[AR] [ar]mennen met mylerbit"liverpooluitvoering"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

[ar]mennen met mylerbit"liverpooluitvoering"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:29

Op paard en koets heb ik een tijdje op de stand van de myler bitten staan praten en ik vond het bijster intressant.Ik vroeg me af of iemand van jullie met zo'n bitje ment.
Ik krijg steeds vaker met een liverpool stang het idee dat ik wat mis.Mijn paardje is heel heet en om een suptielere inwerking te krijgen zit die stang met eigenlijk in de weg.Ik zou meer links en rechts afzondelijk willen kunnen bewegen.Maar nog wel de kinketting willen en daardoor de hefboom werking voor het geval dat.

Maar goed,ik zoek dus ervaringen van jullie.

A10

Re: [ar]mennen met mylerbit"liverpooluitvoering"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:50

Ik ken iemand ie het heeft geprobeerd met zijn (hete) pony. hij is er snel meegestopt, veel te scherp

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:58

Maar kon die iemand er wel mee rijden,ik bedoel was ie wel een beetje licht in de hand

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:07

Pony ging gooien met zijn hoofd en kreeg aanleuningsproblemen. Was trouwens een goede, ervaren menner

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:09

ja daar ga je wel van uit ja.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:15

Er stond een tijdje geleden een artikel over myler-bitten in de Mensport. En je mag die bitten toch uitproberen?

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:21

ja dat klopt.Dan moet je ze kopen en mag je ze vervolgens 10 dagen proberen,als het nix is mag je ze terug brengen.Moet je iets van 10 euro gebruikersgeld betalen.Maar dat is nix voor een bit van 150 euro!
Wil het wel gaan proberen als ik ted weer aan de praat heb..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:32

Als je het niet probeert weet je het niet.
Hier lopen de pony's gewoon goed op een (ingepakt) liverpool-stangetje. Dus waarom wat anders proberen?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:07

De prijs hielt mij een klein beetje tegen.....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:11

Napie: heb jij ze wel uitgeprobeerd, zo ja hoe bevielen ze?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:19

Ik heb mijn oude pony een tijdje op een mylerbit gereden. Meer vanwege de anatomie van z'n oude bekkie. Doordat z'n tanden naar voren gingen staan kreeg z'n tong te weinig ruimte. Op stal zag je altijd al een stukje tong net buiten z'n lippen. Als die pony een dik bit in de mond kreeg had ie helemaal geen ruimte meer voor z'n tong en dan hing ie z'n tong maar naar buiten . Dit stond natuurlijk waardeloos. Met het Mylerbit was het wel beter. Het enige nadeel vond ik dat het bit toch behoorlijk scherp is. Ik reed de pony altijd op een dubbel gebroken trensje, vergeleken daarmee is een mylerbit nogal scherper. Verder zou ik het gewoon proberen hoe jou paardje erop reageert, geen enkel dier en geen enkele mennershand is gelijk.

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:51

Ik heb geen ervaring met dit bit,maar 150 euro vind ik wel stikduur zeg!Meestal klinkt het beter dan dat het in werkelijkheid is.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:40

Albertine_N schreef:
Napie: heb jij ze wel uitgeprobeerd, zo ja hoe bevielen ze?

Nee dus, ik heb echt geen 150 euro voor een bit laat staan 300 euro voor twee bitten. Daar kan ik twee maanden mijn pony's voor stallen. Daarbij, de pony waar ik hem voor zou willen gebruiken die bitmaat wordt (nog) niet verkocht

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:15

Bij van dorpel in Vlagtwedde (ook per post/internet) zijn nep Myler bitten te koop. Ze heten dan Winner bit. Hij heeft niet alle Myler uitvoeringen. De kwaliteit vind ik iets minder, maar het Winner bit kost dan ook 3x minder namelijk 49,- euri's.

Kijk maar eens bij onderstaande link
http://www.marathonwagen.com/?p=product ... ategory=12

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:06

Ik heb het voor Fie ook overwogen, omdat ze zoveel mondproblemen gaf met een dikke rechte stang...

Maar ik vond ze ook wel erg prijzig, zonder dat je zeker bent van het resultaat...

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een dunne Liverpoolstang met tongboog, en dat werkte bij haar ook al een heel stuk beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:18

Ik ben zelf ook een tijdje op zoek geweest naar goede bitten voor onze pony's (zowel voor koets als voor gewone dressuur) en ben uiteindelijk uitgekomen op hetzelfde bit voor beide pony's: voor de wagen een dunne Liverpool (bij de een op het gat net onder de trensring, bij de ander net onder het mondstuk door de trensring gehaald) en voor de rest een dun, lichtgebogen showstangetje (dus zonder hefboom, met een hoefijzer als versiering).

