met dwingen maak je je paard alleen maar banger. je moet zorgen dat hij je zo vertrouwt dat hij er naast je makkelijk overheen loopt. het is OK als hij het eng vindt. het paard dwingen omdat hij anders denkt gewonnen te hebben is onzin. het makkelijkst is om het zeil gewoon in de paddock/ bak te leggen en het paardje los te laten. zorg dat er geen eten is daar, zodat hij niet afgeleid wordt. wedden dat hij het zelf wel onderzoekt? ga er vervolgens zelf middenop staan met wat lekkers, en hij zal vanzelf naar je toekomen. kost wat geduld, dat wel. maar hij zal het leuker vinden om zo met je te werken dat als je hem eroverheen dwingt. daar zal hij ook niks van leren, hooguit dat hij jou niet moet vertrouwen in een angstige situatie... bedenk maar eens wat dat langs de kant van de weg kan opleveren. prima dat je eerst meerdere meningen hebt gevraagd dan naar die vriendin te luisteren. ik leer mijn paarden alles zonder geweld en met geduld, en ik heb nooit ergens problemen mee. mijn paard is soms nog bang voor vrachtwagens, maar ook dat gaat steeds beter. mijn pony is helemaal nergens bang voor, die is zelfs meegeweest naar de makrt in de binnenstad, vond ze prachtig!
maar goed, lekker werken aan dat vertrouwen, dan kunnen jullie de wereld aan!