[AR] [VD/LO] longeersingel voor kleine pony's?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VD/LO] longeersingel voor kleine pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:15

Wat voor longeersingel gebruiken jullie voor je kleine pony's (shetlanders/A-ponytjes)? Ik zou graag meer willen weten over wat voor materiaal het precies is en hoeveel hij kostte. Ik ben namelijk op zoek naar twee mooie longeersingeltjes voor shetlanders met een stokmaat van rond de 1,00 meter, en het liefst van leer. Maar ik weet niet waar ik die kan krijgen en heb het idee dat ze nog wel eens prijzig zouden kunnen zijn. Bij Divoza/Horselover zie ik wel nylon/katoenen longeersingels te koop staan voor niet zulke enorme bedragen, maar daarvan weet ik niet of maat 'pony' ook om shetlanders past. Als je zo'n singel bij een haf al tot het hoogste gaatje aan moet trekken, dan passen m'n shetlanders er met hun tweeen in. Wie heeft er tips?

(Even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om singeltjes voor het echte longeren, maar om om te bouwen tot circustuigje. Ik heb namelijk 4 geweldige hardroze/roodachtige verenpluimen gekregen om op de pony's te planten, twee per stuk, maar nu moet ik ze nog ergens op kunnen bevestigen. De schroefjes direct in de pony's schroeven lijkt me namelijk niet zo diervriendelijk en aangezien de hoofdstellen die ik hiervoor ga gebruiken van leer zijn, wil ik ook graag leren singels. Als die er in deze maat zijn tenminste...)

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:26

Ik zit zo'n beetje met hetzelfde probleem, maar dat had je denk ik wel verwacht. Ik heb één zo'n goedkope singel in het zwart en die kleiner laten maken (het katoen kan je zo dubbelvouwen en de schoenmaker heeft het voor mij voor 3 euro vast genaaid). Maar de kussen daarvan zijn toch nog erg groot en je zoekt natuurlijk ook iets sierlijks.
Dan heb ik ook een beugelriem gebruikt, maar dat is juist weer erg fijn (in wintervacht verdwijnt hij bijna helemaal) en ik denk te dun om die veren in te schroeven.
Als ik nu weer iets zou moeten hebben zou ik de schoftjes van mijn dubbelspan tuig gebruiken. Die zijn mooi fijn en er zit al een schroefdraad in, maar ik weet niet of je die mooie ook los kan krijgen en ik weet niet wat voor merk die van mij zijn.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:32

Ik heb een goedkoop kopietje van de kieffer, maat pony. Het past Bas ( shet van 1.10 ) wel, maar hij moet dan ook niet heel smal worden ( verwacht ik ook niet ), want dan wordt het te groot, hij zit nu aan beide kanten op het laatste gaatje.
Ik heb 'm bij divoza gekocht voor 30 euro

Dit is mijn longeersingel, een nylon met neopreen ( is geen mooie leren, maar wel netter dan een deken/longeersingel )

Afbeelding

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:23

hoi hoi

ik heb een kieffer en die past bij mijn shet van 105 hij ziet er zo uit als hierboven
succes ermee

groetjes navanja

Anoniem

Re: [VD/LO] longeersingel voor kleine pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:00

Aan onze schofftuigjes van ons koetstuig heb ik ook zitten denken, maar ik vind het zonde om daar twee gaatjes in te boren om daar af en toe een pluim op te kunnen schroeven. Dat kan ook niet goed zijn voor het schoftje als de veer er weer afgehaad wordt en we dus met twee open gaatjes gaan mennen in de regen. Dus leek een longeersingel me wel handig.

Ik vind die nepperd van Kieffer trouwens erg netjes overkomen, en ook niet zo geweldig duur als leren singels (die ik trouwens ook nog niet in shetlandmaat heb gevonden). Maar is dat gewoon een band om de buik heen, of heeft hij twee 'kussentjes' aan weerszijden van de ruggegraat? Dat laatste is namelijk wat ik zoek, aangezien ik niet wil dat de schroefjes van de veren echt op de rug geduwd worden. Als er kussens en een klein kamertje is, dan zweven ze boven de ruggegraat en dat vind ik een prettiger idee.

