zich er niet mee?)
Zelf heb ik een topic bij rijtechnische problemen gezet" wanneerinrijden, moet je zien!" met een heel interessant artikel, misschien kun je dit eens lezen en doorgeven aan de eigenaren....
Zo'n jonge lompert moet je echt africhten anders wordt het steeds gevaarlijker ( ik heb zelf een lompe boerin van een tinker in de tuin van 2-en half ) dus ik weet wat je bedoelt!
Maar om erop te gaan zitten is écht te jong en ook te gevaarlijk op deze manier!(áls je erop gaat probeer dan in ieder geval zo weinig mogelijk te doen, geen wendingen enz.)
Begin gewoon met de kleine dingen en zorg dat hij léért reageren op kleine signalen, en goed naar je stem.( aan de hand stappen, halthouden, achterwaarts met hengstenketting, niet luisteren, ruk aan de ketting)
Hou er rekening mee dat dit voor het paard een hele verandering zal zijn, dus maak het niet te moeilijk, kleine stapjes !
Succes!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:57

wendytjeG schreef:
Lacuna schreef:

Groetjes, Lacuna

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje flauw om daarop te blijven hameren terwijl de TS duidelijk heeft aangegeven dat zij daar helaas niet over kan beslissen.

oei..
hieruit blijkt maar weer dat ik serieus iets moet doen aan mijn blondheid...Ik had daar totaal overheen gelezen *schaam schaam*
mijn excuses aan de TS, hoop dat je het op een andere, nog steeds paardvriendelijke manier op kunt lossen.
En daarvoor sluit ik mij dan aan bij de reactie hieboven gegeven.
Groetjes, Lacuna

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:02

héhé, excuses aanvaardt hoor
ikzelf vind het ook erg jong, daarom laat ik haar zoveel mogelijk in de wei.
opfok:
als veulen (halfjaar) is ze samen met de fries (ook half jaar) op de wei gekomen samen met een 7 jarige belg.
vorig jaar is er ook een shire-jaarling bijgekomen, maar ide is weer weg omdat zijn heupen niet goed stonden, en ze nooit zou kunnen werken.
een van de volgene weken komt er een shireveulen bij.
de paarden hebben altijd dag en nacht in het land gestaan, in de winter bijgevoert met brokken en hooi/voordroog.
het jonge paard is een boulonnais, ook een trekpaard, maar een slagje lichter dan de belg.
helaas heeft de eigenaar het nu in zijn hoofd gestoken om ze snachts op stal te zetten
dit wil zeggen dat ze de hele nachgt aangebonden staan (soort stand idee, maar in ouwe koeienstanden, dus ze kunnen wel liggen en wat draaien, de ketting is 1m)
totaal niet mijn idee, dus heb voorgesteld om de stal in te delen in 4 boxen van 3*3 (wel wat klein voor zon grote paarden, maar liever een box van 3*3 dan aangebonden)
wanneer die gata komen is helaas onbekend...

hier in belgie is er inderdaad erg weinig,en als er iets is is het redelijk duur.
(ben ook maar een student, dus veel betalen kan ik daarvoor niet)

Dito: in welke streken zit je?
ik in West-Vlaanderen, roeselare

Lotte: ik stond met een longeerzweep in de piste.
nu had ik ze niet aan de loste, maar wel vrij lopen, omdat ik al door had dat ze dwars ging doen, en dan liever niet loop te klooien met de longe.
ik stuurde ze van mij weg in stap.
mevrouw aarzelde een beetje, dus ik geef een hulp met de zweep (liet het gewoon bewegen)
daarop draaide ze zich om en kwam op me af gegalopeert.
ik heb dan de zweep goed rondgezwaait, opzij gesprongen, en toen ze bokte ermee op haar kont gemept.
(toen sloeg ze een halve meter van me af)
de tweede keer ging het hetzelfde, maar sloeg ze vlak naast mij.
en het was gemeend, ik zag het duidelijk, nog eens en ze had me mee.
het is een erg lief paard, erg knuffelig, maar owee als je haar iets wil laten doen.
vroeger was de bels in de kudde de baas.
ik heb ze onlangs betrakt in de stal, ze stonden beide met hun konten naar elkaar vol op elkaar te meppen.
geen van de twee gaf toe
maar binnen hier en een jaar of 2 is de boulonnais de baas in de kudde.

Marrietje: ik zal eens kijken, bedankt

Daantje: het pard staat nu overdag i een andere wei met meer gras, en snachts dus aangebonden op stal, van te voor stonden ze dag en nacht op de wei.
ook gewoon aan het halster meelopen heeft ze géén respect. ze loopt waar ze wil, mikt op je voeten, als ze de kans krijgt plet ze je tussen haar en de muur, etc.
op het moment dat ze me eens probeerde te pletten heb ik keihard men elleboog erin gestompt, geen effect.
gelukkig had ik net een spoor vast (nem die net uit de poetsdoos om weg te leggen), en heb die dan keihard in haar ribben geramd.
dna was ze net genoeg beduusd dat ik er tussenuit kon knijpen.
maar vroeg of laat veroorzaakt ze ongelukken.

Pruyssen: je aanbod is geweldig _/-o_
Maar als u ver van hier woont moet u echt die moeite niet doen hoor.Misschien eerst online helpen, als dat ook nog niet werkt is er nog tijd genoeg?

over het jong zijn en het werk
"zwaar" is het werk niet, ze heeft deze zomer enkele keren voor de koets gestaan.
en dat pakte ze heel erg goed op.
in augustus heb ik er dan enkele keren opgezeten, en de straat op en af geweest.
sindsdien staat ze praktisch weer stil, ik ontwijk het een beetje als die waat aandringt, of zeg dat ik geen tijd heb om haar ook mee te nemen, of te slecht weer.
maar nu en dan moet ik er eens op.
ik zou dolgraag ermee aan de hand gaan wendelen, lekker rechte lijnen, maar als ze zo doet zoals nu durf ik haar nog bijna niet naar de wei te brengen.
ik weeg 60 kilo, versus zwaar trekpaard= geen goede combinatie.
om aan de piste te raken (10 minuten stappen) moet ik ofwel de trailer nemen (ze hebben niet altijd tijd en ik heb niet graag dat de eigenaars op mijn vingers kijken ) of onder het zadel.

ik rij niet in de piste, een kort rondje over straat, ze kan kijken wat ze wil, op het tempo dat ze wil,het zijn rechte lijnen.
gewoon links rechts en rem eropzetten, maargoed ik raak nauwelijks de straat uit...