[AR] [LO]Wanneer beginnen met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

[LO]Wanneer beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:24

Ik verzorg een tinker van 1,5 jaar en vroeg me af vanaf welke leeftijd ik hem mag gaan longeren, en wanneer hij een hoofdstel met bit in mag.
Misschien stomme vragen, maar wil niks te vroeg doen!

Gr Christa
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 14-12-05 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:28

Voorlopig nog niet. Ik zou met longeren beginnen als hij 3 jaar is. En vandaaruit opbouwen naar het inrijden. Het is belangrijk dat je tinker goed kan groeien zonder dat hij belast wordt.
Nu kun je wel andere dingen leren. En wandelingen maken om hem aan dingen te laten wennen.
Veel plezier!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:59

AnnemiekvM schreef:
Voorlopig nog niet. Ik zou met longeren beginnen als hij 3 jaar is. En vandaaruit opbouwen naar het inrijden. Het is belangrijk dat je tinker goed kan groeien zonder dat hij belast wordt.
Nu kun je wel andere dingen leren. En wandelingen maken om hem aan dingen te laten wennen.
Veel plezier!

Helemaal mee eens.
Nu zeker nog niet beginnen is veelste vroeg en je kunt dan harstikke veel schade aanrichten.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:01

Zeker niet voordat hij 2,5 is en idd, nog beter is 3 jaar.
Als je nu al begint belast je hem veel te veel en dat is echt niet goed.

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:25

Heeey ja ik zal hem nu ook nog niet gaan longeren maar je kan wel al beginnen als hij rond de 2 en een half is want dan zijn ze meestal toch al zo goed als uitgegroeit maar je kan wel lekekr met hem in de bak rondjes gaan lopen en rennen dat is alleen maar goed voor hem als hij lekekr in de handen is.. En buiten lopen zal ik zelf ook niet doen omdat jonge paarden van kunnen schrikken en snel kunnen omkeren dus ik zal zelf met buiten lopen beginnen zodra hij ingereden is want als je erop zit heb je je paard meestal beter onder controle!

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:27

marielle787 schreef:
Heeey ja ik zal hem nu ook nog niet gaan longeren maar je kan wel al beginnen als hij rond de 2 en een half is want dan zijn ze meestal toch al zo goed als uitgegroeid

Een paard groeit tot z'n 6de hoor.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:34

Vanaf drie jaar ongeveer en dan niet te lang en niet te vaak. Zo snel mogelijk daarna zadelmak maken: het rijden van rechte lijnen is minder belastend dan die rondjes lopen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:54

wanneer het paard er klaar voor is. nu nog niet, laat die nog maar wat groeien en paard zijn. gewoon er nu mee bezig zijn, beetje poetsen, voetjes optillen, beetje rondwandelen aan de hand,...
kijk over een jaartje eens wat hij van een longe vindt, dan eens een hoofdstel proberen. sommige paarden zijn nu eenmaal sneller volwassen dan andere, en met sommige paarden moet je dus later beginnen inrijden en anderen kunnen dan weer wat vroeger zadelmak worden gemaakt. rustig aan en geduld, dat is het sleutelwoord.

Christadk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:45

Ok dank je wel voor de reacties. We zijn nu bezig met hem lekker te poetsen, en buiten wandelen doen we ook, helaas hebben we geen bak tot onze beschrikking waar hij kan lopen, wel laten we hem soms even los in het weiland zodat hij toch kan gaan rennen.

_Dunja_

Re: Wanneer beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:48

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:06

Urielle schreef:
Vanaf drie jaar ongeveer en dan niet te lang en niet te vaak. Zo snel mogelijk daarna zadelmak maken: het rijden van rechte lijnen is minder belastend dan die rondjes lopen.

Daar ga ik helemaal in mee. Vaak beginnen mensen al een half jaar voor het zadelmak maken met longeren, dat is totaal onnodig en veel te belastend.
Een paar keer aan de longe doen en de stemhulpen aan leren, zadel leren verdragen en dan erop.
Vanaf 3 jaar is een mooie leeftijd.
JastieHorse schreef:
Ok dank je wel voor de reacties. We zijn nu bezig met hem lekker te poetsen, en buiten wandelen doen we ook, helaas hebben we geen bak tot onze beschrikking waar hij kan lopen, wel laten we hem soms even los in het weiland zodat hij toch kan gaan rennen.