Iemand nog ervaring met leren longeersingels in shetlandsize?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:33

xyzutu2 schreef:
Aan onze schofftuigjes van ons koetstuig heb ik ook zitten denken, maar ik vind het zonde om daar twee gaatjes in te boren om daar af en toe een pluim op te kunnen schroeven. Dat kan ook niet goed zijn voor het schoftje als de veer er weer afgehaad wordt en we dus met twee open gaatjes gaan mennen in de regen. Dus leek een longeersingel me wel handig.

Je kan toch de leisdels ogen of de opzethaak in het midden eraf schroeven (tenminste bij die van mij) en dan kan je daar die pluim inschroeven of niet?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:39

Helaas, dat was het eerste waar ik aan dacht, de opzethaak eraf schroeven en de pluim erop zetten. Maar... Onze opzethaak staat met 1 schroef direct in het schoftje vast en de pluim heeft 2 schroeven nodig. Je hebt ook sjiekere opzetschroeven die op een metalen 'afdakje' staan dat over de bovenkant van het schoftje ligt en zoiets zou de gaatjes nog kunnen afschermen tegen het weer als we zonder pluimen gaan mennen, maar die hebben wij niet en ik weet niet of het verstandig is om al te veel in het schofftuig te gaan rommelen met indraaien en uitdraaien van dingen. Op een gegeven moment worden de gaatjes te ruim en dan gaat alles los zitten...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:40

Ik heb een Kiefer singeltje voor mijn pony's, maatje pony. Wel met extra gaatjes, zelfs Dennis(94 cm en niet dik) past hem .

Hiervoor had ik zo'n katoenen singel, die was wel te lang, maar die valt heel makkelijk en netjes dubbel te naaien door een schoenmaker. Daar zie je haast niets van!

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:02

xyzutu2 schreef:
Helaas, dat was het eerste waar ik aan dacht, de opzethaak eraf schroeven en de pluim erop zetten. Maar... Onze opzethaak staat met 1 schroef direct in het schoftje vast en de pluim heeft 2 schroeven nodig.

O, nee dan gaat het idd niet. Bij renz hadden ze pluimen met wel één schroef dus vandaar dat ik daar meteen vanuit ging.

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:58

die goedkope van divoza 18 euro geloof in en dan het stukje stof dubbel doen(bij schoenmakker ofzo) dan past ie!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:40

xyzutu2 schreef:
Ik vind die nepperd van Kieffer trouwens erg netjes overkomen, en ook niet zo geweldig duur als leren singels (die ik trouwens ook nog niet in shetlandmaat heb gevonden). Maar is dat gewoon een band om de buik heen, of heeft hij twee 'kussentjes' aan weerszijden van de ruggegraat? Dat laatste is namelijk wat ik zoek, aangezien ik niet wil dat de schroefjes van de veren echt op de rug geduwd worden. Als er kussens en een klein kamertje is, dan zweven ze boven de ruggegraat en dat vind ik een prettiger idee.

Hier zitten idd 2 neopreen kussentjes aan weerzijden, met een stukje ruimte in het midden.

Overigens heb ik voor mijn schoftje bouten, die ik erin kan doen als de leidselogen en opzethaak eruit zijn. ( geen idee waarom ik die er in hemelsnaam uit zou halen maar oke, ze zaten er bij )
Is dat misschien niet een idee ? Dan zit je ook niet met een open gat

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:06

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:27

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:12

en we willen wel foto's zien als ze opgetuigd zijn :-p

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:52

_Sammy_ schreef:
die goedkope van divoza 18 euro geloof in en dan het stukje stof dubbel doen(bij schoenmakker ofzo) dan past ie!

Zelfde hier.. Ook een gewone niet zo dure (25 euro?) die dubbel gestikt is. Gebruik hem ook nouwelijks dus het niet sjieke maakt me weinig uit..