[AR] (AR) hoe beginnen met beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

(AR) hoe beginnen met beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:32

een vraagje ik heb een 2,5 jarige welsh a pony waar ik mee wil gaan mennen.

nu heb ik een oud tuigje gekocht om mee te oefenen.

maar wat kan ik nu het beste doen:

1. eerst gewoon longeren todat dat helemaal duidelijk is bij haar.

2. kan je gelijk al het schoftje er op leggen en achter haar aan gaan lopen om te oefenen.

ze kan nu al meelopen aan halster is gewend aan hoofdstel, longeersingel enz.

hoe kan ik nu het best verder en wanneer kan ze dan voor de kar??

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:38

1 ding; Ga niet zelf zomaar wat doen als je al niet eens weet hoe je moet beginnen. Laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft en ben er dan zoveel mogelijk ben zodat je er ook wat van leert.

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:39

bij mijn pony die gewoon met alles mak is heb ik er ook een tijd overgedaan zo:

Eerst gewoon het schoftje eropgelegt en gewoon onze daagelijkse wandeling gemaakt..
Toen na een tijdje dat saai te vinden het hele tijg erop gelegt een paar rondje in de bak en gaan wandelen na een weekje dat gedaan te hebben longeren met tuigje en daarna iemand erachter lopen met leidsels en iemander er naast met halstertouw.. zo heb ik het gedaan en dan een band ofzo als gewicht en dan is ze klaar voor de kar als ze de wendingen enzo ook snapt..

Groetjes is het een beetje te volgen ?? sammy

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:40

Sjonniej schreef:
1 ding; Ga niet zelf zomaar wat doen als je al niet eens weet hoe je moet beginnen. Laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft en ben er dan zoveel mogelijk ben zodat je er ook wat van leert.

ja idd diegene die er bij is met koetsiersbewijs en verstand!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:42

Ik ben het helemaal met Sjonnie eens. Heb je zelf al wel menervaring? Anders zou ik je ook willen adviseren om je koetsiersbewijs te halen.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:57

ik was ook idd van plan om er een deskundig iemand bij te halen. en miss ook mijn koetsierbewijs te halen.

maar wat ik nu wil weten wat ik nu alvast kan doen zeg maar om haar alvast een beetje te wennen. gewoon longeren of ook al er achter lopen.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:05

Ik zou het persoonlijk dan bij wat longeerwerk houden tot ik een deskundig iemand zou hebben gevonden. Om dat goed te doen is al lastig zat. Als je iets verkeerd aan leert is t straks mss alleen maar nadelig.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:09

Hier is een sticky over, zie bovenaan de pagina...

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 04:32

Eerst longeren tot ze alle stemhulpen goed onder de knie heeft. Ook longeren met dubbellonge kan een goede oefening zijn. Daarna er pas achter gaan lopen. Als de pony niet goed weet wat ho inhoud en jij loopt er achter en hij gaat ervandoor met die lange leidsels dan krijg je ongelukken.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 08:49

bedankt

A10

Re: (AR) hoe beginnen met beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:40

Als je een koetsiersbewijs hebt kun je nog geen paarden betuigen! Het is alleen een kennismaking met de mensport, je lert volgens achenbach te rijden en je aan de verkeersregels te houden.
Over africhten wordt geen woord gerept.

Danielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:42

je moet eerst rustig aan beginnen denk ik! eerst maar eens aan de longe en dan als dat goed gaat langzaam verder gaan ! succes ermee !!
( en idd zoals er al staat misschien iemand erbij halen )

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:01

Longeren lijkt me wel handig, als een paard geen stemhulpen kent heb je het wel moeilijk. Als het paard alle stemhulpen kent en netjes opvolgt zoek dan naar iemand die al vaker zoiets gedaan heeft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:06

Ik ben het helemaal eens met Albertine N , als er iets mis gaat tijdens het beleren kun je het vaak vergeten, zoiets vergeten ze niet snel meer.

Of je dan een koetsiersbewijs hebt of niet maakt niets uit, zorg dat je er iemand bij hebt die al paarden beleerd heeft

Stemhulpen is handig, maar wij redden het ook al jaren zonder . Ga je pony in ieder geval niet vervelen, door dingen te doen totdat ze het saai vinden zoals jij zei. Als ze zich vervelen hebben ze de meeste tijd om ongein te bedenken

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:20

Ik ben het helemaal met Ruitje eens!
Ik zou met zo'n jonge pony wel met stemhulpen werken. Vooral omdat belonnen en corrigeren (op een nette manier) veel effect heeft als je dat met de stem doet

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:50

Ruitje: Ik heb dat altijd graag willen weten: hoe pak je dat aan bij dravers,e hoe doe dat zonder of met minder stemhulpen?
Ik vind het altijd leuk om diciplines met elkaar te vergelijken, vandaar