[AR] [LO] paardje kan zich niet concentreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

memo

[LO] paardje kan zich niet concentreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 14:58

Nu hij bijna 3 is begin ik geleidelijk aan wat longewerk te doen met mijn paardje. Nu zat hij de voorbije weken appart van de andere paarden omdat hij nog maar nieuw was en toen ging alles prima. Maar nu hij sinds kort bij de rest van de paarden zit, kan hij zich niet meer concentreren op mij ( en het is nochtans maar 5a10 min), hij loopt constant te roepen naar zijn vriendjes en heeft totaal geen aandacht meer voor mij tijdens het longewerk, zelfs een lekkere snoep interesseert hem niet meer.
Nu is mijn vraag hoe ik dat kan veranderen of denken jullie dat het na verloop van tijd vanzelf over zal gaan? Paard weer alleen zetten vind ik geen optie, alleen ontwijken van het probleem en trouwens hij is zo gelukkig met zijn nieuwe vriendjes.
alle raad is welkom
grts

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:15

Waar mensen geld ruiken.............daar vallen gewonden.

memo

Re: paardje kan zich niet concentreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 18:25

waarmee je bedoelt dat?

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 18:27

Ik snap m ook niet.
Verder kun je m miss iets langer apart houden, dat roepen gaat m dan vanzelf wel vervelen.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:56

* Scratches herself behind the ear....*

Sorry deze post was totaal ergens anders bedoeld.

Isis

josien

Re: paardje kan zich niet concentreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 21:15

Hij vind de kudde belangrijker dan jouw. Dat is het geen waar je aan moet werken.

Dit is zeker niet makkelijk en kost vaak tijd. Het is ook iets wat je moet verdienen en niet wat je met training vanzelf krijgt.

Een tip in iedere geval geef hem regelmatig pauzes als hij iets goed heeft gedaan.

memo

Re: [LO] paardje kan zich niet concentreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:56

Ja dat hij hen interessanter vindt is wel duidelijk. Denk je dat dit aan een gebrek aan respect ligt voor mij? Zo ja heb je dan concrete tips om dit te verbeteren. Ik weet ook niet of ik zijn onoplettendheid echt mag straffen of of ik er voorlopig nog wat begrip voor moet hebben? In de omgang lijkt hij wel respect voor mij te hebben en hij heeft anders wel 'goede manieren'.
Ik weet dat zijn moeder ook altijd zo plakkerig was en dit niet zo goed afgelopen is en daarom zou ik dat eigenlijk al van in het begin binnen de perken willen houden. Zoals ik al zei alle tips en (opbouwende) krititiek welkom. Mag ik dat gedrag straffen of zouden jullie eerder de het positieve dat hij doet benadrukken???

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:15

Dit is niet een respect probleem, dus dat scheelt al.

Je paard vind de kudde belangrijker dan jouw, met straffen benadruk je dit enkel met het gevolg dat hij niet meer te pakken is b.v.
Het positieve belonen is altijd goed maar nog niet voldoende.

Je moet de rollen kunnen omdraaien van de kudde belangrijker naar jouw belangrijker. Hoe dit te doen is per paard verschillend. Enkele tips zijn korte oefeningen vragen en daarin heel consequent zijn. Zorg dat hij jouw in de gaten moet houden door juist op momenten dat hij afgeleid is iets te vragen en daarin heel consequent te zijn.
Zoals ik al zij geef hem tussen de oefeningen een min de tijd om zelf te beslissen wat hij doet. Als je op de goede weg bent komt hij op die momenten bij jouw of houd jouw in de gaten.

Heel frustreerend, maar heb zeker begrip. Denk vanuit heb en zorg dat hij altijd positief eindigd met de training. De training zou ik zeker niet langer maken van 20 min. Stop op het moment dat hij het heel goed gedaan heeft.

Krijg je het niet voor elkaar, ga dan los werken met iets engs. Een stuk plastic enz waardoor hij zijn aandacht bij het plastic heeft en dus naar jouw. Dit is ook een manier waarmee je duidelijk maakt dat jij belangrijker bent dan de kudde. Zorg wel dat hij het enge vertrouwd voordat je hem weer bij de andere zet.

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:18

Dit is niet een respect probleem, dus dat scheelt al.

Je paard vind de kudde belangrijker dan jouw, met straffen benadruk je dit enkel met het gevolg dat hij niet meer te pakken is b.v.
Het positieve belonen is altijd goed maar nog niet voldoende.

Je moet de rollen kunnen omdraaien van de kudde belangrijker naar jouw belangrijker. Hoe dit te doen is per paard verschillend. Enkele tips zijn korte oefeningen vragen en daarin heel consequent zijn. Zorg dat hij jouw in de gaten moet houden door juist op momenten dat hij afgeleid is iets te vragen en daarin heel consequent te zijn.
Zoals ik al zij geef hem tussen de oefeningen een min de tijd om zelf te beslissen wat hij doet. Als je op de goede weg bent komt hij op die momenten bij jouw of houd jouw in de gaten.

Heel frustreerend, maar heb zeker begrip. Denk vanuit het paard en zorg dat hij altijd positief eindigd met de training. De training zou ik zeker niet langer maken van 20 min. Stop op het moment dat hij het heel goed gedaan heeft.

Krijg je het niet voor elkaar, ga dan los werken met iets engs. Een stuk plastic enz waardoor hij zijn aandacht bij het plastic heeft en dus naar jouw. Dit is ook een manier waarmee je duidelijk maakt dat jij belangrijker bent dan de kudde. Zorg wel dat hij het enge vertrouwd voordat je hem weer bij de andere zet.