[AR] [lo] Longeren met de dubbele longe..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[lo] Longeren met de dubbele longe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:34

Ik rij nu een 3,5 jarige merrie. Met rijden gaat alles erg goed, ik rij haar nu 2 of 3 maanden. stap, draf en figuren rijdne gaat erg goed nu. ze reageerd super op mijn zit en op het been.

Nu is mij geadviseerd om haar de galop aan de longe te leren, het is een trekpaard, dus dit is niet een normale gang voor haar.
Ze is ingereden, maar niet van te voren alles aangeleerd, nu vervelend maar niks aan te doen.

Ik longeer normaal gesproken met bijzetteugels en een enkele longe, nu is mij gezegd dat ik haar beter met een dubbele longe kan longeren. Heeft iemand tips voor mij, of links waar ik hierover iets kan lezen?

Alvast bedankt!

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:48

als je galop wil leren kun je ook een lang zand pad opzoeken en laten galoperen en als ze dat doet kun je proberen om steeds langzamer te gaan totdat ze het snapt en als dat niet lukt kun je ook met een ander paard mee rijden laat je haar er achter aan lopen . het longeren met dubbelen longe kun je vooral je paard soepel in het lichaam te krijgen als je daar mee begint doe je de longe eerst laag door de ringen of lichtogen van buiten naar binnen door het bit en zet je ze vast tussen de voorbenen op deze manier kun je de rug los en soepel krijgen dus met de neus naar beneden als ze dan lekker loopt kun je de lijnen door de ogen boven doen weer van buiten naar binnen door het bit en zet je ze aan de zij kant vast op deze manier kun je oprichting vragen en met beide manieren kun je ook stelling vragen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:55

Longeren is ook een kunst op zich. Als je instructeur je adviseert om met dubbellonge te gaan longeren, dan zou ik hem of haar ook vragen of dat voorgedaan kan worden. Ik heb ook een les dubbellonge gehad toen mij dat geadviseerd werd. Kosten: 30 euro, een gewone priveles dus. Later is de instructeur nog 1 keer geweest om het te bekijken.
Ik had al wel vaker met een dubbele longe gelongeerd, want het is niet iets dat je eventjes leert. Je zult er wel tijd in moeten stoppen en aanwijzignen moeten krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:03

Bedankt voor jullie tips! ik heb gister dus idd een lesje werken aan de dubbele longe gehad. ERg leerzaam.. eerst gigantisch in de knoei gezeten met al die longes maar uiteindelijk liep het paard lekker en ik had het door. Nu maar flink oefenen!

Valena

Re: [lo] Longeren met de dubbele longe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:45

Veel oefenen is het toverwoord!
En kijk anders eens naar het boekje of de DVD van Lammert Haanstra, die kan echt geweldig goed uitleggen!