[AR] [LO] Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dancinggirl

[LO] Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:53

Hallo!

Ik rij een hafflinger van 5 jaar!
omdat ik op maandag niet zoveel tijd heb en omdat ik denk dat het goed is voor hem en ook voor onze band samen ( reageren op me stem e.d. )
wil ik hem nu elke week longeren.

Maandag heb ik dit voor t eerst gedaan en hij snapt er weinig van...hij wil bij me blijven en begrijpt niet dat hij van me af moet..ik hem hem geprobeerd naar buiten te wijzen door met m´n zweep naar z´n schouder te wijzen??

het ging al wel redelijk goed, zeker we linksom en als hij iets goed deed beloonde ik hem uitgebreid met mijn stem..

hebben jullie nog tips!!??

bedankt alvast!

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:06

Mag ik er nog een vraag aan toevoegen. Wat te doen als je paard onder het longeren bij een overgang van stap naar draf of draf naar galop. Gaat steigeren en bokken? Ze doet het alleen als ze geen zin heeft, dus niet elke keer. En op haar moeilijke kant doet ze het vaker.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 16:07

dancinggirl,

Zelf ook niet veel ervaring met longeren maar ik weet dat mijn instructrice het paard naar buiten "duwt" door met het touwtje (wat aan longeerzweep zit) daar de buik te raken waar je normaal benen geeft. Misschien krijg je haar op die manier mooi rond.

dancinggirl

Re: [LO] Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 19:03

bedankt voor de tip..

nog iemand anders misschien??

ik weet dat er hier best wel mensen zullen zijn die tips voor mij ( ons ) zullen hebben..
met meer verstand van paarden dan ik..

dus kommaar op...ik wil graag meer weten!

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:43

Probeer je op de achterhand van het paard te richten, dat wil zeggen dat je zelf meer ter hoogte van de achterhand gaat staan. En inderdaad met de slag van de zweep de buik raken wil ook nog wel eens helpen!

Succes!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:43

heb je de mogelijkheid een gedeelte van de bak af te zetten, zodat je alvast een volte (of een klein vierkant) hebt? Dat is voor jou namelijk gemakkelijker. Je hoeft dan namelijk geen longeerlijn aan je paard te hangen waar je mee in de knoop kunt komen.
Verder goed onthouden: Ter hoogte van de achterhand is drijvend, ter hoogte van de voorhand is remmend. Ikzelf ben gewend om op een cirkel rond het midden mee te lopen met mijn paard ter hoogte van de achterhand, en met mijn tempo en paslengte zijn tempo aan te geven.
Succes, Groetjes, Lacuna

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:39

Thanks allemaal,
hier schiet ik al een boel mee op

iemand nog andere tips of ideeen voor het longeren?

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 22:52

Yes!
Het ging vandaag al een stuk beter, hij ging al bij me vandaan! eerste aan de hand gewoon naast hem in de bak gestapt en langzaam afstand genomen, dat hielp!

hij kreeg ook door dat hoooo aan de longeerlijn ook langzamer betekend en het naar buiten gaan als ik wijs met me zweep snapt hij steeds beter!

Hij was aan t eind lekker los met z´n koppie naar beneden..
heb goeie hoop als ik dit wekelijk blijf doen!