[AR] Welk bit voor mennen als er ook gereden wordt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

[AR] Welk bit voor mennen als er ook gereden wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 10:56

Welk bit gebruiken jullie voor mennen als er ook met het paard gereden wordt?
Een gewonen ongebroken liverpoolstang? Zonder ribbels? Met ribbels?

Een gebroken liverpool 'stang'?
Afbeelding

Een winner menbit?
Afbeelding

Of mennen jullie gewoon met een 'rijbit'? Een watertrens o.i.d.

Wordt het paard hard in de mond van het mennen? Of gaat mennen en serieus wedstrijden rijden (dressuur en springen) wel samen?

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:03

Ik men met een liverpool met nathe mondstuk, maar ik houd wat betreft rijden helemaal geen rekening mee, daar denk ik niet over na. Ik kies een bit waar ze met mennen het beste op loopt.
Zo ook onder het zadel, in ons geval een dubbelgebroken trensje.

Een harde mond krijgen ze niet van een stang. Het klinkt wel weer wat afgezaagd maar een harde mond krijgen ze van een harde hand.

Nouvel

Re: Welk bit voor mennen als er ook gereden wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:05

Het paard waar ik nu mee men, loopt op een rechte Liverpool, op het bovenste gat, met kinketting.
Onder het zadel loopt ze op een dubbel gebroken trensje.

Mijn eigen paard liep voor de wagen op een wat dunnere gebogen Liverpool, of eentje met tongvrijheid, bovenste gat, en met kinketting.
Onder het zadel op een Myler met lichte tongvrijheid.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 11:19

jantina schreef:

Een harde mond krijgen ze niet van een stang. Het klinkt wel weer wat afgezaagd maar een harde mond krijgen ze van een harde hand.

En toch word ik er voor gewaarschuwd als ik m'n paard voor de wagen wil hebben en wil rijden in de sport dat ze een harde mond krijgen van het mennen omdat je dan in de leidsels moet hangen.
Zelf denk ik dat het wel meevalt, maar ik heb geen zin in een paard dat geen dressuurproef meer kan lopen en geen parcours meer rond te sturen is doordat het ook nog voor de kar loopt.
Als je zelf voorzichtig bent, dan valt het toch wel mee met het krijgen van een harde mond?

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:24

Als je normaal en netjes ment, krijg je écht niet een harde mond.
Want je hoeft niet aan de leidsels te hangen.

Ik heb Udinde een jaar voor de wagen gehad en na de zomer ben ik haar beter door gaan rijden onder het zadel. Geen harde mond hoor

Dennis

Re: Welk bit voor mennen als er ook gereden wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:54

Nouvel schreef:
Het paard waar ik nu mee men, loopt op een rechte Liverpool, op het bovenste gat, met kinketting.
Onder het zadel loopt ze op een dubbel gebroken trensje.

Mijn pony's lopen met exact het zelfde, allebei. Een 4 jarige die ruim een jaar beleerd(en betuigt) is en een 6 jarige die net een jaar beleerd(en betuigt) is.

Beide niet hard in hun mond en ook onder het zadel heel licht en fijn te rijden.

kiss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:59

germie schreef:
jantina schreef:

En toch word ik er voor gewaarschuwd als ik m'n paard voor de wagen wil hebben en wil rijden in de sport dat ze een harde mond krijgen van het mennen omdat je dan in de leidsels moet hangen.
Zelf denk ik dat het wel meevalt, maar ik heb geen zin in een paard dat geen dressuurproef meer kan lopen en geen parcours meer rond te sturen is doordat het ook nog voor de kar loopt.
Als je zelf voorzichtig bent, dan valt het toch wel mee met het krijgen van een harde mond?

Ik kan het alleen maar bevestigen, van een stang krijgen ze heus geen harde mond.
Ik men ook samengesteld, maar ik rijd net zo makkelijk met een gebroken trensje onder het zadel, is ze net zo nageefelijk als met een stang tijdens het mennen, ligt echt aan de hand van de menner/ruiter
anders zouden paarden onder het zadel ook niet zo sterk hoeven te worden.
marianne

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:05

ik rij onder het zadel met een dubbel gebroken trensje en aangespannen met een sprenger liverpool stang zonde ribbels, in de 1e sleuf.. en ook baron is niet hard in de mond, het is gewoon belangrijk dat je meet een stang voor de kar met een lichte en nagevelijke hand rijd dan worden ze echt niet zomaar hard in de mond.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:04

Ik zou gewoon een stang nemen voor het mennen en met je gewone bit blijven rijden.
In dit topic staan wat reacties over de gebroken liverpool. viewtopic.php?f=21&t=497782

Ik reed mijn pony ohz trouwens met een dubbelgebroken bit en voor de wagen gewoon met een liverpool.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:26

Onze pony's worden ohz. op een enkelgebroken trens gereden en aangespannen op een ongebroken liverpool. Gaat al jaren perfect, geen problemen mee.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:30

En mennen met een gewone 'enkel gebroken rijtrens'? Dat wordt mij ook nog geadviseerd.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:34

Ik zou niet gaan mennen met een simpel trensje. Mocht er wat gebeuren heb je toch met een stang wat meer te vertellen(je kan hem zo scherp maken met je handen als je zelf wilt!).

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:34

ik rijd bij de meeste ponys ohz met een dubbel gebroken trens en met de kar gewoon op een liverpool

en bij mijn eigen wedstrijd pony heb ik ohz een bokkenbitje in en met de kar een liverpool met ribbeltjes vooraan en in het begin op het onderste gat en later naar boven en ze is echt heel licht in de hand als ik op haar rijd

Shirlemiep

Re: [AR] Welk bit voor mennen als er ook gereden wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:45

Mennen is een heel andere dissipline dan OHZ,dus moet je ook het onderscheid maken in bit.Voor het mennen gebruikt men een tuigbit(liverpoolstang,Utrechtse-stang,bokkebitje,fries roosjesbit etc)en voor onder het zadel een trens.En je mag nooit niet tijdens het mennen in de leidsels gaan"hangen",er moet sprake zijn van een normale aanleuning.Of paarden er harder van worden in de mond dat weet ik eerlijk gezegd niet uit eigen ervaring.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [AR] Welk bit voor mennen als er ook gereden wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:59

Inderdaad, in de leidsels hangen, ik vraag me af hoe die mensen mennen.
Heb vroeger een concourshackney (ereklasse pony) ook onder het zadel gereden. In de aangespannen wedstrijd behoorlijk heet, onder het zadel zeer licht in de hand met een gebroken bustrensje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:35

Mijn verzorgpaard loopt met een stang voor de kar, en met een dubbelgebroken bustrens onder t zadel.
En idd wat Jantina zegt vind ik kloppen

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:53

Honey loopt voor de wagen op een liverpool (leidsels aan het oog) en onder het zadel met een dubbel gebroken watertrens..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 10:35

Ik heb een rechte ongebroken argentaan liverpoolstang en dat ga ik eerst proberen (gladde kant gebruiken, dus niet de ribbels).

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:21

Goed zo,en succes!:-)

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:25

Ik reed en mende mijn paardje bijna altijd met een dubbel gebroken trensje. Mijn jonge pony's men ik ook bijna altijd op een dubbel gebroken trensje (kan alleen niet op ze rijden, ik ben wat te groot )

Dat paarden hard in hun mond worden is gezeur van mensen die nog nooit een menpaard in handen hebben gehad. Het type dresuurprikker zeg maar. Onzin dus .