[AR] Koetsierbewijs verpicht??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

[AR] Koetsierbewijs verpicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 10:47

Ik heb de geruchten gehoord dat per 1-1-2006 het koetsiersbewijs verplicht wordt gesteld. Kan iemand vertellen of dit wel of niet zo is?
(Afgezien van het feit of het wel of niet verstandig is om het te hebben.)

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:27

Verplicht voor wie of waar? Volgens mij niet hoor, dit soort geruchten doen al jaren de ronde.......

Sasjuh89

Re: Koetsierbewijs verpicht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:30

Ik vraag me ook af of het verplicht is..
als je langs de weg rij met een shet en sulky?

ChristaMoor

Re: Koetsierbewijs verpicht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:58

Sasjuh89 schreef:
Ik vraag me ook af of het verplicht is..
als je langs de weg rij met een shet en sulky?

Ja, ook een shet is een paard...... en kan een aardig deuk in en auto lopen....

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:31

Nee, niet verplicht.
Sinds het bestaat roepen ze het al; volgend jaar is het verplicht. Voorlopig is er nog niets verplicht en zijn er alleen maar minder gebieden waar het wel verplicht is.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:45

Maar waar komen die geruchten dan vandaan? Ik denk niet dat ze dat zomaar op zo'n korte termijn gaan invoeren hoor. De enige manier om zoiets verplicht te stellen op de openbare weg is om de Wegenverkeerswet aan te passen. Daar is volgens mij geen sprake van en dat gaat op korte termijn (per 2006 bijvoorbeeld) ook zeker niet meer gebeuren.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:25

Is het ook zo dat het Koetsiers/ruiterbewijs in bepaalde gebieden verplicht is?

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:44

Volgens mij was het op de Veluwe verplicht, maar nu niet meer (nu moet je een vergunning halen geloof ik.....)

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:11

[qoute]Is het ook zo dat het Koetsiers/ruiterbewijs in bepaalde gebieden verplicht is?[\quote]

Ja, maar dat is al langer zo, geldt overigens ook voor het ruiterbewijs.
Nee, het gaat me puur om de openbare weg. En omdat ik nu zonder koetsiersbewijs de weg opga. Ik heb nagevraagd hebt of dit onder de wa-gezinsverzekering valt en bij ons is dit wel het geval. Maar als het koetsiersbewijs verplicht wordt, zal je alleen nog via dit bewijs verzekerd zijn, denk ik.
Daarom wil ik het gewoon zeker weten.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:52

ik denk het niet bij je autorijbewijs krijg je toch ook niet automatisch
een verzekering
het koetsiersbewijs betaald ook alleen maar uit wanneer alle andere wa verzekeringen niet uitbetalen

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 17:22

OK, 'k word al wat wijzer geloof ik......

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:28

Ze roepen al jaren dat het verplicht gaat worden, dat trekt natuurlijk wel mensen naar de cursussen. Ik denk ook dat het ooit wel gaat gebeuren en dat dan de cursus duurder gaat worden. Voor de WA verzekering hoef je het niet te doen. Die dekt bijna nooit. Wel even bij je huidige WA verzekering melden dat je aangespannen rijd. Ze geven dan een aantekening op de polis en zo sta je als het nodig is gewoon wat sterker.
Ik heb mijn enkelspan bewijs maar rij meestal met het tweespan. Ben ik straks ook illegaal. Voorlopig hoef je ook niet zo bang te zijn voor controle's. De politie weet over het algemeen niet goed wat ze met een aanspanning aan moeten.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 17:59

ha ha, dat klopt. Ik heb ook al eens aan de politie gevraag waar ik nou wel en niet mag rijden en ook dat kunnen ze me niet vertellen. Ik weet het wel via mijn ruiterbewijs, maar hier in het dorp kan je alleen maar via de fietspaden van de ene naar de andere kant. Anders moet je over de rondweg, en dit mag weer niet..... Maar ze kunnen geen goed antwoord geven. Uiteindelijk heb ik via de gemeente te horen gekregen dat rijden over de fietspaden wordt gedoogd.

Nee, het gaat me puur om verzekering.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:29

Die verzekering dekt niets ChristaMoor.
Die stelt echt helemaal niets voor en jou eigen WA verzekering dekt de schade als die er is.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 12:56

Dus, Laura2span, als ik jou zo begrijp is het leuk om het koetsiersbewijs te hebben i.v.m. kennis die je opdoet, maar voor de verzekering die eraan vast zit hoef ik het niet te halen, zolang het niet verplicht is.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:33

Nee, die verzekering van het koetsiersbewijs is een wassen neus! Gewoon even vragen bij je eigen WA-verzekering of zij de schade dekken (doen ze bijna altijd.....).

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:43

Het koetsiersbewijs is in sommige gebieden van Nederland verplicht. Het gaat hier alleen om natuurgebieden!
Op de veluwe was het eerst verplicht, maar daar geldt sinds 1 januari 2005 een vergunning. Op de Loenermark is het bijvoorbeeld nog wel verplciht.

Maar voor de openbare weg heb je helemaal geen koetsiers/ruiterbewijs nodig. Geld dus alleen voor bepaalde natuurgebieden.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:29

Het is inderdaad handig om te hebben voor de kennis. Als ik op wedstrijd moet ik aantonen dat ik verzekerd ben, niemand die vraagt naar je koetsiersbewijs.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:12

laura2span schreef:
Het is inderdaad handig om te hebben voor de kennis. Als ik op wedstrijd moet ik aantonen dat ik verzekerd ben, niemand die vraagt naar je koetsiersbewijs.

Daarom ga ik ook voor ht koetsiersbewijs. En ook om met elkaar bezig te zijn met het mennen. We gaan namelijk met z'n drieen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:19

laura2span schreef:
Als ik op wedstrijd moet ik aantonen dat ik verzekerd ben, niemand die vraagt naar je koetsiersbewijs.

Sterker nog een kennis heeft eens als verzekeringsbewijs z'n koetsiersbewijs overlegd, maar dat werd niet geaccepteerd. Hij moest van z'n gewone WA verzekering een brief tonen waarop staat op vermeld staat dat hij voor wedstrijden verzekerd is.

Het is inderdaad alleen goed voor de kennis die je er op doet, maar het stelt qua verzekering geen klap voor.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:43

Klopt Manie.
Er moet speciaal zijn opgenomen dat je meedoet aan snelheids- en behendigheidswedstrijden.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:33

Wij hebben inderdaad een brief van de WA verzekerin waarin staat dat we gedekt zijn bij (hobbymatige) deelname aan wedstrijden.