[AR] [NH] recht stilstaan aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

[NH] recht stilstaan aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 00:17

hoi!
Wie heeft er tips voor mijn enter?
Als ik met hem wandel of oefeningen doe (laten reageren op mijn lichaam; ik stilstaan=hij stilstaan enzo) en wil stilstaan draait hij altijd zijn kont van me weg.
Ook met achterwaarts als ik ernaast sta doet hij het scheef van me af. Hoe pak je dit aan zodat hij recht halthoudt?
Ben net bezig met NH dus moet zelf ook nog veel leren, alle tips zijn welkom dus!
Verder gaat t al redelijk goed...
Groetjes anika

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:47

oefeningen als achterwaarts zou ik niet doen voor je paard minimaal 2,5 is. Zeker niet als je dan ook nog eens verwacht dat je paard het recht doet.
Wat het recht halthouden betreft, je zou kunnen overwegen om een muur aan de zijkant als begrenzing te gebruiken. Uiteraard is dit geen "oplossing" maar een "symptoombestrijding" maar ik vind scheef halthouden voor een jaarling niet echt een groot probleem waar al flink aan gewerkt moet worden.
Als je straks als hij oud genoeg is (ook minimaal 2,5, liefst ouder) wat longeeroefeningen gaat doen, waardoor je paard recht in zn lijf wordt zul je zien dat het probleem vanzelf wegtrekt.
Groetjes, Lacuna

anniee

Re: op reactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 10:28

hoi!
Nou weet je wat dus een probleem wordt als hij niet recht kan stilstaan?Dat het met wandelen erg lastig wordt.
Wanneer ik bijvoorbeeld een weg moet oversteken en dus moet stilstaan bij de weg loop je al tegen dit probleem aan.
Als ik dus de weg over moet steken en hij gaat zijn kont draaien doet hij dat naar rechts en kan ik dat dus zelf niet goed tegenhouden.
Gevolg is dan dus wel, dat hij met zijn kont naar de weg gaat staan, soms zelfs heel ver doordraait en dan wordt het dus zelfs een beetje link. Verder kan het me niet zoveel schelen of hij 100%recht gaat staan maar het is meer omdat het nu dus best link en onhandig is...
Verder vindt ik zelf wel dat hij prima achterwaarts kan lopen of is dat lichamelijk teveel gevraagd? Het is meer dat ik wil dat hij mijn ruimte accepteert dus als ik stilsta dat hij dat zelf ook doet en als ik dan een pasje achteruitloop dat hij hetzelfde doet.
Als ik de stal inwil komt hij ook erg naar me toe en dat is ook erg onhandig om de deur dan open te krijgen dus dan moet hij ook achterwaarts. Daarom oefen ik dat zelf dus wel ook aan de hand...
Het is overigens een beer van een vent al nu en erg sterk dus ik wil gewoon voorkomen dat ik daar in de toekomst problemen mee krijg daarom wil ik nu de basis al goed leggen.
Nou meer opmerkingen of tips zijn weer welkom!
Groetjes anika

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:18

Achterwaarts om hem terug te zetten kan best hoor. Als hij met stilstaan zijn kont wegdraait kun je bijvoorbeeld zijn voorhand dan ook opzij zetten. Verder is het gewoon een kwestie van veel oefenen....