[AR] tweespan, één pony blijft achter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

[AR] tweespan, één pony blijft achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 12:52

Zoals jullie wel weten heb ik sinds een tijdje mijn twee shetten samen voor de kar, maar ik loop tegen een klein probleempje aan. Roger blijft namelijk vaak achter sukkelen als jullie begrijpen wat ik bedoel. Hij trekt daardoor geen gewicht meer en ik verlies het contact met zijn mond.
Op die momenten luistert hij ook niet goed naar mijn drijvende zweephulpen (normaal gesproken doet hij dat wel).
Als hij alleen loopt trek hij wel netjes en doet niet moeilijk.

Hij heeft naast de fiets soms ook wel van die momenten en soms heb ik het idee dat hij dan moet plassen en zodra hij dat weer thuis los staat gaat hij ook meteen plassen (hij plast zoiezo veel). Ik geeft hem dan soms de gelegenheid om te plassen onderweg, maar dat doet hij meestal niet, dan gaat hij gewoon stil staan en staan kijken.

Ik durf hierdoor eigenlijk nog niet zover weg van stal te gaan want stel je voor dat we een eind weg zijn en hij wil helemaal niet meer lopen (is nog nooit gebeurt hoor, ik krijg hem nog altijd wel vooruit). Ik ga hem nu in ieder geval de komende tijd weer wat vaker alleen voor de wagen zetten. Maar misschien hebben jullie nog meer tips.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:49

In dit geval moet je de andere pony teruggespen zodat die niet al het werk over neemt. Probeer eerst 1 gaatje terug te gespen en eventueel twee. Heeft de pony geen pijn door slecht passend tuig of verkeerd bit? Eventueel een zachter bit in. Ook links inspannen kan helpen, dan ben je er sneller bij met de zweep.
Inderdaad veel oefenen in enkelspan. Hij moet goed voorwaarts worden gereden in enkelspan en goed op de zweep worden gereden. Hij moet leren dat een kleine zweephulp al betekend dat hij gas moet geven.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:16

Hij staat al links en heeft een gewoon enkel gebroken bustrens dus al vrij zacht. Met hetzelfde tuig en bit loopt hij ook enkelspan en lange lijnen (zonder tuig dan maar met dat bit) wat wel goed gaat.

Maar als ik de andere pony terug gesp heb ik toch helemaal geen contact meer met Roger zijn mond als hij achter blijft? Nu loopt hij soms al zo ver achter dat ik geen goed contact meer met hem kan maken zonder de andere flink in zijn mond te zitten (en die kan daar nou net niet zo goed tegen). Maar ik ga het in ieder geval proberen volgende keer.

Hij weet op zich de hulpen wel alleen áls hij dus niet meer wil lopen heeft hij daar ook schijt aan.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:53

Je kan ook zijn strengen een gaatje korter maken dan trekt hij ook als hij ietsje achterblijft.
Gewoon veel drijven met de zweep en hem ook echt laten merken dat je niet van dat soort grapjes houdt. Dit is gewoon een ondeugd en als jij er niets aan doet blijft hij langzaam lopen.

Misschien kun je anders wat lessen nemen zodat je beter weet wat je er mee aanmoet.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:25

Ja daar dacht ik ook nog aan om zijn strengen wat korter te maken, dat ga ik zeker ook proberen.

Vanmiddag heb ik hem weer even alleen ervoor gezet en dat ging als een speer. Maar pas nadat hij na de eerste rondjes even stil gestaan had om te plassen. Hij plast ook best vaak ook tijdens het wandelen vandaar dat ik ook een beetje twijfel of hij dan niet gewoon moet plassen. Maar als hij weer zo vervelend is en ik hem de gelegenheid geef om te plassen doet hij het niet. Vandaag dus wel en toen liep hij de rest van de rit weer lekkker door.
Ik hoop dat dat het is en dat hij gewoon leert te plassen als hij moet en niet te blijven zeuren.

Maar ik heb mijn kleine wagen weer eens afgestoft en ga ik ik hem voorlopig wat vaker in enkelspan rijden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: tweespan, één pony blijft achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:41

Misschien ook eens zijn nieren na laten kijken? Zo vaak plassen is niet normaal.

