Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AnnemiekvM schreef:Voorlopig nog niet. Ik zou met longeren beginnen als hij 3 jaar is. En vandaaruit opbouwen naar het inrijden. Het is belangrijk dat je tinker goed kan groeien zonder dat hij belast wordt.
Nu kun je wel andere dingen leren. En wandelingen maken om hem aan dingen te laten wennen.
Veel plezier!
marielle787 schreef:Heeey ja ik zal hem nu ook nog niet gaan longeren maar je kan wel al beginnen als hij rond de 2 en een half is want dan zijn ze meestal toch al zo goed als uitgegroeid
Urielle schreef:Vanaf drie jaar ongeveer en dan niet te lang en niet te vaak. Zo snel mogelijk daarna zadelmak maken: het rijden van rechte lijnen is minder belastend dan die rondjes lopen.
JastieHorse schreef:Ok dank je wel voor de reacties. We zijn nu bezig met hem lekker te poetsen, en buiten wandelen doen we ook, helaas hebben we geen bak tot onze beschrikking waar hij kan lopen, wel laten we hem soms even los in het weiland zodat hij toch kan gaan rennen.
Supertje schreef:Urielle schreef:Vanaf drie jaar ongeveer en dan niet te lang en niet te vaak. Zo snel mogelijk daarna zadelmak maken: het rijden van rechte lijnen is minder belastend dan die rondjes lopen.
Daar ga ik helemaal in mee. Vaak beginnen mensen al een half jaar voor het zadelmak maken met longeren, dat is totaal onnodig en veel te belastend.
Een paar keer aan de longe doen en de stemhulpen aan leren, zadel leren verdragen en dan erop.
Vanaf 3 jaar is een mooie leeftijd.JastieHorse schreef:Ok dank je wel voor de reacties. We zijn nu bezig met hem lekker te poetsen, en buiten wandelen doen we ook, helaas hebben we geen bak tot onze beschrikking waar hij kan lopen, wel laten we hem soms even los in het weiland zodat hij toch kan gaan rennen.
Staat hij verder op stal dan?!? En hoe vaak en hoe lang is af en toe in het weiland? Een paard van 1,5 jaar hoort niet op stal te staan, die hoort de hele dag buiten te staan met leeftijdsgenootjes in de opfok!
In ieder geval niet op stal, en zeker in een groep paarden.
lachmar schreef:marielle787 schreef:Heeey ja ik zal hem nu ook nog niet gaan longeren maar je kan wel al beginnen als hij rond de 2 en een half is want dan zijn ze meestal toch al zo goed als uitgegroeid
Een paard groeit tot z'n 6de hoor.