Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Albertine_N schreef:Napie: heb jij ze wel uitgeprobeerd, zo ja hoe bevielen ze?
xyzutu2 schreef:Je vergeet er nog bij te vermelden dat een tongboog ook druk uitoefend op het gehemelte.De meeste van die bitten met enorme tongbogen zijn imo martelwerktuigen.Het werkelijke probleem bij rijden/mennen moet je meestal ergens anders in zoeken dan in het vervangen van een bit.OK dit geldt natuurlijk niet voor alle gevallen,maar elke pony/paard moet met een"normaal"tuigbit goed kunnen lopen.Wat ik niet echt kan volgen op hun site is dat ze zeggen dat een hoop paarden tongproblemen hebben met normale bitten en dat ze zich vrijer voelen door de verschillende tongbogen die Mylerbitten hebben. Naar wat ik weet zorgt een tongboog er inderdaad voor dat het bit niet meer op de tong drukt als er een hulp wordt gegeven, maar zorgt dit er tegelijkertijd voor dat de druk direct op de lagen uitgevoerd wordt. Een bit drukt pas hard op de tong als de bijbehorende hulpen van de ruiter/menner net zo hard zijn. Voeg je een tongboog toe, dan is die tong wel vrij maar komen die harde hulpen direct door op de lagen en dat is niet meer dan een laagje tandvlees dat over bot loopt.
Waar ik het wel mee eens ben is dat een hoop bitten gewoon te dik zijn voor veel paarden. De pony's hebben nu een dun, licht gebogen showstangetje waar ze goed op lopen, maar daarvoor hadden ze ook echt hun mond vol met al dat dikke gebroken standaardtrensgedoe.