[AR] [LO]HELP! longeren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

[LO]HELP! longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:21

ik moet vrijdag les geven aan een 5 jarig jongentje,

die pony moet gelongeerd worden, nou moet ik bekennen dat ik nog nooit heb gelongeerd met iemand erop

k vind t eigenlijk best wel spannend,

nu had ik dus enkele vraagjes, (het is voor mij alweer iets meer dan een jaar geleden dat ik heb gelongeerd)

hoe maken jullie de longeerlijn aan het bit vast?
ik weet al wel dat ze daar geen tussenstukje voor gebruiken,
of moet het gewoon aan de binnenste bitring vast?? gewoon heel simpel?

en nog een vraagje!

de longeerlijn vasthouden. ik had geleerd dat je dat van kleine lussen naar grote lussen in je hand moest houden.

of was het nou eerst grote lussen en dan kleine lussen??

wie helpt mij???

en nu ik toch bezig ben...

wie weet er nog oefeningen om te doen. hij is dus 5 jaar. is doof (maar heeft een gehoorapparaat) en daardoor een niet zo'n goede balans. dus het moet niet te gek worden.

haha als ik dit zo lees denk ik: waar ben ik aan begonnen.
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 01-12-05 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:27

Longeer lijn haal je van buiten naar binnen door de binnenste bitring dan haal je de lijn weer naar buiten en weer naar binnen zodat er 1 keer is gedraaid. Dan maak je het vast aan het buitenste. Zo trek je aan beide ringen niet te hard en trek je hem ook niet scheef.

Als je uiteinde hebt van de lijn en je maakt hem korter moet het van groot naar klein. Zo heb ik het geleerd.

Je kunt beginnen met zitlessen. Bijv met linkerhand de rechtervoet aanraken en andersom. Op internet zijn vast meer oefeningen te vinden.

Succes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:30

laat hem zelf zijn paard van halthouden naar draf gaan enzo als hij het zitten al aardig onder de knie heeft, maar begin inderdaad met hem te leren, teugels vast te houden, rechtop te zieten enzovoort

mamamika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:35

MIsschien raar maar vind je het dan wel vertrouwd om aan een jongen van 5 les te geven?
Misschien een idee om de rollen even om te draaien en zelf op een paard te gaan zitten terwijl je gaat longeren?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:56

Ik zou eerst het paard zelf even longeren of rijden. Vervolgens als het jochie erop zit eerst aan de hand meelopen. Langzaam opbouwen zeker met een jochie dat slechthorend is.

ladypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:35

even tussendoor,, hij kan al wel rijden..

en ik heb al eerder lesgegeven, pony waar hij op gaat rijden,is super de super braaf, en zal echt geen stap verkeerd doen.

ben alleen zelf zo onzeker,,
(de moeder had speciaal gevraagd of ik t wou doen)
hij kan ook al wel een beetje los lopen, dus ik denk dat ik opgegeven moment denk ik gewoon laat lopen, (als het goed gaat) en ik vraag effe aan de moeder wat hij allemaal precies kan.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:52

Waarom heb je toegezegd dat je wel wilde longeren als je het zelf niet kunt? Je hebt je nu iets op je hals gehaald waar je eigenlijk nog geen ervaring in hebt.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:55

Tyrza schreef:
Waarom heb je toegezegd dat je wel wilde longeren als je het zelf niet kunt? Je hebt je nu iets op je hals gehaald waar je eigenlijk nog geen ervaring in hebt.

daar heeft ze nu toch niks meer aan
en misschien dacht ze wel, oke
maar nu, oje hoe ging het ookalweer?!

hihi

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:59

Waarom niet? Het is nog geen vrijdag. Ik zeg dit alleen voor haar eigen bestwil.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:05

Oei, meiske toch, moet jij les gaan geven? Niet banketstaaf bedoeld maar ik zou het aan iemand over laten die meer kennis van zaken heeft.

vwb je vragen: longe klip je vast aan de buitenste bitring, bovenlangs de oren en door de binnenste ring naar je toe.

de lussen wijzen zichzelf wel, maar doe handschoenen aan en zorg dat je niet met je hand bekneld kunt raken in de longe als de pony mocht schrikken en wegspringen.

Als het jongentje moeite heeft met zijn balans is stap, draf en goed leren lichtrijden en werken aan zijn houding al wel oefening genoeg voor hem Als hij een beetje zekerder wordt kun je gymoefeningen doen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:48

-> UZ

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:11

Ga ajb geen les geven en neem eerst zelf les!
Tis toch wel erg dat je niet weet hoe het moet en dan ook nog eens de verantwoording over een 5 jarige op je moet nemen!

Sily

Re: [LO]HELP! longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:32

Idd....wees eerlijk en zeg dat je het niet aandurft.
Je eigen onzekerheid zegt al genoeg, en uitproberen is 1 ding, maar niet als er een 5-jarig jongetje op je paard zit.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:19

Ben met bovenstaand eens.... van bokt kun je niet leren hoe iets in de praktijk moet.....

Leer eerst hoe je moet longeren... voordat je een ander les geeft....

Kahawa

Re: [LO]HELP! longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:04

Je kan de longeer aan het bit vast maken met ene soort bitklipje, die klikje aan beide kanten vast en aan de onderkant zit een ringetje waar je de longeer aan vast kan maken, maar je kan de longeer ook aan 1 kan vast maken en als je dan op de andere hand gaat moet je hem even aan de andere kant vastmaken.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:08

Misschien moet je dan maar niet longeren maar mee lopen? eventueel mee rennen met de draf.. Of vraag iemand anders om hulp

Poulain

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:37

Tja, vind het ook wat dubieus. Maar het is idd nog geen Vrijdag, dus kun je niet deze week al oefenen met longeren? En als je je te onzeker voelt, zou ik het niet doen. Stel dat er wat gebeurd? Ook al is je pony heel lief.
Succes ermee.