[AR] [VD], Flicka's eerste echte training!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

[VD], Flicka's eerste echte training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:01

OK, ik doe altijd al een vorm van VD met mijn beessies. niet zo nodig trucs als steigeren, maar gewoon fijn grondwerk zodat ze fijn op mijn stem worden enzo. de moeilijke dingen voor de artiesten moeten nog komen, ik moet dat zelf nog leren dus om ermee aan te modderen lijkt me ook zo wat.

ik heb een kruising shet merrie van nu 2,5 jaar, Flicka. Flicka heeft laten zien echt talent te hebben voor VD, iets dat ik ook zeker in de toekomst fanatiek met haar wil gaan doen. ze kan al enkele dingen, zoals 'op blok'. toen ze ziek was moest ze een poos op stal, waar ze niet over de deur kon kijken. toen heb ik een massief houten blok gemaakt, waar ze zelf opklom, zonder enige aanwijzing. het blok is ongeveer 30 cm hoog. (ze was toen nog wel erg jong, maar ze moest op stal blijven, en een stuk van de deur afhalen is ook zo zonde) daarnaast kan ze pootje geven, ook dat heeft ze zelf gedaan. als je haar krabbelt op haar borstje, wat ze heerlijk vindt, dan slaat ze haar voorbeentje als het ware om je arm, zodat je niet 'kan' stoppen met krabbelen. ook doet ze dat als je op de grond zit, en ze wil gekrabbeld worden. ze 'grijpt' dan met haar beentje naar je arm, of zet haar voetje op je been om aan te geven dat je 'moet' krabbelen. ze doet dit altijd wel voorzichtig, altijd gericht op je arm of been. anders kan je zo een klap voor je keumis krijgen, dat is ook niet de bedoeling.

maar goed, madam vindt het altijd nodig om langs je heen de stal uit te glippen, zonder enig respect. dus leek het mij een goed idee om haar te leren dat dat dus niet kan.
dus heb ik de deur opengezet, en haar geroepen. ik ben zelf zo gaan staan dat ze de stal niet uithoefde om bij me te komen. toen ze probeerde langs me te komen heb ik mijn been ervoor gezet, en 'ho' gezegd, een commando dat ze al kent. ze bleef dus, hetzij ongeduldig, stilstaan. daarna heb ik het commando 'Back up' geoefend, door mijn had tegen haar borst te leggen. bij nul reactie, meer druk. wanneer ze met beide voorbeentjes een pasje naar achter had gedaan, steeds uitbunig beloond (krabbeltje op haar fijne plekje, 'grote pony' 'knappe pony' met een hoog stemmetje). na twee keer deed ze het zonder mijn hand, dus alleen op mijn stem. daarna heb ik het commando 'blijf' geoefend, door mijn hand met gespreide vingers te laten zien en een stap naar achter te doen. als ze mee naar voren kwam, 'ho' en 'back up', terug naar de plaats waar ze moest blijven staan. dit had ze ook na twee keer door! we hebben alles bij elkaar zo'n 10 minuten geoefend, en ze was superalert op mij. ik ben zo trots op mijn pony! als je het mij vraagt is dit een superbeginsel voor de VD die ik later met haar wil doen. ze pakt het supersnel op, en vindt het leuk. er komt geen zweep, snoep of halster aan te pas. ik gebruik alleen mijn handen en mijn stem.
vandaag hebben we het commando 'kom maar hier' (wel lang, maar ze snapt 'm prima) geoefend, ook dat doet ze super! alleen soms is het gras wel een afleiding, maar goed ik oefen dit op het erf, waar ook gras staat, en ook zonder halster. perfectie komt vanzelf. dit geldt ook voor de andere oefeningen, het gaat nog niet perfect, maar wat ze tot nu toe gedaan heeft, daar ben ik al supertrots op!

ik hoop dat jullie hiermee een beeld krijgen van de technieken die ik gebruik, ik heb dit zelf bedacht dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn met tips, deze hoor ik dan ook graag.