Ik heb wel eens naar Mylerbitten gekeken, maar naast dat ze gewoon erg duur zijn, heb ik erg grote vraagtekens bij de werking van deze bitten. Natuurlijk heeft elk paard een ander soort bit nodig omdat ze een andere mondvorm hebben, maar elk paard zou op een normaal ongebroken, gebroken of dubbelgebroken bit moeten kunnen lopen. Alle Mylers die ik heb gezien hebben directe of indirecte hefboomwerking door de uiteenplaatsing van bitringen en mondstuk, aparte verbindingen en tongvrijheid. Het zijn dus zeker geen vriendelijkere bitten dan normale stangbitten, zelfs onvriendelijker omdat ze vaak een veel grotere tongvrijheid hebben (en dus onbeschermd op de lage drukken).

Je kunt het eens proberen, maar ik heb het idee dat een heet paard dat moeilijk in de aanleuning is vaak te weinig vertrouwen in het bit heeft, en dat een scherper inwerkend bit dan juist averechts werkt. Misschien je stang omwikkelen met speciale tape, of kijken naar een minder grote of geleidelijkere tongboog?

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:01

Ik weet niet of jullie wel eens op de site hebbne gekeken. maar je heb ze ook zonder tong boom zonder hef boom.

Ik heb er 1 voor onder het zadel.
nou en zachter bit bestaat er niet. ze heeft nog nooit zo goed en ontspannen gelopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:05

Ik heb er trouwens wel eentje voor onder het zadel aangeschaft voor haar, ik merkte wel iets verschil, ze man het bit wat beter aan en wilde wat beter ontspannen...
Maar of het nou echt DE oplossing is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:20

Wat ik niet echt kan volgen op hun site is dat ze zeggen dat een hoop paarden tongproblemen hebben met normale bitten en dat ze zich vrijer voelen door de verschillende tongbogen die Mylerbitten hebben. Naar wat ik weet zorgt een tongboog er inderdaad voor dat het bit niet meer op de tong drukt als er een hulp wordt gegeven, maar zorgt dit er tegelijkertijd voor dat de druk direct op de lagen uitgevoerd wordt. Een bit drukt pas hard op de tong als de bijbehorende hulpen van de ruiter/menner net zo hard zijn. Voeg je een tongboog toe, dan is die tong wel vrij maar komen die harde hulpen direct door op de lagen en dat is niet meer dan een laagje tandvlees dat over bot loopt.

Waar ik het wel mee eens ben is dat een hoop bitten gewoon te dik zijn voor veel paarden. De pony's hebben nu een dun, licht gebogen showstangetje waar ze goed op lopen, maar daarvoor hadden ze ook echt hun mond vol met al dat dikke gebroken standaardtrensgedoe.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:16

xyzutu2 schreef:
Wat ik niet echt kan volgen op hun site is dat ze zeggen dat een hoop paarden tongproblemen hebben met normale bitten en dat ze zich vrijer voelen door de verschillende tongbogen die Mylerbitten hebben. Naar wat ik weet zorgt een tongboog er inderdaad voor dat het bit niet meer op de tong drukt als er een hulp wordt gegeven, maar zorgt dit er tegelijkertijd voor dat de druk direct op de lagen uitgevoerd wordt. Een bit drukt pas hard op de tong als de bijbehorende hulpen van de ruiter/menner net zo hard zijn. Voeg je een tongboog toe, dan is die tong wel vrij maar komen die harde hulpen direct door op de lagen en dat is niet meer dan een laagje tandvlees dat over bot loopt.

Waar ik het wel mee eens ben is dat een hoop bitten gewoon te dik zijn voor veel paarden. De pony's hebben nu een dun, licht gebogen showstangetje waar ze goed op lopen, maar daarvoor hadden ze ook echt hun mond vol met al dat dikke gebroken standaardtrensgedoe.
Je vergeet er nog bij te vermelden dat een tongboog ook druk uitoefend op het gehemelte.De meeste van die bitten met enorme tongbogen zijn imo martelwerktuigen.Het werkelijke probleem bij rijden/mennen moet je meestal ergens anders in zoeken dan in het vervangen van een bit.OK dit geldt natuurlijk niet voor alle gevallen,maar elke pony/paard moet met een"normaal"tuigbit goed kunnen lopen.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 00:12

Het is niet alleen het dunnere dat ik fijn vindt aan de myler bitten maar ook het onafhankelijk kunnen bewegen van links en rechts.
Ik kan ook een sprenger liverpool kopen met dubbel gebroken mondstuk ben ik ook 164 euro lichter.
Ik reed hem onder het zadel altijd met een dubbel gebroken sprenger en nu voor de kar wil ik ook graag een bit met net zo'n inwerking.
Bij de beginnersbitten van myler zijn de tongbogen trouwens miniem.