Verder, als het echt luiigheid is, de pony een gaatje strakker in de strengen zetten of de spangenoot een gaatje losser.

Begrijp alleen de opmerking niet over links inspannen, dat je er dan sneller bij bent met de zweep. Ik heb de zweep in mijn rechterhand en ben sneller bij mijn rechterpony.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:42

Ik heb dat ook een tijdje met de pony's gehad en heb vanalles geprobeerd om het tegen te gaan. [***] was degene die in de broek ging hangen en zich dan door [***] mee liet trekken, dus hebben we [***]'s strengen ingekort, zijn teugels ingekort, strengen verlengd (dan hoeft hij wel niet te trekken, maar blijft hij ook als hij stopt met trekken op dezelfde hoogte als de ander, van plaats wisselen enz. Volgens mij is het pas gestopt doen we een keertje zonder broek reden, ik dat vergeten was en niet bijremde toen we vanuit draf in stap overgingen. Dat is het ideale 'nu zak ik af'-moment voor [***] en [***] vertraagde dus overmatig veel om uit de borstriem te komen en zich aan de teugels te onttrekken. Helaas voor meneer zat er echter geen broek achter die hem van de zwenken afhield en aangezien ik op een normale overgang had gerekend, remde ik ook niet bij. Resultaat was dat [***] op de rem sprong, de zwenken tegen zijn achterbenen geduwd kreeg en direct naar voren sprong om keurig naast [***] te gaan lopen. Dat gebeurde die rit een paar keer en toen viel [***] bij Black en bedacht hij dat dat trekken eigenlijk toch zo erg niet was.

Op dat moment hadden we trouwens ook net de boom verkort, die was toch wel flink lang op de stand waarin we eerst reden en doordat [***] nu dus ook dichter op de wagen stond tikte de wagen hem ook eerder tegen zijn benen aan als hij weer eens uit het tuig viel.

Het is niet volgens het boekje en als je niet weet hoe je pony's op zoiets reageren zou ik het ook zeker niet doen, maar zo heeft het zichzelf als bij toeval bij ons opgelost.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:02

Hem eens laten nakijken voor dat veel plassen was ik ook al over aan het nadenken. De DA moet binnenkort toch weer komen en dan vraag ik daar meteen eens over.

Ik heb mijn zweep ook in mijn rechterhand, maar dat met de punt schuin over en dus bij de linker pony.

Verder verzamel ik al jullie tips en kijk wat ik kan gebruiken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:33

Neonlight schreef:
Begrijp alleen de opmerking niet over links inspannen, dat je er dan sneller bij bent met de zweep. Ik heb de zweep in mijn rechterhand en ben sneller bij mijn rechterpony.

Als jij je zweep schuin links naar voren/boven hebt, zoals je in principe leert bij het koetsiersbewijs. Raak je je linkerpony eerder (je hoeft alleen je hand te laten zakken) dan je rechterpony.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:40

Ja, je hebt gelijk. Heb het ook zo geleerd ooit, maar bij aangespannen rijden is het Achenbachsysteem ver te zoeken.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:47

Als jij je paard goed en eerlijk de baan krijg rond gestuurd, dan zie ik daar het probleem niet van

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:04

Goed niet altijd (perfectionistisch he, kan vaak wel beter), eerlijk wel. Heb het seizoen tenminste weer zonder kleerscheuren volbracht en de prijsjes waren er ook regelmatig.

Maar we zullen weer on-topic gaan. Overigens heb ik lang met een tweespan gereden waarvan de rechtse ook liever lui dan moe was, die stond ook korter in de strengen, en rechts, dichter bij mijn zweep. Overigens was rechts ook omdat de linkerpony de beste was en ook goed links loopt, bij de aangespannen wedstrijden zet je normaal gezien de beste pony links. Ook wij rijden zonder broek en deze pony heeft door staken (en een spangenoot die wel doorliep ) ook de kar op haar hakken gehad. Is inderdaad niet de manier, werkt wel. Op het laatst was zweep aanleggen en bemoedigende woorden genoeg.