[ar] trainen zonder wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[ar] trainen zonder wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:44

Ik vraag me zo eens af welke trainingsmethodes onze menners hier gebruiken buiten de wagen om.
Honey heb ik ca 2 avonden (ik zit midden in een onverlichte polder en de bak is te zwaar) aan de dubbele longe. Althans, ik probeer het 2 avonden te doen. Nog normaal, niet bijgezet ofzo, daar ben ik nog voor aan het kijken wat voor Honey het beste is

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:26

Rijden onder het zadel, Liberty loopt zo'n 3 keer per week mee in de lessen. Magpie rij ik alleen voor de wagen, soms een ritje erop, maar niet vaak.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:36

Onder het zadel. Dit vooral omdat er niet altijd iemand is die met me mee kan aangespannen.

En voor de wedstrijd of soms tussendoor, vooral bij jonge dieren nog vrij vaak, doet mijn mama ze ook longeren met de dubbele longe. Zij heeft daar veel meer gevoel voor dan ik, ik voel dat niet door die dikke lijnen heen.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:09

Onderhet zadel 2 keer in de week, en 2 keer per week aan de dubbel longe.. en dan 1 keer voor de wagen..

en 's zomers wat minder aan de longe.. en meer voor de kar..

Anoniem

Re: [ar] trainen zonder wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:14

Dubbele longe of enkele longe+touwtjes en onder het zadel.
Ik sta nu op een hele fijne stal met een mooie buitenbaan van 20x60 waar ik ook heerlijk op kan mennen, een goede longeercirkel en een superbinnenbak.
heb nu dus volop trainingsmogelijkheden.
Mis het bos wel een beetje maar met de trailer ben ik er binnen een kwartier.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:11

Aan de dubbele longe, wil nog steeds ohz gaan rijden, maar heb maar de tijd niet om de pony zadelmak te maken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:40

Dubbele longe of enkele longe met touwtjes.

En onder het zadel.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:12

inderdaad dubbele long of eventueel lange lijnen mooi om ze zijwaarts ed te leren
onder het zsdel doen we ook veel

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:27

Onder het zadel lukt niet met een kleine pony! Dit vind ik het enigste nadeel met de shetlanders.
Aan de longe of dubbellonge, soms lekker wandelen aan het halster en situatie's opzoeken. Natuurlijke sprongetjes in het bos en sprongetjes aan de longe. Laatste is erg goed voor het ruggebruik. Verder veel in de wei voor hun beweging.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:04

Jimmy word 2 x per week onder het zadel gereden, de rest van de week doen we VD en longeren/los gooien

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:05

Ongeveer 2x per week longeren (zonder bijzet ofzo)
1 keer per week (als ik tijd heb) aan de lange lijnen
1 keer per week losrennen in de bak (soms met wobbe of rambo samen)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:31

Onze pony's komen in het wedstrijdseizoen in principe nooit voor de wagen thuis. Wij trainen ze met longeren met dubbele longe, erachter lopen, cavelatti's en schoenenwerk.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:13

Ik train ook onder het zadel en aan de longe naast het mennen. Maar goed, ik heb dan ook een groot paard en geen shet.
De kleine pony wordt deze winter beleerd, maar die zal waarschijnlijk niet echt getraind worden. Die mag af en toe een rondje door het dorp maken en wat kleine ritjes met mijn nichtje maken. Daar ga ik niet mee longeren enzo.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:57

Tja maarja, Zoals je zal weten jantina, hebben shets aanleg om dik te worden Ze wordt niet bijster veel meer gereden, en ik wil toch dat ze én in model blijft én in conditie. Ze is tenslotte al drachtig waardoor ze straks niet meer tussen de bomen past, en als er dan ook nog vet bij komt
Verder zeggen veel mensen idd onder het zadel, en tja, dat zou ik het liefste ook doen, maar dat zit er gewoon niet in. Ik ben 1.74, zij is 1.00

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:13

Onder het zadel en soms aan de longe (als de meiden voor de afwisseling eens iets anders willen doen ).. Maar zoals je al zegt is dat voor jou geen optie, Heb je geen verzorgsters meer?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:18

Jimmy is maar 84 cm en daar heb ik ook en ruitertje voor gevonden. Als je goed zoekt kan je vast wel een verzorgstertje vinden die er leuk op past

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:45

jawel, maar die rijden niet veel en beginnen ook lang te worden. Bovendien doen ze haar nog maar 2 dagen in de week (eerst 4) maarja, school he...

