[AR] [Lo] Hoe intensief bezig gaan ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

[Lo] Hoe intensief bezig gaan ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 19:41

ik heb een veulen/jaarling van 2jaar oud.. en ze is op haar eerste al heel erg intensief tetraint (longeren) hoe vaak en hoe lang kan ik nou met d'r gaan trainen ?

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:51

Gewoon niet trainen nog
Pony is veel te jong.
Ik zou pas met 3jaar beginnen je stuurt een kleutertje toch ook niet gelijk naar het middelbaar onderwijs.

Gewoon de wei in met speelkameraatjes.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:54

stalechwel schreef:
Gewoon niet trainen nog
Pony is veel te jong.
Ik zou pas met 3jaar beginnen je stuurt een kleutertje toch ook niet gelijk naar het middelbaar onderwijs.

Gewoon de wei in met speelkameraatjes.

Helemaal mee eens.... lekker laten genieten nog.... straks kan hij nog genoeg werken..

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:23

ben ik het helemaal mee eens een jonge pony moet lekker van zijn jeugd kunnen genieten

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:13

Basis dingen is goed, zoals netjes meelopen en voeten geven. Maar longeren in het eerste jaar oei !!!
Hoe wil je gewrichten en spieren over belasten! En vroege slijtage in de hand werken.... Zo vroeg longeren is niet zo best hoor! Ik weet niet of jij dat hebt gedaan of dat het bij iemand anders was.
Ik zou zeker als je nog lang van je paard wil gaan genieten, haar nu minstens twee jaar vrij (als ze twee )geven en pas met het vierde jaar weer oppakken....

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:31

Heb net nagevraagt (ze is toen ze 5/6 maand was gelongeerd ongeveer 1/2 maanden lang) daarna is er weer niks met haar gedaan..

Ze is 2 jaar en ik wil nu rustig 15min 2x in de week gaan longeren als het allemaal kan..

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:33

abiaslover schreef:
Ze is 2 jaar en ik wil nu rustig 15min 2x in de week gaan longeren als het allemaal kan..

Kan je beter pas over ½/¾ jaar mee beginnen.

Hou er goed rekening mee dat je pony op z'n 6 maanden al gelongeerd is. Dat is niet niks.
Pony was daar geestelijk nog lang niet goed voor.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:36

Neej idd.. daarvoor vroeg ik het voor de zekerheid hier..

ik wil haar wel in beweging hoiuden dat ze neit moddervet word..
wie weet iets waardoor ik haar wel gewoon op conditie kan houde (neit dta ze dat heeft maar ik wild at nu wel gaan opbouwen! , Los laten in de bak kan niet )

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:42

Ga lekker met haar wandelen, wordt ze ook al verkeersmak, is altijd handig voor later. Maar wees alsjeblieft voorzichtig met longeren en dat soort dingen!
Volgens mij wordt een twee jarig paard niet zo snel te dik, die heeft energie nodig om te groeien en te spelen.
Is er geen mogelijkheid om haar in een groepje leeftijdsgenoten te zetten?

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:47

Ga gewoon lekker met d'r ''spelen'' in de bak.
Wandelen

Laat d'r nog even genieten van haar jonge vrijheid

Katelijne

Re: [Lo] Hoe intensief bezig gaan ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:50

Niet te vlug zorgen maken over conditie en slank blijven van u veulen.
En zeker niet beginnen met longeren en zo..
Een veulen is in goede conditie als die lichamelijk gezond is en de gepaste voeding en ontworming en inenting krijgt. Een veulen laten lopen en spelen met andere soortgenoten is al een goede vorm van conditie.
Je kunt misschien wel gewoon mee gaan stappen vb: in bos....
Als je ziet dat je veulen dik wordt,dan kun je u aanpassen aan voeding.
Maar het is nog veel te vroeg om je veulen te trainen.
Een veulen traint zichzelf wel door veel te spelen. Het is ook een goede training voor de geest.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:33

Echt nog niet gaan longeren hoor!!!! En een twenter wordt niet zomaar te dik. Ook zou ik me nog niet bezig houden de conditie, dit is totaal niet van belang voor zo'n jong ding. Ga leuk met hem spelen en wandelen. Leer h'm poetsen voetjes geven en het belangrijkste in mijn ogen laat je paardje omgaan met andere paarden dit is erg belangrijk voor het geestelijk welzijn. Door het spelen met andere paarden 'trainen' ze zich zelf als het ware, daar heb je geen longeerlijn bij nodig.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:09

Ik ben ook met haar aan het lopen naar het bos maar naar het bos lopen duurt al een halfuur.. dus zo vaak doe ik dat niet

ze staat bij 2 andere veulens in de wei (nouja twenters en jaarlingen) en oudere dus