Mar wisten jullie dat een paard 46 liter speeksel per dag produceerd.De meeste paarden hebben in de mond 14 mm over voor een bit.De meeste bitten zijn dikker.Als het bit op de tong ligt kan een paard niet meer slikken(probeer het eens bij jezelf,leg je vinger op je tong en je zal merken dat je niet meer kan slikken)
Ik vindt het een naar idee dat ik dus een dik bit inhang en mijn paard dat niet meer zou kunnen.
Ik geloof dat je een bit net zo scherp maakt als je er zelf mee rijdt.De handen zijn vaak het probleem,niet het bit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:03

Dat van het niet kunnen slikken met het bit in heb ik ook altijd geleerd, waarbij bijvoorbeeld altijd werd gezegd dat je een koetspaard zijn bit uit moet doen zodat hij kan drinken. Dat lijkt mij ook heel logisch, maar [***] en [***] slikken zonder ook maar enig probleem alles met bit in weg: voer, appels, gras en water. Ik werk veel met voedselbeloningen, ook tijdens het mennen en dressuurwerk met bit in en of ze nou een dikke gebroken bustrens inhebben (die gebruiken we nu niet meer trouwens), een volledig rechte liverpool (koets) of een stangbitje dat over de gehele lengte wat gekromd is, slikken is geen enkel probleem.

Handen zijn ook vaak het probleem inderdaad, maar het verschil is dat het bit bij dezelfde inwerking scherper in kan werken. Als je paard met klein een kneepje in beide teugels bij de ene variant een doffe druk op de tong voelt, en bij de tweede een scherpe druk direct op de lagen, dan is dat toch wel iets waar je echt rekening mee moet houden.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:02

tsja ik vin die myler bitten overdreven duur, ik zou het er ook niet voor over hebben.
heb sins kort een liverpool stang van sprenger, met heel iets een boogje (minimaal) en vind hem daar heel fijn op lopen.

ik heb bij paard en koets ook even bij de myler stand staan kijken maar ik vind het niet zo..

Kennis van mij heeft met z'n haflinger ook eens met de liverpoel uitvoering van myler gereden die dus ook in het midden gebroken was en appart van elkaar bewoog, maar z'n pony liep al slecht en ging na een week of 2 nog slechter lopen, hij heeft het bit maar weer verkocht, en ik kan je zeggen dat heeft hem flink geld gekocht..

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:07

Over gebroken stangbitten:Citaat uit het boek;"Het Paard,het Bit en de Ruiter.(Schrijfster Gertrud Jetten)Pagina 70/71

***Stangen met een gebroken mondstuk knijpen kin,tong en lagen van het paard samen en knijpen ook in de mondhoeken.De meeste paarden ervaren dit als heel onprettig en zullen de voorkeur geven aan een stang met een ongebroken mondstuk.Deze drukt namelijk op de tong en de lagen in plaats van tong,lagen,lippen bij elkaar te knijpen.Wie toch een gebroken stang wil gebruiken kan er het beste een nemen met een stabiliserend metalen staafje tussen de uiteinden van de onderbomen.Dit staafje zorgt ervoor dat de notenkrakerwerking van de gebroken stang wat afgezwakt word en heeft als bijkomend voordeel dat het bit minder wiebelig in de mond ligt.

Eigenlijk zou iedereen dit boek in zijn boekenkast moeten hebben,het is een zeer leerzaam en informatief boek wat alles verteld over bijna iedere soort van optoming en tientallen bitten worden er besproken.Hang niet zomaar wat in een paardenmond maar bedenk heel goed waar je mee bezig bent.Niet lles wat er in de ruitersportwinkels te koop is,is ook diervriendelijk!Laat je goed informeren door een ervaren persoon of lees eerst een goed boek.(Tis maar een tip hoor! )

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:56

Aaaahh dat is idd een heel goed boek, en het paard op de voorkant heeft bij ons gestaan (ik was erbij toen de foto's gemaakt werden, lang geleden )

Goed weer on topic:
Ik dacht ook dat losse scharen scherper waren,omdat de hoek dan groter is en de kinketting strakker inwerkt.

Baudyh: ik heb ohz ook dubbelgebroken sprenger, er zijn dubbel gebroken vierringtrensen van Sprenger, maar idd erg duur.
(ik had geluk; kon een sprneger menbit voor 10 euro kopen )