Staat hij verder op stal dan?!? En hoe vaak en hoe lang is af en toe in het weiland? Een paard van 1,5 jaar hoort niet op stal te staan, die hoort de hele dag buiten te staan met leeftijdsgenootjes in de opfok!
In ieder geval niet op stal, en zeker in een groep paarden.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:00

VMR -> UZ

Christadk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:50

Supertje schreef:
Urielle schreef:

Daar ga ik helemaal in mee. Vaak beginnen mensen al een half jaar voor het zadelmak maken met longeren, dat is totaal onnodig en veel te belastend.
Een paar keer aan de longe doen en de stemhulpen aan leren, zadel leren verdragen en dan erop.
Vanaf 3 jaar is een mooie leeftijd.
JastieHorse schreef:

Staat hij verder op stal dan?!? En hoe vaak en hoe lang is af en toe in het weiland? Een paard van 1,5 jaar hoort niet op stal te staan, die hoort de hele dag buiten te staan met leeftijdsgenootjes in de opfok!
In ieder geval niet op stal, en zeker in een groep paarden.

Ik ben het helemaal met je eens! Maar helaas ben ik zijn eigenaar niet en heb het dus niet voor het zeggen. Hij staat verder op stal ja..hij heeft wel een uitloopstal, maarja hij mist gewoon het contact met andere paarden. We gaan dit ook voorzichtig bespreken met de eigenaar dat hij of een ander veulentje erbij moet zetten of hem in de opfok moet doen, want het is best zielig op deze manier want hij wil gewoon spelen en gek doen, dat merk je echt aan hem.

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:49

lachmar schreef:
marielle787 schreef:
Heeey ja ik zal hem nu ook nog niet gaan longeren maar je kan wel al beginnen als hij rond de 2 en een half is want dan zijn ze meestal toch al zo goed als uitgegroeid

Een paard groeit tot z'n 6de hoor.

Pff.. Geloof je het zelf een paard is op zijn 3e bijna helemaal uitgegroeit anders zou je tot zijn 6de moeten wachten met inrijden

kylah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:56

dat is echt niet waar. paarden groeien echt tot ongeveer hun 6e jaar. de ene wat langer dan de andere.

je kan jonge paarden op 3 jarige leeftijd inrijden omdat de ergste groei er dan uit is.

er blijven niet voor niets discussies over wanneer je je paard moet inrijden. meestal heeft dat namelijk met leeftijd te maken

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:45

een tinker groeit zelfs door tot zijn 8ste!!!

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:49

Als je een gezond paard is groeit het dier tot tussen zijn 6e en 8e levensjaar!
Een paard is helemaal niet uitgegroeid bij 3 jaar hoor! Koop een paard als 3 jarige, meet hem, train hem en meet hem weer als hij 8 is... en? Minstens 2 centimeter gegroeit! (minstens heh! kan misschien wel 10 cm zijn joh!)

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:52

Ik heb nu ook een verzorg tinker van 2,3 jaar en nu dan met de winter doe ik eigenlijk niet veel met hem omdat hij natuurlijk geen deken op heeft. Als het een beetje redelijk weer is ga ik meestal met hem aan de hand leren halthouden, stappen en wat draven op comando. Dan bereid je hem al een beetje voor op het longeren en dan snapt hij aan de longe wat je teminste bedoelt met stap, draf en halt.
Als mijn vz tink 2 1/2 jaar is ga ik hem gewoon wat laten stappen aan de longe en leren op bijde handen in een volte te lopen. En dan langzaam opbouwen naar wat draf passen enzo en uiteindelijk een rondje galop. En later pas beginnen met hoofdstel en bitje wennen en als hij tegen de 3 jaar aan loopt misschien beginnen met longeersingel en een losse bijzet.
voor de rest ga ik nog niet te haastig met hem aan het werk, omdat hij nu nogsteeds behoorlijk overbouwd is
(hoe vinden jullie trouwens mijn manier van planning laat maar zeggen van het longeren van mijn vz tink?)