[AR] [LO]problemen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eleine

[LO]problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:47

ik leer nu mijn paardje longeren alleen lukt dat niet zo goed. in het begin loopt ze wel een paar rondjes maar dan stelt ze haar recht voor mij en alsk ze weer probeer vooruit te doen steigert ze.
tips?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:46

Jezelf groot en boos maken en met je longeerzweep voorwaarts houden. Maar als jij nog niet kan longeren, zou je het je paardje wel aanleren dan? Ik zou even hulp vragen van iemand die dit kan. Succes.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:59

oei, dit probleem hadi k ook met mijn jonge haf. Ik heb toen hij dat deed ( hij doet precies het zelfde als die van jou) met de zweep langs zijn hoofd gezwieperd ( niet er tegen aan hoor), maar toen liep hij wel snel verder...

Hoffa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:31

Lijkt mij een dominantie probleem. Inderdaad groot maken en van je "wegsturen". Boeken over longeren/grondwerk kunnen je hierbij helpen. Jou lichaamstaal is HEEL belangrijk als je aan het longeren bent. Let er daar dus goed op (dan moet je natuurlijk wel eerst weten hoe die lichaamstaal hoort te zijn ). Ik raad je dus aan om boeken te lezen of/en het aan mensen te vragen die het wel kunnen.

oOoKellyoOo

Re: problemen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:52

he ik ga er van uit dat je al kan longeren, punt 1 wat mmij opvalt is dat je paardje de baas over jou is en niet jij over haar, ik weet we houden allemaal van onze lieverds maar als er gewerkt moet worden moet je cordaat en discreet zijn is moeilijk ik weet dat probleem heb ik ook gehad,
normaal als je longeert vorm je een soort driehoek je staat dan in de hoek van je ppard in stil toestand sta je ongeveer achter zn voorbeenen de zweep houd uje bij zijn kont maar doe gaje de zweep bij zijn hoofd houden wilt ie naar binnen vallen wiebel je met de zweep of je geef een prikje in zn nek en effe flink je stem verheffen.
JIJ BENT DE BAAS

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:55

ik ga hier ook in mee. Let op je lichaamshouding + beweging. En misschien is het een goed idee om eerst wat grondwerk te doen aan de hand. Ik zou dit goed aanpakken en jezelf goed inlezen en hierin hulp vragen. Dus eerst het grondwerk aan dan hand en dan werken op langere afstanden. zo voel je je paard beter aan, voel je je sterker. En je paard snapt wat jij bedoelt en zijn er geen miscommunicaties meer

snottebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:27

Hoi hoi,
longeer je in een afgezet stuk? Wil ook nog wel eens helpen.
En je lichaamshouding is idd heel erg belangrijk!
Mijn pony heeft het ook geprobeerd en ik heb me heel groot gemaakt, op het moment dat je denkt dat ze naar je toe gaat staan zet je en grote stap naar voren (flinke stamp) en je zweep naar voren, ze mag zich pas naar jou toe wenden als jij dat wilt en niet anders om. Negeert ze dat mag je haar ook best een zwieper geven hoor. Bij mij was dat toen direct over...

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:03

jezelf groot maken en een vrij zware stem opzetten, dat hielp bij mij paardjes ook en en niet voor haar gaan lopen zeg maar maar naar haar achterhand toe want dan drijf je haar vooruit

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:07

-> UZ

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:59

hey hey,

ik weet niet of je een longeerring hebt? Als je dat hebt kun je misschien een keer overwegen om met je paard te voesten (zo noemt emiel voest het) Join Up (zo noemt monty roberts het).. dat is t zelfde als longeren alleen jaag jij het paard dan voorwaarts als de dominante hengst. Dit komt dus dicht bij hun natuurlijke gedrag. Je moet dan op 3 tekenen van onderwerping letten en daarna kijken of je paard je volgt.. Doet ze dat dan kun je het eens met longeerlijn proberen, paard weer aan de longeerlijn enz...

als je er meer over wil weten moet je me maar ff PB-en

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:42

waarom hebben de mesten van die geweld dingen doe het met respect en dan zal je paard wel luisteren en anders laat er iemand naast lopen dan leert ie het ook wel maar...... (gebruik geen geweld )