[AR] [LO] help paard valt me aan met longeren!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

[LO] help paard valt me aan met longeren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 06:55

Omdat ik gister geen tijd had om te rijden ging ik mijn verzorgpaardje longeren. Op de rechterhand totaal geen problemen maar zodra ik haar op de linkerhand wilde brengen begon ze te etteren. Ze viel me een soort van aan, als ik links van haar kwam dan vloog ze op me af zodat ik automatisch weer voor de kwam te staan (snap ie het nog ?).
Uiteindelijk is het me gelukt door heel snel te zijn en haar gelijk een tikje met de zweep te geven zodat ze wel moest lopen maar echt ideaal is het niet. Met rijden zit ze ook wat vast aan de linkerhand dus ik heb het gevoel dat ze er onder uit wilde komen. Lichamelijke problemen heeft ze niet ze is gewoon wat stijf.
Heeft iemand tips hoe ik kan handelen als ze het volgende keer weer doet?

lizalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:04

Je kan met twee longe gaan werken.. een lijn zoals je hem altijd hebt.. en 1 via de andere kant achter de kont langs.. als ze dan naar binnen wil komen kun je haar gemakkelijk de andere kant op sturen. Succes er mee

princequillo
Fotograaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:59

mijn zus had ook zo'n paard . mijn moeder die op bokt suggie heet pakte hem altijd met eem spesiaal manier aan maar hoe weet ik niet . je moet haar maar eens opzoeken.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:57

ik ben het met lizalover eens. Dubbele longe zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
En anders zou ik eens kijken of het in jullie dominantie verhouding wel goed zit

Megamutsj

Re: [LO] help paard valt me aan met longeren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:53

creapy.. tja.. nog nooit meegemaakt

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:13

Ik ga het van de week met dubbele longe proberen, kijken ofdat dat help. Maar het gekke vind ik dat ze absoluut niet gemeen is daarvoor snap ik het niet.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:44

Ze is ook niet gemeen, ze heeft gewoon meer problemen op de linkerhand. Ze vindt het dan o.a. heel moeilijk om de rechterkant 'op te rekken'. Jij noemt dat stijfheid, maar voor een paard kan het wel degelijk pijn doen op zo'n moment. En dan is het dus heel logisch dat ze zo kan reageren.
Probeer het dus vooral heel langzaam op te bouwen. In het begin niet te lange stukken op de linkerhand. Eerst alleen maar stap en elke keer goed belonen als het goed gaat.

kimmiepimmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:12

Je kan denke eerst gewooon zo proberen want als je zlef nog nooit met dubbele longe heb gewerkt ius het gewoon gevaarlijk want je paard kan in de knoop komen als ik jou was zou ik als eerst me stem gebruiken want zelf heb ik ook een hengst verzorgd die dat dee. eerst je stem dus en daar bedoel ik mee zodra je ziet dat hij/zij het wil doen zegguh van heee nie doen he dus hem voorzijn en helpt dat niet elke kjeer gewooon een paar knallen geven met de zweep want het is geoon gevaarlijk als een paard dat doet snap je maarr niet tikken maar egt een pak rammel geven na su6 verder gr kim

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:59

dat doet mijn verzorg shet ook!!! wat ik nu doe ik met 2 lijnen werken, nouja gewoon het uiteinde van de longe aan de andere bitring vast maken en dan heb je 2 lijnen. Werkt echt!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:01

Ik kan je vertellen dat een paard die dat in zn hoofd haalt een heel, heel groot probleem heeft.........

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:27

Inderdaad KiWiKo. Volgens mij heb je weinig overwicht op je paard (een tik met een zweep kan wonderen verrichten). En dat linksom moeilijker gaat, daar moet hij maar aan wennen, wordt vanzelf beter als je linksom longeert. (Je moet lichamelijke oorzaken wel echt uitgesloten hebben natuurlijk!)

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:07

ik sweer jullie, een tik geven help echt niet, ze gaan maar door.met 2 lijnen longeren en aan lange lijnen laten lopen dat help!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:29

Zorg dat je tijdens het longeren altijd achter de schouder van het paard blijft, dus in de buurt van de achterhand. Als je voor de schouder van het paard komt te staan geef je met je houding een soort stopteken en dan is het logisch voor een paard om zich naar je toe te draaien en bij je te komen. Dit is geen aanvallen (al wordt het heel vaak als aanvallen uitgelegd), dit is een teken van respect. Uit jouw verhaal lees ik dat het paard je 'aanvalt' als jij links van haar komt, dus voor haar schouder. Als je goed bij de achterhand blijft kun je haar makkelijk voorwaarts drijven.
Mijn pony wordt helaas ook vaak niet begrepen als anderen haar longeren. Als je voor haar schouder komt, stopt ze en draait ze zich naar je toe. Als je dan bij haar ook nog eens veel druk van voren geeft (bijvoorbeeld door met de zweep op haar af te komen) steigert ze. Dit heeft niks te maken met ongehoorzaamheid of dominantie, maar met wijken voor druk. Druk van achteren (van achter de schouder) werkt drijvend, druk van voren werkt als stopteken of zelfs als achteruitgaan en druk die van voren en van onderen komt, zorgt ervoor dat ze gaat steigeren. Het wijken voor druk wordt toegepast binnen de natural horsemanship en van nature begrijpt ieder paard dit. Veel paarden hebben dit echter geleerd te negeren, omdat ze anders bijvoorbeeld geslagen werden. Let dus goed op je eigen positie t.o.v. je paard.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:31

Dank je Hobby, hier heb ik echt wat aan !

Het klopt wat je zegt dat ik voor haar schouder sta en dat ze ze dus idd meedraait, het probleem is alleen dat ze me geen kans geeft om een stap naar achter te doen. Ze blijft meedraaien en ik kom er gewoon niet tussen. Heb je tips hoe ik dat kan oplossen?

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:04

Zorg dat je als je begint met longeren dicht bij haar staat en ga dan naast haar staan. Loop rustig tot achter haar schouder (je staat nog steeds dicht bij haar). Zorg nu dat je met je voorste arm (linkerarm als je links van de pony staat) naar de richting wijst waar je de pony naar toe willen laten gaan. Drijf met je rechterarm je pony naar voren (zwaai eventueel met de longeerlijn achter haar langs of tik haar iets aan als ze niet reageert. Zorg daarna dat je meteen goed achter haar schouder blijft en dat je haar voorwaarts houdt. Mocht ze toch weer stil gaan staan, begin dan gewoon rustig opnieuw. Mocht er iets niet duidelijk zijn mag je ook altijd PB-en!