[AR] Waar kan ik een gebroken liverpool kopen van .....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

[AR] Waar kan ik een gebroken liverpool kopen van .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:16

Waar kan ik een gebroken Liverpoolstang kopen van 10,5 cm (binnenmaat )???

Die zoek ik namelijk voor m'n shet.

Wie weet waar ik er een kan kopen ??

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:51

Vraag het eens bij de ruitersportzaak. Zo ben ik ook aan een vierringstrensje van 11 cm gekomen. Hij moest dan wel uit Duitsland komen maar goed. Het duurt even maar dan heb je ook wat

Waarom kies je trouwens voor een gebroken liverpool? Dat lijkt mij zo ongeveer het meest onvriendelijke bit wat je maar kan kiezen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:02

Bestaat dat ook al.. wat is het nut van een gebroken (liverpool)stang?

Shayla

Re: [AR] Waar kan ik een gebroken liverpool kopen van .....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:03

Een stang lijkt mij scherper dan een gebroken bit. Dus vandaar eigenlijk.

Mijn shetje loopt op z'n gewone trensje altijd lekker te knabbelen en te schuimen en doet dit bij z'n gewone liverpoolstang niet.

Dus vandaar dat ik dacht......een gebroken liverpool. (Een combinatie tussen die 2)

Maar is zo'n bit dan zo onvriendelijk dan ?

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:05

IK heb mijn (normale) liverpool stang bij de Hyporama vandaan. Die hadden een hele boel bitten. Wellicht kan je ze even bellen en kunnen ze je daar verder helpen.
Was van het weekend nog bij Letty's winkeltje (oid) in Venendaal en daar hebben zo ook erg veel... http://www.letty.nl:591/letty/FMPro?-db ... nr.=&-find

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:07

Je hebt en de punt die in het gehemelte prikt van de trens, en de hefboom van de stang. Lijkt mij geen prettige combi voor je paard omdat die punt nu 2 keer zo hard het gehemelte in wordt gedrukt.
Jep, de hardheid van het bit zit in de hand van de menner maar ik denk toch dat er maar een kleine groep menners waarvan het paard dit bit fijner vind dan de gewone liverpool.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:17

Laura , Bedankt voor de tip. Ik ga dan eerst even zoeken of ik wat ervaringen kan vinden.

Maar ook omdat hij z'n trens wat makkelijk aan neemt dan z'n stang.Dus lijkt mij dat hij z'n trens fijner vind.

Dus mensen : Alle ervaringen met gebroken liverpool bitten zijn ook welkom !

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:37

Ik heb bij de Lemerij in Borne een dubbelgebroken gekocht van Lessing, een prima bitje.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 01:12

Als je die stang te scherp vind, kan je er ook een zeemlerenlap omheen doen. Dan draad eromheen voor het vastzetten. Deed ik vroeger ook bij mijn shetje.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 02:01

Het gaat er niet zo zeer om dat ik het bit te scherp vind.

Het valt me gewoon op dat hij z'n "gewone" bit veel makkelijker aanpakt en er veel meer op loopt te kauwen en schuimen dan op z'n stang.

Dus heb ik het idee dat hij een gebroken bit fijner vind dan een stang.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:42

Pak geen gebroken liverpoolstang. Zo'n bit vouwt gewoon dubbel in de mond, dit komt door de scharen die eraan zitten ipv de bitringen van een normale trens. Je teugels zitten er anders aan, daardoor komt dat. We hebben het ooit geprobeerd, ik heb nog nooit zo'n paardonvriendelijk bit gezien. Een dubbelgebroken zou wel kunnen, het middenstukje blijft dan wel mooi op de tong liggen, die kan nooit in zo'n hoek getrokken (dubbelgevouwen) worden in de mond dan een enkelgebroken.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:46

Een gebroken stang is een martelwerktuig!Het is voor het paard gewoon en kwestie van wennen.Ik heb er van dat latex omheen gedaan en mijn Tinker kauwt en schuimt nu ook prima.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:59

Gebroken stang is veel scherper dan een gewone liverpool. Probeer anders wat meer tongvrijheid (hogere tongboog) of 1 met rolletjes. Latex is ook prima voor het beter aannemen van het bit.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:37

Een gebroken liverpool lijkt mij ook veel scherper.

Ik heb Dennis op van alles gereden, gewoon gebroken trensje, ongebroken trensje, dubbel gebroken trensje, knevel trensje, Liverpool stang en een gebroken pelham(dit wel in te rijd van jaren hoor, met sommige bitten maar 1 of 2x omdat hij het echt niets vond).
De liverpool en de pelham hadden beide een hefboom werking, maar hij reageerde het heftigst op de pelham omdat die gebroken was(die gebruikte ik alleen toen hij nog onwijs heftig was op buitenrit met vreemde merries en dan met 2 teugels er aan zodat je hem als trens en als stang kon gebruiken).
Een sulletje is het nu geworden en hij loopt niet meer voor de wagen. Dus de liverpool en de pelham gebruik ik niet meer voor hem. Hij loopt dus nu op een knevel trensje.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:31

Als hij lekker ment met zijn gewone trens bitje, waarom wil je dan gebroken liverpool? houd het dan gewoon op je trensbitje.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:07

Wij hebben onze gebroken liverpool gekocht bij Van Dorpel in Vlagtwedde, hij verzend ze ook per post. Hij heeft ook een website,ik weet de naam zo niet maar met google is hij zo te vinden. Onze ruintje(ook een shetlander) had zo nu en dan de neiging om het bit aan een kant vast te pakken, zoiets is vooral leuk in de vaardigheid, echt sturen kun je dan niet meer. Nu met dit gebroken bit is dit helemaal over, na een keer proberen was hij er meteen aangewent en knabbelt er nu lekker op. De bovenste sleuf zit trouwens zo hoog dat er dan van een hefboomwerking geen sprake is, en je kunt beter individueel inwerken op beide kanten. Het nadeel van een trens is dat je eigenlijk rubberen bitringen moet gebruiken, als je een shetlandtrensje hebt zijn de ringen maar klein en als je niet op past kun je ze zo de mond in trekken. Ik heb dit ondertussen al vaak genoeg gezien, men wil naar rechts en trekt aan de leidsel, pony wil niet naar rechts, doet de mond open en weg is de bitring. Onder het zadel mag je pas in de Z met een stang rijden, dat wil wel al zeggen dat een stang ook niet alles is in ondeskundige handen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:45

Shayla --> ik had mijn verzorgwelsh a-tje met rubber stangetje (gewoon met enkele losse ring) en shet gewoon met trensje (met rubber ringen eraan) voor de wagen ging prima

Had wel ook nog zo'n bokkebitje, maar gebruikte dat eigenlijk nooit daar liepen ze minder fijn op --> was wel beter nadat ik deze bekleed had met van dat speciale rubber (zelfklevend)

Welshje reageerde trouwens zowiezo raar op ijzer vandaar rubber stangetje.

Succes met zoektocht!

Meestal kun je het trouwens wel bij ruiterzaak bestellen als ze t niet standaard in assortiment hebben liggen.

of op www.hue-hott.de daar hebben ze ook heel veel en wordt ook gewoon naar Nederland verstuurd

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:55

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips !

Ik ga gewoon rustig eens rond kijken naar diverse bitten en ervaringen ermee , en kom zo vanzelf het geschikte bitje voor m'n pony tegen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:17

veel succes ermee ... je kunt het echt meestal wel in een minimaatje bestellen bij ruiterzaak/ onlineshop.
Liggen helaas meestal niet standaard in de winkel dus je moet even geduld hebben ... maar van bijna alles hebben ze ook minimaat