IvysToeter schreef:Ik moet eerlijk toegeven dat ik ivy ook meestal 'rondslinger' puur voor de beweging.
Ik weet namelijk niet goed hoe ik haar (shet) dressuurmatig moet trainen aan de longe.
Een shet train je dressuurmatig niet anders aan de longe dan enig ander paard. Mijn shet is het levende bewijs ervan. Ik train hem dressuurmatig aan de dubbele longe en lange lijnen, en binnenkort ga ik ook werken aan de hand.
Wat betreft het rondslingeren en het slecht werken aan de enkele longe, waar wordt dat nou weer op gebaseerd? Dat is juist de basis voor het werken aan de dubbele longe in mijn ogen. En nog steeds trainen wij serieus dressuurmatig aan de enkele of zonder longe. Ook zonder hulpteugels ofzo. En op die manier kun je je paard perfect verzamelen, oprichten, buigen, stellen, wat je maar wilt. Je moet het alleen kunnen. en DAT is vaak het probleem, mensen kunnen het gewoon niet. En daarom wordt longeren zonder hulpteugels maar "afgedaan" als een beetje rondslingeren puur en alleen voor de beweging.
Jammer.
Groetjes, Lacuna