hoop hoofdbrekens heeft bezorgd en wat ik ook nooit echt geweldig vond: De berggeit.
Voor [***] zou die oefening echt ideaal zijn aangezien hij een zwakke rug en
slappe achterhand heeft en hij als hij zijn achterhoeven direct achter de
voorhoeven plaatst alle spieren eens flink aan het werk zet, maar dat is ook de reden
waarom [***] weigerde aan dit kunstje mee te werken. Zijn achterbenen kwamen
uiteindelijk wel 10 centimeter verder naar voren te staan, maar zodra ik op een stapje verder vroeg, ging het voorbeen meteen netjes mee naar voren. Heel knap, maar niet wat ik bedoelde en daarom schrapten we de berggeit al snel uit het programma.
Nu hebben we echter het nieuwe plateau (vier stapeltjes stoeptegels tegen elkaar geplaatst zodat we een vierkant plateau van 2 stoeptegels lang en breed hebben) en ik wilde [***] eigenlijk ook wel leren om daar met vier benen op te gaan staan. Et voila, we liepen weer tegen dezelfde beperkingen aan: [***] vond zijn patellafixatie been, lange rug en slappe achterhand meer dan genoeg reden om niet meer dan twee benen tegelijk op het plateau te hebben. Na 1 keer trainen stond [***] er al met de voorbenen op, met de achterbenen en met drie benen (2 voor en 1 achter, hoe verzin je het...), maar het tweede achterbeen bleef ferm aan de grond. Ik
ben daar nu al vier weken op aan het trainen ([***] vragen om met voorbenen op het
plateau te gaan staan, derde been vragen, dan de vierde waarop hij eroverheen
stapt zodat hij met de achterbenen erop staat, dan opnieuw en opnieuw en opnieuw

en gisteren werd ik het zo zat dat ik zijn patellafixatiebeen er eens met de hand
op tilde. Het was me namelijk opgevallen dat dat been altijd precies het achterbeen is dat
op de grond blijft staan. Dat herhaalden we een paar keer en vervolgens wilde ik
Black vragen om weer over het plateau te stappen zodat hij er met alleen de
achterbenen op stond, toen hij plotseling eerst zijn moeilijke achterbeen erop zette en
vervolgens het andere achterbeen mee trok. [***] stond met 4 benen op het plateau! Voor
0,5 seconden dan, afgerond naar boven, maar hij deed het wel, en dat drie keer
achter elkaar. Dus vandaag toen ik de drollen opruimde vroeg ik het weer, en na enige
verwarring in het begin ('maar met alleen de achterbenen erop is ook leuk') en
weer twee keer handmatig het moeilijke been erop zetten, viel het kwartje weer en
stond [***] met vier benen op het plateau. Ik vind dat echt geweldig, want het is
voor [***] lichamelijk gezien een vreselijk moeilijke oefening, maar tegelijk ook
een enorm gezonde aangezien met vier benen op het plateau stappen niets anders dan
powerlifting voor het kontje is, en [***] kan daar zeker nog wat bespiering
gebruiken.
Dus nu gaan we eindeloos herhalen en kijken of hij er steeds iets langer op kan
blijven staan. Want dat is het mooie: [***] stapt erop in een perfecte
berggeit, met de achterhoeven direct achter de voorhoeven. Check, kunnen we eindelijk ook dat
rottige kunstje van de checklist schrappen.

de komende winter.

Wat gaan jullie komende winter trainen, en wat zijn de oefeningen waar jullie tegenaan hikken/gehikt hebben?