[AR] [LO] paard leren longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

[LO] paard leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:19

Hallo

Ik heb een vraagje over longeren.
Ik heb al gekeken of het antwoord op mijn vraag hier stond maar kon het niet zo snel vinden.

De meeste paarden lopen wel door en lopen wel onder druk van de longeerzweep, maar wat doe je nou als je paard lui is en niet graag voorwaarts is aan de longeerlijn tijdens het beleren. Klein tikje helpt dan niet (dan komt er alleen maar verzet).
De meeste mensen lopen er naast, maarja met galloperen dan hou je dat lijkt mij niet meer bij (bij stappen natuurlijk wel).
Mijn vraag is dus hoe leer je een wat langzamer paard te galloperen aan de longeerlijn?

Groetjes Natasja

snoeppapier

Re: paard leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:11

Ik denk dat je voordat je naar het paard kijkt, eerst naar jezelf moet kijken. Hoe is jou lichaamshouding tijdens het longeren? Heel veel mensen houden, zonder erg, hun paard tegen tijdens het longeren door hem te 'blokkeren' met hun lichaamstaal.

Zorg ervoor dat je voorkant (dus als je paard linksom loop je linkerarm) 'open' staat, draai je schouder naar achter en gooi je voorgevel overdreven naar voren. Zorg dat je zelf een actieve, open indruk maakt. Als jouw paard erg gevoelig is voor lichaamstaal, en jij bent 'gesloten' (dus als je min of meer ineengekrompen lijkt), geef je je paard onbewust het teken langzamer te gaan.

Mijn tip is om dat eerst eens te proberen. In het begin zal het wennen zijn, maar naar mijn idee werkt het echt!

Verder moet je proberen, zoals ik al zei, zelf een actieve uitstraling hebben. Wanneer je je paard wil laten draven dus lekker actief 'drrrrrrrrrraaaf' en zelf een stap naar voren zetten om dit commando kracht bij te zetten.
Hetzelfde geldt voor galop, zorg dat je paard lekker actief draaft en 'duw' je paard als het ware de galop in, zak iets door je knieeën en kom krachtig weer omhoog (let weer op die schouder, die moet echt openstaan), geef tegelijkertijd het commando 'gaaaaalop'. Zie je dat hij reageert maar nog niets aanspringt doe dat nog een keer, desnoods klikken met je tong en nog eens het commando. De meeste paarden reageren daar wel op, zoals ik al zei; door zelf je lichaam actieve signalen uit te laten zenden activeer je hem ook, zoals dat ik de kudde ook zou gebeuren.

Succes ermee!

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:20

Goede tips Kellebel88!

Het helpt ook om hem bij de les te houden, veel overgangen oefenen en bijv balkjes lopen.
Praat veel tegen je paard. Ga niet na 5 min je mond houden, galop roepen, waaschuw hem even.
Zorg dat hij goed op je stem reageerd d.m.v goed voorwaards in stap en draf, gaat dit goed dan ga je pas over op galop.

Net zoals hierboven werd gezegd: Houding is heel belangrijk, zorg daarom dat je meer bij z'n achterhand loopt. Zo duw je hem als het ware naar voren.

Succes hiermee!

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:27

Tja ik heb weinig meer toe te voegen aan kellebel. Geweldige tips!
Laat je paard eerst lekker actief lopen voordat hij harder moet lopen.
Jij doet je schouders naar achter en borst vooruit.. hoofd omhoog!
probeer ook maar eens je schouders naar beneden en je hoofd omlaag.. dan zal je merken dat zijn reactie ook heel anders word..
Anders kan je er ook voor kiezen zonder lijn te longeren. Dan kan je schuin achter hem gaan lopen en zo met je houding hem vooruit werken

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:05

girliegirl schreef:
Anders kan je er ook voor kiezen zonder lijn te longeren. Dan kan je schuin achter hem gaan lopen en zo met je houding hem vooruit werken

Dat vind ik ook een hele goede! Op die manier kun je ook zijn 'plek' vinden van waaruit hij het meest op jouw lichaamstaal reageert. Ieder paard heeft nl een soort 'drijfpunt', bij de één kan dat ter hoogte van de flank zijn, bij de andere eerder half achter hem/haar.

Door zonder lijn te longeren, maar gewoon dezelfde tips als ik hierboven gaf uit te voeren, kun je kijken wanneer je paard het meest voorwaarts gaat. Zodra je weer mét lijn gaat longeren kun je die positie ook weer innemen.

Veel mensen longeren via de traditionele methode, dat de lijn en longeerzweep een driehoek naar je paard vormen, zoals op het plaatje.
Afbeelding

Ik longeer bij voorkeur zonder longeerzweep en sta eigenlijk nooit in het midden, ik bevind me altijd half achter het paard omdat dat bij hem z'n 'drijfpunt' is. Als ik vanuit daar met mijn lichaamshouding en stemhulpen aangeef wat ik van hem verlang, werkt dit vele male beter dan een longeerzweep