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:14

Maar als je verzorgstertjes twee dagen in de week met Hon een beetje spelen/rijden/longeren/wandelen en jij doet haar twee dagen in de week, dan zal ze toch wel in conditie blijven?
Ik denk dat je niet aan longeren ontkomt. Ik weet niet hoe het bij jouw in de omgeving is, als het een rustige buurt is, zou je met haar kunnen fietsen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:18

ik train mina meestal onder het zadel, maar ze is dan ook enetrekpaar van 1.65, dus dat kan makkelijk
daarnaast longeren (dubbele longe, bijgezet aan de longe, of gewoon los in de piste, maar we lbigezet), buitenritjes ohz, lange teugels op straat (meestal stap, ik heb geen conditie), en dan gewoon voor de kar, maar voor de kart staat ze maar nu en dan eens.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:39

stef schreef:
jawel, maar die rijden niet veel en beginnen ook lang te worden. Bovendien doen ze haar nog maar 2 dagen in de week (eerst 4) maarja, school he...

Ook niemand te vinden dan?
Ik hoef maar een advertentie te zetten en ik heb hordes mailtjes van penny meisjes in mn mail staan. Moet voor Hon toch ook niet zo'n probleem zijn??

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 00:12

jij zit (als ik me goed herinner) wat meer in de bewoonde wereld. Om bij ons op stal te komen is het toch al snel een kwartier (zo niet langer) fietsen door the middle of nowhere, en tja, als ik een dochter van 8 had, liet ik dat ook niet toe.
Op woensdag en zaterdag zijn er zat kinderen die met dr willen en kunnen rommelen, maar dan zijn haar eigen verzorgsters er, het gaat me meer om bijv de maandag en donderdag ofzo.
Niet omdat het zo ontzettend hard nodig is, ik kan haar ook haar beweging geven, maar idd, aan de longe (aangezien ik er 's avonds ben is fietsen ook geen optie) en het is een goede trainingsmethode, absoluut, maar Hon vind het rijden ook gewoon leuk.
Maar dan zit ik nog dat ik van meiden van 8 niet kan verwachten dat ze een pony kunnen trainen. Ze kunnen rondjes hobbelen, maar echt trainen laat je IMO niet aan zulke jonge kinderen over.
Het is ook niet zo zeer een topic dat ik niet weet hoe ik hon moet trainen, maar meer dat ik benieuwd ben hoe andere mensen trainen

IvoIce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:28

Met Rebbel fiets ik heel veel, zowel goed voor conditie als voor het vertrouwen, zit hier een drukke buurt en hij is nog wat angstig maar blijft goed bij me en word steeds rustiger. Verder veel aan de longeerlijn met en zonder pessoa/bijzet en verder zo nu en dan een buitenritje ohz..
Ivo gebeurd nu weinig mee omdat Scot erbij staat die nmog weinig kan en ze gaan (nog) niet zonder elkaar weg dus dat is even lastig, maar daar fietste ik eerst ook veel mee en die longeerde ik ook.
Reb staat 's zomers zo'n 3x [per week voor de wagen, deze winter niet, eerst maar eens goed rustig worden..

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:50

aan de lange lijnen trainen?
zo kun je ook wat verzameling en zijgangen trainen, zonder dat iemand erop zit?
(vraag me niet hoe je het moet doen, ik wordt in draf de hele piste doorgesleurd )

Rosiewozie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:17

Ik heb Doortje regelmatig aan de dubbel longe, eerst met de gogue, maar nu is dat echt niet meer nodig en blijft ze netjes diep en lang, nu langzaam wat meer omhoog werken, maar eerst nog even op dit niveau blijven, veel balkjes lopen!!!
Verder wordt ze gemiddeld een keer in de week gereden, maar dan meer buitenritten, het meisje is niet bar fanatiek in de dressuur. Nu heeft ze 18 dec een wedstijdje en dat mocht ze doen met Doortje mits ze wel deed oefenen . Nu loopt ze dus ook even een keer in de week dressuurmatig onder het zadel, maar dat zal ook hellaas wel weer snel afgelopen zijn....
Verder heb ik vorig jaar toen ik haar net kocht erg veel met haar gefietst. Ze was toen erg dik en totaal geen conditie, fietsen was dus perfect!!!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:07

dutske schreef:
aan de lange lijnen trainen?
zo kun je ook wat verzameling en zijgangen trainen, zonder dat iemand erop zit?
(vraag me niet hoe je het moet doen, ik wordt in draf de hele piste doorgesleurd )

Doe ik ook wel, aan de dubbele longe afwisselend op de volte of heel de bak gebruiken.

Maar nogmaals, dit topic was niet zo zeer bedoelt als help ik weet niet hoe ik dr moet trainen, maar gewoon uit nieuwschierigheid hoe andere trainen