Isis_Ywen schreef:Ik ben het met je eens dat het probleem op zich niks te maken heeft met wel of geen bit, wel of geen hulpteugels of wat voor manier dan ook waarmee je je paard zou kunnen belemmeren te gaan rollen.
Maar respect is niet af te dwingen. Het enige wat je dan afdwingt is angst. Het paard maar net zolang laten hollen, tot hem de zin van rollen is ontnomen, vindt ik geen teken van respect van jouw kant, dus hoe kan het paard dan respect tonen voor jou?
Isis
Ik weet niet of jij enig idee hebt van hoe ik met mijn paard omga, maar zij is wel 100% zeker weten geheel niet bang voor mij. Wèl heeft ze diep respect en dat komt puur door mijn consequente gedrag. Respect kan je op zeker wel verdienen bij je paard!! En dit zeker niet door het gebruik van de zweep, maar door je in je gedrag dominanter op te stellen als dat het paard is.
Ik heb geen respect voor mijn paard als ik het de ene keer wel toe laat en ze er de volgende keer er ontiegelijk van langs krijgt voor het zelfde gedrag. Dan pas kweek je angst bij je paard, omdat ze niet weet waar ze aan toe is.
Paarden kunnen niet goed omgaan met mensen die niet consequent handelen. Nee is nee en zal altijd nee blijven. Doet mijn paardje goed haar best, dan krijgt ze uiteraard ook haar beloning.
Het rolgedrag is niet wenselijk tijdens het longeren. Daartegenover staat een straf. Niet een straf in de zin van pijn, maar even harder moeten werken. Het paard zal heel snel doorhebben dat steeds als hij wil rollen, dat dat iets negatiefs met zich mee brengt. En kort daarna iets positiefs als hij het wel goed doet. Dan volgt de beloning.